Réžia: Paul Greengrass
Scenár: Paul Greengrass, Christopher Rouse
Kamera: Barry Ackroyd
Hudba: John Powell, David Buckley
Strih: Christopher Rouse

Hrajú: Matt Damon, Tommy Lee Jones, Alicia Vikander, Vincent Cassel, Julia Stiles, Riz Ahmed, Ato Essandoh, Scott Shepherd, Bill Camp, Vinzenz Kiefer, Stephen Kunken, Amy De Bhrún, Ellie Fox

Od udalostí, keď naposledy potrápil pohlavárov CIA, uplynulo 9 rokov. Jason Bourne (Matt Damon), tajná zbraň vlády, sa odtrhol z reťaze a stihol poskladať takmer všetky časti rozbitej mozaiky svojho života. Žije zo dňa na deň a privyrába si nezákonnými boxerskými zápasmi. Ak ste však produktom špeciálneho vládneho programu za nehorázne peniaze, ktorý z vás urobil stroj na zabíjanie, minulosť vás dobehne kdekoľvek na svete.

Jasona vyhľadá bývalá kolegyňa Nicky (Julia Stiles), ktorá má pre neho niekoľko posledných čriepkov minulosti. Stojí ju to život a tak sa postrach CIA opäť púšťa do boja. Agentúru tentokrát zastupuje vrchný šéf Robert Dewey (Tommy Lee Jones) a mladá, nebezpečne inteligentná analytička Heather Lee (Alicia Vikander) s nejasnou motiváciou. Ako poistku povolajú smrtiaceho čističa (Vincent Cassel), ktorého s Bourneom spája krvavá minulosť.

Režisér Paul Greengrass sa vrátil k svojmu obľúbenému agentovi s hlavnou hviezdou no už bez dvorného scenáristu série, Tonyho Gilroya. Ten si strihol štvrtý diel, Bourneov odkaz (The Bourne Legacy, 2012) i na režisérskej stoličke, no výsledok bol nemastný-neslaný.

Jason Bourne, 2016

V rámci udržania série bol návrat hlavného hrdinu nevyhnutný. Štúdio by rado videlo v ďalšom diele Jasona proti vylepšenému Aaronovi Crossovi a proti zdá sa nie sú ani hlavní predstavitelia Matt Damon ani Jeremy Renner. Súboj agentov sa tak po úspechu aktuálneho dielu rysuje celkom sľubne. Mohol by to byť posun, ktorý táto série už celkom potrebuje. Neustále rýpanie sa v Bourneovej minulosti už začína nudiť a po štyroch dieloch už neprináša dostatočne naliehavé odhalenia.

Už ani aktuálna zápletka neukryje povrchnosť či chladný kalkul, ktorý má za účel iba rozpútať ďalšie špiónske peklo. Na Damona sa stále pozerá veľmi dobre, stále má chladnokrvného agenta v sebe, no odhaľovať nové skutočnosti nie je možné donekonečna. Všetci ktorí mali dočinenia s projektom Treadstone sú dávno mimo službu alebo na onom svete a Jason by sa mal konečne dívať pred seba. Hádam to dochádza už i scenáristom, resp. v tejto časti režisérovi osobne. Na scenári sa okrem Greengrassa podieľal i jeho dvorný strihač Christopher Rouse. Záver piateho dielu to naznačuje. Čo sa novej časti nedá uprieť, je skvelá akcia, ktorú Greengrass zvláda na jednotku.

Stroboskopický strih je síce o niečo menej znesiteľný ako v minulých dieloch, ale súboje a naháňačky tak aspoň vyznejú autenticky. V pamäti vám uviazne predieranie sa cez gréckych demonštrantov a nezabudnuteľné deštrukčné rodeo po Las Vegas. Toľko zničených automobilov bolo naposledy hádam na diaľniciach seriálovej Kobry 11.

Jason Bourne, 2016

Z hereckej stránky niet čo vytknúť. Damon vládne chladnou rukou, na Tommym Lee Jonesovi už sa trošku podpisuje zub času, no hrá stále kvalitne. Cassel je vrahúň ako vyšitý. Najväčšou devízou tohto filmu je mladá agentka Alicia Vikander, ktorej do hlavy nevidí ani pánboh a miestami vyzerá, že hrá na všetky strany. Výborne napísaná postava zachraňuje rutinný dej, ktorý pôsobí čisto len ako vata pre akčné orgie.

Po vlažnej štvorke je to však vítaný návrat k osvedčeným koreňom, ktorému by prospela rezkejšia zápletka netýkajúca sa histórie agenta bez minulosti. Aliciu Vikander by scenáristi mali jednoznačne prepašovať i do ďalšieho dielu. Svieži závan, aký jej postava priniesla, potrebuje táto séria ako soľ. Podľa všetkého to vyzerá tak, že Jason Bourne má budúcnosť.