Extraction © 2020 Netflix Extraction © 2020 Netflix

Koncom apríla sa na Netflixe vyskytol akčný triler Extraction (v češtine Vyproštění). Propagačné videá a obrázky sľubovali veľa akcie a napätia. V hlavnej úlohe s Thorom, teda, aby som bol presný, s hercom Chrisom Hemsworthom. Ten si zahral jedného z Avengerov a teraz sa upísal projektu z trochu iného súdka.

Extraction

akčný, triler
2020 / 116 min. / MP 15

Sam Hargrave
Joe Russo
Ako Tyler Rake, bývalý vojak, ktorý sa však už z uniformy vyzliekol, prijíma vskutku netradičné zákazky. Konkrétne na záchranu ľudí z miest, v ktorých horí pod zadkom. Tentoraz sa pokúsi o finančné prilepšenie si v Dháke, do ktorej sa vydáva zachrániť syna zločineckého bossa. Problém je, že únoscom je iné „veľké zviera“, a tak sa Tyler spolu so svojim tímom ocitá uprostred nebezpečnej vojny gangov, kde ide v prvom rade o peniaze a až v poslednom o ľudské životy.

Často omieľaná fráza o tom, že akčné filmy sú väčšinou nakrúcané podľa šablóny, platí aj tu. Hlavná postava je skrz-naskrz drsňák, priam prototyp chladnokrvného ničiteľa, ktorý má presnú mušku, bleskurýchle myslenie, kosti z ocele, špičkovú kondíciu a nebojí sa ničoho. Vrátane smrti. Neskôr sa dozvieme, prečo sa v priebehu necelých dvoch hodín vo filme vyskytne viac granátov ako emocionálnych prejavov, prečo bývanie so sliepkou nie je až taký výstrelok a prečo zapíjanie silných liekov od bolesti alkoholom môže dávať (aspoň malý) zmysel.

Výrazné ponáranie sa do psychologickej hĺbky postáv (vrátane tej hlavnej) však nečakajte. V prvom rade ide o akciu, v druhom o akciu a v treťom o násilie. Popri akcii, samozrejme. Práve ona akcia a brutalita sú akýmsi odrazom duše hlavného hrdinu, zrejme aj preto režisér plytval krvou, výbuchmi, vystrieľanými nábojmi a súbojmi, z ktorých sa neraz krúti hlava. „Drsňáctvo“ sa vo filmoch častejšie prejavuje sarkazmom a ironickými (často nechutnými) poznámkami, Hemsworth sa však v tomto prípade prejavuje násilím. Môže to znieť zvláštne, ale v istom ohľade je to vítaná zmena.

Extraction © 2020 Netflix

No a z násilia sa vám často môže zatočiť hlava. Jedna zo scén, trvajúca niekoľko minút, pri ktorej sa Hemsworth a oslobodený chlapec dávajú na útek pred davom ozbrojencov, stojí za zmienku. Scéna je umne spravená tak, aby vyzerala, že bola točená na jeden záber. Beží sa naprieč poschodiami, po rovine, po markízach, pešo, autami, skokom aj letom. Svieža kamera a umné hranie sa s okom diváka môže navodiť dojem, že sledujeme súčasť akčnej videohry. Odvážnu ideu sa podľa môjho názoru podarilo dotiahnuť do úspešného konca a tvorcovia si za ňu zaslúžia pochvalu. Ostatne, zaujímavosťou je, že scenár si vzal na starosti Joe Russo, ktorého poznajú najmä fanúšikovia Avengerov. Práve on bol totiž režisérom druhého a tretieho filmu o Kapitánovi Amerika a pod jeho spolutaktovkou sa zrodili aj tímovky Infinity War a Endgame.

Za najväčší problém filmu považujem samotný príbeh. Prakticky od začiatku je jasné, čo nás v Extraction čaká. A nielen to, v podstate si vieme predstaviť aj možné dejové zvraty a v menších úsekoch sa dá odhadnúť aj presné správanie postáv. Moment prekvapenia sa nedostaví, nečakajte nápadité osvieženie deja (ak nerátame pomerne exotické prostredie). Práve kvôli pramálo originálnemu scenáru sa filmu nedarí jednoznačný posun medzi snímky A-kategórie. Balansuje tak niekde medzi poctivým B-čkom a ambicióznym A-čkom. Prirovnať by sa možno dal k dobre udržiavanému trávniku, ktorý má potenciál byť nádhernou záhradkou. Je na ňom však len zopár malých kvietkov (napríklad v podobe spomínanej odvážnej scény), a tak budí rozpačitý dojem.

Extraction © 2020 Netflix

Rovnako rozpačitý dojem, ako momenty, v ktorých sa hlavní hrdinovia príliš rozcítia. Zámer autorov spojiť príbeh aj v emocionálnej rovine je jasný, zlyháva však na frekvencii týchto scén a plytkých dialógoch. Všeobecne nie som zástancom názoru, že v akčnom filme nie je príbeh dôležitý. Rozhodne nie je najpodstatnejší, ale istá nápaditosť a originalita neuškodia.

Na záver však budem najmä chváliť. Extraction má nabrúsenú akciu, ktorú môže kadejaký film závidieť. Narozdiel od iných snímok, ktoré majú v kolónke žánru napísané „akčné“, tu je akcie naozaj požehnane. Divákom nebude chýbať adrenalín a ak máte akcie nedostatok, týmto filmom si ju doplníte. Nejde len o jej kadenciu a množstvo, ale aj o kvalitu. Niekedy síce ide o scény drsnejšie, myslím si však, že tu sa hodia.

Novinka od Neflixu ukazuje, že streamovací gigant sa už „naučil“ robiť kvalitné filmy. Avšak, aj preto v záverečnom hodnotení už neprižmúrim oko. Priestoru na zlepšenie je ešte dosť, nadpriemerný kúsok však, podľa môjho názoru vyšiel.