Night in Paradise © 2021 Netflix Night in Paradise © 2021 Netflix

Že sa na južnej časti Kórejského polostrova nachádzajú šikovní filmári, ktorí vedia urobiť zaujímavé kúsky, sa celý svet presvedčil celkom nedávno, keď kiná zasiahla lahôdka s názvom Parazit. Ešte nedávnejšie ste si aj u nás mohli prečítať recenziu na snaživý sci-fi kúsok Space Sweepers dostupný na Netflixe. Aktuálna juhokórejská novinka, takisto na tejto streamingovej službe, stojí na základoch, ktoré sú podliate krvou a brutalitou, aká je u nás stále tak trochu nevídaná.

Nakwoneuibam

krimi, triler
2020 / 131 min. / MP 18
Južná Kórea

Hoon-jeong Park
Hoon-jeong Park

Film Night In Paradise (v češtine Noc v ráji) sa odohráva v prostredí kórejskej mafie. Parkovi zabije konkurenčný gang sestru a neter. Nešťastný brat a strýko v jednej osobe sa spočiatku tvári, že uznáva chybu nepriateľa a smrť blízkych berie ako nehodu, lenže už o pár okamihov sa vydáva na cestu pomsty.

Dá sa na útek, pretože svet mafie je plný vrážd a je jasné, že Parkova odpoveď bude plodiť len ďalšie násilie. Vydáva sa preto na ostrov Čedžu, kde čaká na transport do ruského Vladivostoku. Aj tu ho však doženú problémy. Zrada jeho nadriadeného a umierajúce dievča, s ktorým prebýva v dočasnom (ale krásnom) útočisku, v Parkovi vyvolajú zlé spomienky, ale aj myšlienky na nastolenie spravodlivosti podľa jeho gusta. Proti sebe má mocných nepriateľov a nielen on, ale aj jeho nová kamarátka, sa vydávajú v ústrety takmer istej smrti.

V prvom rade je nutné povedať, že ak vám pohľad na krv robí zle a z praskania kostí vás napína, Night in Paradise radšej zo svojho zoznamu filmov rýchlo vymažte. Brutality je vo filme dosť, ale ak vám jej obrovské množstvo nevadí, môžete dostať slušný film, ktorý ulahodí milovníkom kriminálok. Dokonca sa to týka aj tých, ktorí majú radi mafiánske „vybavovačky“ v hollywoodskom alebo európskom štýle. Kórejský film si na miestne zvyklosti až tak nepotrpí a je stráviteľný aj pre širšie svetové publikum.

Zápletka zaujme a pobaví. Štvanec unikajúci pred darebákmi je stávkou na istotu, Netflix navyše v tomto filme servíruje pomerne atraktívne prostredie. Ďaleko od hlavného mesta aj od rušných ulíc sa hrdinovia filmu premávajú na motorke po nekonečne dlhých cestách obklopení prírodou. Sem-tam scéna na letisku, sem-tam nejaký obed v miestnej reštaurácii. Ešte aj tá stará kôlňa v scéne pred koncom vyzerá v tomto filme o čosi vľúdnejšie, než by vyzerala inde.

Night in Paradise © 2021 Netflix

Dej nie je nudný, niektoré dialógy a konanie postáv sú však veľmi naivné. Film zbytočne filozofuje nad bytím človeka – vízie umierajúcej ženy, ktorá nemá šancu prežiť, ak nestihne liečbu, v kontexte ostatného deja nevyznievajú ako hlboké myšlienky, skôr pôsobia smiešne. Niektoré scény sú tu zbytočné a naťahujú dej, pri iných (napríklad veľké finále) je na mieste otázka, či nemohli tvorcovia trošku viac dbať na autenticitu.

Netradičné pre konzumenta hollywoodskych filmov môže byť ukončenie osudov postáv. Každý dostane, čo si zaslúži a súboj Dávida s Goliášom nemá jasného víťaza. Takto si to však vymyslel scenárista a ja mu nemám za zlé ani toto, ani kombináciu mafiánskeho krimi thrilleru, na pozadí ktorého sa odohráva akási čudesná a fatálna platonická romanca. Ťažšie stráviteľná ale byť môže najmä preto, že ani k jednej z postáv si nevie divák nájsť vzťah, na to sú jednotlivci vo filme príliš plytkí.