Nie je čas zomrieť (No Time To Die) © 2020 Forum FIlm SK Nie je čas zomrieť (No Time To Die) © 2020 Forum FIlm SK

Nekonečné čakanie na agenta jej veličenstva stálo za to. Daniel Craig sa triumfálne lúči s úlohou agenta 007 v piatom filme vlastnej série, ktorý uzatvára príbeh Jamesa Bonda ako jeden súdržný celok. Režisér Cary Joji Fukunaga dokázal poprepájať všetky rozbehnuté dejové linky svojich režijných predchodcov a ukončiť ságu blonďavého Bonda so cťou. Po rozporuplne prijatom Spectre (2015) sme dostali veľkolepé a osudové finále.

No Time to Die

akčný, dobrodružný, triler
2021 / 163 min. / MP 12
Veľká Británia / USA

Cary Fukunaga
Neal Purvis, Robert Wade, Cary Fukunaga
Plochá postava nezničiteľného špióna prešla obsadením Daniela Craiga revolučnou zmenou a zo šovinistického zvodníka, ktorý nikdy neminie, sa stal citovo rozorvaný agent, ktorý nedokáže nájsť svoj duševný pokoj. Teraz si však James užíva dôchodok po boku milovanej Madeleine (Léa Seydoux), no minulosť a nevypovedané tajomstvá ich oboch doženú. Keď Bonda požiada o pomoc priateľ Felix Leiter (Jeffrey Wright), vrhá sa opäť do akcie. Všadeprítomné chápadlá zločineckej organizácie Spectre sa totiž znova naťahujú a tentoraz je v hre ničivý vírus ohrozujúci celé ľudstvo.

Ani najnovšia bondovská misia nie je bezchybná. Potýka sa s mamuťou dĺžkou 163 minút, určitou nevyváženosťou tempa, občasnou dejovou hlušinou či malým priestorom pre hypnoticky démonického zloducha Lyutsifera Safina, ktorého si bravúrne vychutnal Rami Malek. Slabé stránky však prevyšujú klady, ktoré posúvajú dobrodružstvá Jamesa Bonda na úplne inú úroveň. Nezvykle citlivý osobný príbeh prekročí doteraz mysliteľné hranice špiónskeho sveta veľmi odvážnym spôsobom, ktorý sa zapíše do dejín tejto frančízy.

Smer, ktorým sa scenáristi ubrali, však rozdeľuje publikum na dva tábory. Na nadšených divákov, ktorí majú voči novému prístupu otvorenú myseľ a na sklamaných skalných, ktorí uprednostňujú tradičné bondovské univerzum. Osobne fandím inovatívnemu posunu v príbehu, ktorý tým získal osudový punc. Celkovo mi režijné uchopenie Fukunagu veľmi sadlo.

Nie je čas zomrieť (No Time To Die) © 2020 Forum FIlm SK

Trailery trošku zavádzajúco lákali na nekonečné akčné scény, ktorých vo filme zas až toľko nie je. Akcia skutočne išla trošku do úzadia, no opulentné finále nadšencom adrenalínu všetko vynahradí. Potešila ma tiesnivá atmosféra severských scén v lesoch. Márna nebola ani automobilová prestrelka v Taliansku hneď v úvode. Príjemným oživením bola aj agentka Paloma, ktorú si strihla očarujúca Ana de Armas. Vo filme sa však dlho neohreje. Ešte menší priestor získal Christoph Waltz ako zlovestný Blofeld, no zanechal vynikajúci dojem. Jeho výsluchová scéna patrí k tomu najlepšiemu, čo tu herci predviedli.

Na druhej strane, povrchným dojmom pôsobí postava novej agentky s označením 007 Nomi, ktorú stvárnila Lashana Lynch. Priestoru má na plátne síce dosť, no ako špiónka nahrádzajúca Jamesa Bonda veľmi neokúzlila. Hádam podobne nedopadne herecký predstaviteľ, ktorý prevezme štafetu po Danielovi Craigovi. Svojím dychberúcim nasadením, rozličnými hereckými polohami a zľahka arogantným vystupovaním priviedol Craig postavu Jamesa Bonda k dokonalosti. Jeho rozlúčka je viac ako dôstojná a nečakane emotívna. Scény s Madelien, ktorej Léa Seydoux vdýchla skutočnú hĺbku, sú silné. Nie je len tak obyčajnou bondgirl, ale jeho životnou partnerkou.

Výbornú chémiu má Craig aj s Ramim Malekom. Znalému divákovi neunikne, že Lyutsifer je zreteľnou reminiscenciou na klasického bondovského záporáka Dr. No. Casting sa skutočne vydaril. Nesklamú ani bondovské stálice – M, ktorého politickú rozpoltenosť si užíva Ralph Fiennes, technicky vždy nápomocný Q Bena Wishawa či bezhranične lojálna Monneypenny v podaní Naomie Harris. Dianie na plátne bravúrne podfarbuje Hans Zimmer, ktorý tentoraz pracuje s viacerými hudobnými motívmi. Či už sú to melódie z predošlých bondoviek, alebo ústredný motív titulnej piesne od Billie Eilish, dávkuje nám prvotriedny zážitok.

Spomienky nevyvoláva len povedomá hudba, ale aj veľmi vkusné tradičné rekvizity akou je nezabudnuteľný strieborný Aston Martin z roku 1964 či jeho hranatejšia podoba V8 z dôb Timothyho Daltona. Bez ohľadu na to, že nám scenáristi riadne hrajú na citlivú strunu, si Bond s Craigovou tvárou lepšiu rozlúčku ani nemohol želať.

Budeš nám chýbať, Daniel.