Podozrivá © 2022 Filmtopia Podozrivá © 2022 Filmtopia

Juhokórejská kinematografia je širšiemu slovenskému publiku stále pomerne neznáma. Tento trend v posledných rokoch trošku narušila dvojica fenoménov – víťaz Zlatej palmy z Cannes či Oscara pre najlepší film za rok 2020 Parazit a netflixovský fenomén Squid Game. V Cannes tento rok bodoval aj najnovší počin osobitého autora Park Chan-wooka, ktorý bral ocenenie za najlepšiu réžiu. Film sa po letnom uvedení v rámci festivalových prehliadok opäť vracia na strieborné plátna aj v slovenských kinách. Dokáže zaujať a nadviazať na úspešné snímky ako Old Boy či Komorná?

Heeojil gyeolsim

mysteriózny, dráma, triler, romantický, krimi
2022 / 138 min. / MP 15
Južná Kórea

Park Chan-wook
Park Chan-wook, Seo-Gyeong Jeong

Distribučný názov Podozrivá (pôvodne Decision to leave – rozhodnutie odísť) naznačuje premisu. Film nás prenesie do Busanu, kde sa zoznámime s Hae-Junom. Detektív trpiaci insomniou sa púšťa do prípadu smrti neznámeho horolezca. Film od úvodu pôsobí mierne chaoticky a zorientovanie sa v spleti postáv a rýchlych dialógov nie je jednoduché. Scenár sa totiž zahráva s časovou líniou, avšak po úvodných minútach sa postupne divák ponorí hlboko do deja. Identita obete je odhalená a štandardnými policajnými metódami sa dostávame k prvej podozrivej – omnoho mladšej manželke obete, Seo-Rae. Tá okamžite priláka pozornosť. Na tele má stopy po násilí a za svojim mŕtvym manželom veľmi nežiali. Po dôkladnom vyšetrovaní je však podozrivá Seo-Rae očistená a medzi ňou a detektívom sa začnú prejavovať vzájomné sympatie. Tu však klasický jednoduchý prípad rýchlo končí a začne sa poriadne komplikovať. Vyšetrovanie i dej sa začnú zamotávať a film ponúka na komornú drámu aj poriadnu dávku akcie i atypickej romance.

Na prvý pohľad žánrovo jasne definovaná snímka má všetky atribúty kvalitnej neo-noirovej detektívky. Temná atmosféra, insomnia, stieranie hraníc medzi vlastnosťami jednotlivých postáv i narúšanie vnímania reálneho a snového. Už klasicky u Chan-wooka zvládnutá réžia, film pohltí ponurým príbehom a hlavne skvelou kamerou. Dominujú výborné exteriéry doplnené o komorné scény vyšetrovacej väzby či domovov hlavných postáv. Typické pre režiséra je využitie kontrastu nádhery (ľudskej či prírodnej) s tým menej na pohľad príjemným.

Podozrivá © 2022 Filmtopia

Film vybáča z mantinelov štandardnej policajnej detektívky a predkladá veľmi osobnú a pomerne zvláštnu romantickú linku. Jednoznačne a vôbec nie priamočiaro vystavaný príbeh núti diváka premýšľať a hlavne pochybovať o konaniach, motívoch i rozhodnutiach. Nemáme tu klasických hrdinov, ani čiernobiele policajné delenie na dobrých a zlých. V tomto Podozrivá funguje výborne. Nazerá do vnútra postáv, ktoré nie sú jednotvárne a jednoduché, práve naopak komplexné a nejednoznačné.

Cena za réžiu je teda na mieste, film spĺňa vysoké očakávania, avšak naráža na niekoľko problémov. Podozrivá načrtá počas postupne sa zamotávajúceho príbehu témy (čínsko-juhokórejské vzťahy, problémy samoty), ktoré by si zaslúžili viac priestoru, avšak to by na jeden (pomerne dlhý film) nestačilo. Skôr ich používa len ako naratívnu barličku pre posun v príbehu s cieľom čo najviac zmiasť diváka.

Oveľa väčším problémom však pre mňa je to, že síce mohla Podozrivá na papieri fungovať skvele, s pribúdajúcimi zvratmi a otočkami však filmu dôjde dych. Nevylepšia to ani zaujímavé dialógy a inovatívne využitie moderných technológií, ktorým sa mnohí tvorcovia veľmi radi vyhýbajú. Film sa v podstate vo svojej druhej polovici snaží diváka až príliš domotať, šokovať a prekvapiť, až záujem o osudy postáv trochu opadá.

Podozrivá © 2022 Filmtopia

Film, ktorý si vďaka veľkej autenticite vybudoval veľkú dávku uveriteľnosti začne skĺzavať k iracionálnym až, slušne povedané, podivným zvratom. Na 2 a pol hodinách tak sledujeme dve diametrálne rozdielne roviny. Skvelo vybudované napätie a spochybňovanie každého detailu z prvej polovice sa premení na zbytočne opulentnú telenovelovskú drámu plnú výrazných klišé. Film sa v samotnom závere vracia do zabehnutých koľají a ponúka uspokojivý záver, pričom má divák chuť rozlúštiť ďalšie a ďalšie kúsky mozaiky. Prichádza neskoro a filmu by odseknutých 20 minút v strižni neublížilo. Park Chan-Wook potvrdzuje, že je stále vo forme a má čo povedať, no niekedy toho hovorí až príliš.

Podozrivá je ďalším skvelým kúskom juhokórejskej kinematografie, ktorá sa teší v našich končinách stále väčšej popularite. Hoci nejde o najprepracovanejšie ani najinovatívnejšie dielo kultového režiséra, stále ide o veľmi dobre spracovanú, precízne natočenú a remeselne vydarenú snímku. Film zanecháva veľa otáznikov, čo mu však, paradoxne, dodáva silu – neuzatvára prípad rutinérsky ale núti o príbehu diskutovať. Vo výsledku ale zamrzí nevyužitý potenciál. Podozrivá sa totiž sama okráda o „wow moment“ už len tým, že chce vyraziť dych až príliš veľakrát.