Outside the Wire © 2021 Netflix Outside the Wire © 2021 Netflix

Netflix sa neustále skúša zapáčiť divákom filmami v akčnom žánri. V úvode roka sa na streamingovej službe objavila snímka Outside the Wire (česky Za čárou), sľubujúca nielen akciu, ale aj výraznú sci-fi zápletku.

Outside the Wire

akčný, sci-fi
2021 / 114 min. / MP 18

Mikael Håfström
Arash Amel, Rowan Athale
Dej filmu môže znieť na prvé počutie veľmi zaujímavo. Pilot dronu pri jednej z akcií zachráni 38 vojakov, dvaja však zomrú a preto je, takpovediac za trest, poslaný do vojnovej zóny. Presun z pokojného centra v USA do vojnou zmietanej Ukrajiny mu nie je po vôli, svoju úlohu však prijíma. Jeho nový veliteľ je však iný, než vojaci, s ktorými sa doteraz stretával. Je totiž robotom.

Obaja sa púšťajú do boja s úhlavným nepriateľom. V hre sú osudy miliónov Američanov, nebezpečný zločinec, ktorého sa ústredné duo snaží dostať, má totiž prístup k atómovým bombám, ktoré by mohli zmeniť USA na prach. Na robotovi, ktorý nebezpečnej misii velí, je však čosi zvláštne a jeho ľudský podriadený sa tak ocitá v situácii, keď nevie, či je lepšie veriť vlastnému úsudku alebo neuposlúchnuť rozkaz.

Príbeh sa odohráva v roku 2036, človek však má miestami pocit, že scenár bol napísaný, paradoxne, ešte niekedy v 80-tych rokoch. Podobné zápletky, no najmä podobné lokality a geopolitické rozdelenie sveta, boli typické pre filmy z tohto obdobia. Zdá sa, akoby dej vo filme priamo nadväzoval na obdobie studenej vojny. Nie je pritom celkom jasné, či vo svete filmu toto obdobie nikdy neskončilo alebo sa vrátilo.

Zdá sa, akoby Outside the Wire čerpal predlohu z nejakého komixu. Zrejme to tak nie je, nemôžem sa však ubrániť pocitu, že konanie postáv je mnohokrát príliš naivné. Dej je zasa príliš jednoduchý a napriek niekoľkým zaujímavým scenáristickým motívom máte pocit, že ste vždy o krok vpred. Jednoducho, moment prekvapenia tu absentuje a je to poriadne cítiť. Nielen preto, že tvorcovia dali akciu trochu do úzadia a viac sa sústredia na vzťahy ústrednej dvojice. To je škoda, lebo akcia je tu ešte ako-tak znesiteľná, v niektorých momentoch nevadí, v iných vyslovene poteší.

Outside the Wire © 2021 Netflix

Tvorcovia chceli dať vzťah dvoch hlavných postáv do popredia. Tento základný stavebný kameň filmu však zlyháva. Psychológia postáv je nedotiahnutá, o chémii sa ani hovoriť nedá. Humor, ak sa objaví na pár sekúnd, pôsobí krkolomne a strojene. Želaný efekt uveriteľnosti sa pre diváka jednoducho nedostaví. Nemá sa prečo, človek pri sledovaní až začne pochybovať, či je robotom len jedna z postáv. Ostatne, tú hlavnú, pilota dronov menom Harp (Damson Idris), si vlastne ani neviem poriadne zaradiť. Niekedy sa zdá, že je rozmaznaným a nezodpovedným blbcom zahľadeným do seba. O pár minút máte presne opačný pocit.

Príliš nepomáha ani jeho herecký kolega, Anthony Mackie. Vyslovene mizerné je využitie hlavného antagonistu Victora Kovala (Pilou Asbæk), ktorý sa ledva vo filme objaví a skôr, než ho divák stihne za jeho zámery a konanie znenávidieť, zasa rýchlo zmizne.

Outside the Wire malo veľký potenciál, nemálo nápadov a slušnú akciu. Film nie je úplnou katastrofou, no Netflix vie v tomto smere robiť aj oveľa lepšie kúsky. Keď sa zamyslím napríklad nad takým Extraction, ten je oproti tejto snímke ešte klenot. Neviem či mi viac vadila naivná zápletka a dialógy, miestami nezvládnutý strih alebo tak chabá psychológia postáv, až som si v jednej časti filmu uvedomil, že mi je srdečne jedno, či sa na konci podarí atómovými bombami zničiť celý svet. Tento filmový totiž naozaj nestál za veľa pritom potenciálu mal dosť.