Réžia: Mike Thurmeier
Scenár: Michael J. Wilson, Michael Berg
Kamera: Renato Falcão
Hudba: John Debney
Strih: James Palumbo, Erin Crackel
Hrajú: John Leguizamo, Denis Leary, Queen Latifah, Ray Romano, Wanda Sykes, Chris Wedge, Roshon Fegan, Keke Palmer, Jay Leno, Simon Pegg a ďalší

Čo spravíte, ak máte za sebou 4 úspešné celovečerné animáky a aj naďalej vidíte potenciál v rozširovaní série o vyhynutých zvieratkách, ktoré žili v dobách dávno minulých? Správne, urobíte ďalšiu časť. Do série Doba ľadová pribudol kúsok s podtitulom Mamutí tresk.

O záujem zo strany divákov sa tvorcovia báť nemuseli – každá jedna časť bola komerčne úspešná a, čo sa týka kvality, nemala séria žiadne výraznejšie kolísanie. Samozrejme, čaro prvej časti, ktorá dorazila do kín pred 14 rokmi už nič nenahradí. Hlbší dej by, prirodzene, s ohľadom na cieľovú skupinu asi nemal väčší zmysel, dostáva sa nám teda pomerne jednoduchá zápletka – Zem sa čochvíľa zrazí s veľkým asteroidom obrích rozmerov, jeho dopad môže spôsobiť vyhynutie všetkého živého na našej planéte a partia hlavných hrdinov teraz stojí pred úlohou zachrániť svet. Okrem toho sa mamut Manny musí vyrovnať s tým, že jeho dcéra chystá svadbu a plánuje od rodičov odísť. Okrem spasenia zemegule tak musí so svojou mamuťou ženou zosnovať plán ako svojho potomka prinútiť zostať v ich blízkosti.

Doba ľadová: Mamutí tresk (Ice Age: Collision Course, 2016)

Najdôležitejším prvkom sú, prirodzene, kreslené postavičky známe z celej série. Ich špecifiká, na ktoré sme si v priebehu rokov a epizód zvykli, však miestami lezú na nervy. Sid bol síce otravný stále, no dokázal byť pri tom aspoň vtipný. V Mamuťom tresku však dali scenáristi vyniknúť najmä jeho otravnosti, Sidov občasný komentár k situácii nie je natoľko úderný ako kedysi, pre diváka nastáva tiché tolerovanie jeho prítomnosti. Duo vačíc Eddie a Crash už dávno stratilo svoje využitie a v piatej časti už neplnia ani estetickú funkciu. Nudia, rušia a správajú sa (aj na svoje pomery) maximálne iracionálne.

Všetky tieto nedostatky ale aj tak stoja v pozadí toho najväčšieho „postavičkového” problému – prazvláštna potreba riešiť dospelácke problémy. Samozrejme, to, že Sid si hľadá partnerku je pochopiteľné, to, že dvojka šabľozubých tigrov rieši či mať potomstvo, lebo sa ich deti boja, je prinajmenšom zvláštne no a posedenia pri drinku, zabúdanie na manželské výročia a svadby… Prinajmenšom neortodoxné. V animáku primárne pre deti si človek vie predstaviť aj iné problémy než tie, ktoré sú bežné v romantických komédiách.

Chýbať nesmela ani veverička Scrat. Veľký marketingový ťahúň celej série liezol na nervy, jeho príhody vo vesmíre a s tým spojené ovplyvňovanie chodu dejín bolo sklamaním a napriek vtipným chvíľkam si tradičná „odbočka” od hlavného deja užila väčšinou trápne okamihy na plátne. Práve na Scratovi sa najviac prejavil fakt, že piata časť Doby ľadovej je len žmýkačom peňazí a neprináša nič nové, nieto ešte prevratné.

Na ostatnej snímke zo slávnej série však dokážem nájsť aj pozitíva. Tým prvým je aspoň čiastočný návrat do podsvetia a s tým spojená prítomnosť obľúbenej lasice Bucka, ktorý dáva deju aspoň maličkú iskru. Navyše, hoci by sa zdalo, že už veľmi nie je čo zlepšovať, sa na plátne divák kochá parádnou grafikou. Doba ľadová vyzerá farebne sýto a na pohľad ešte o trošičku príjemnejšie, než jej predchádzajúce epizódy.

Ak by sme si (logicky) rozdelili film na časti pre mladších a starších, druhú skupinu by mal lákať najmä humor. Neurážajúci, jednoduchý ale zato účinný. Aspoň to bola výsada prvej a tretej epizódy, ktoré mali najlepšie ohlasy. Tentoraz však divák bažiaci po úsmeve ostáva sklamaný. Nebavia sa veľkí, nebavia sa ani malí, „rodinná animovaná komédia” si môže tretie slovo zo žánrového zaradenia s čistým svedomím odstrániť. Občasné svetlé momenty neprekryjú hluché miesta, no čo je horšie, aj tých vyslovene trápnych momentov je na rozprávku priveľa.

Séria Doba ľadová prežila 14 rokov a našla si fanúšikov po celom svete. Pravdou ale je, že na aktuálne posledný film sa chodí viac z povinnosti a nostalgie než kvôli úchvatnému zážitku. Po piatich častiach musia aj tvorcovia a producenti vidieť, že aj kedysi osvedčené ťahy už nefungujú a že už zrejme nebude lepší čas zabaliť to. A posledná šanca zrejme prichádza teraz – kým sa z kedysi populárnej série nestane podpriemerná a nudná fraška, na ktorú nebudú chodiť ani jej skalní fanúšikovia.