Na nože: Glass Onion © 2022 Netflix Na nože: Glass Onion © 2022 Netflix

Jeden z posledných filmov, ktoré som pred pandémiou videl v kine, bol Knives Out, v slovenčine Na nože. Vtedy nečakane milé prekvapenie zarobilo niekoľkonásobok svojho rozpočtu a keď sa Netflix rozhodol za astronomickú čiastku odkúpiť práva na pokračovania, bol som trochu prekvapený, ale zároveň som to chápal. Detektívka sa dočkala svojho pokračovania deň pred Vianocami.

Glass Onion: A Knives Out Mystery

krimi, komédia, triler, mysteriózny, dráma
2022 / 139 min. / MP 12

Rian Johnson
Rian Johnson

Už od začiatku sa Glass Onion hemží hádankami. Noví hrdinovia príbehu ich musia vyriešiť, aby sa dostali k pozvánke na ostrov miliardára Milesa Brona (Edward Norton), kde budú riešiť jeho vraždu. Samozrejme, nie naozajstnú, ide o hru, ktorú so svojimi kamarátmi hráva Bron každý rok. V nej si proti sebe zahrajú politička (Kathryn Hahn), vedec (Leslie Odom Jr.), (ne)úspešná podnikateľka (Kate Hudson) či influencer (Dave Bautista).

Na ostrov dostane pozvánku aj najlepší detektív sveta Benoit Blanc (Daniel Craig). Útek do sveta tajomna mu príde vhod, pretože naňho doľahol lockdown. Nasadí si teda klobúk, rúško, vyberie sa do Grécka a spolu so zvyškom posádky nastúpi na loď, ktorá ho má doviezť na ostrov. Zaujímavou členkou výpravy je Andi Brand (Janelle Monáe), expriateľka a spoluzakladateľka Bronovho impéria, ktorá len pred pár mesiacmi o všetko bohatstvo vďaka zmanipulovanému súdnemu procesu prišla. Hra na vraždu sa môže začať. Pre niektorých to však nebude hra, ani sa nebudú ktovieako baviť…

Režisér Rian Johnson sa vrátil k osvedčenej značke aj k osvedčenej forme. Pred obľúbenými krimi filmami a seriálmi opäť dáva pomyselný klobúk dolu. Partia hviezd v centre prípadu je nenápadne poštuchovaná hlavným vyšetrovateľom. Ten je zároveň jediným hereckým spojením s prvým filmom. Tentoraz je Daniel Craig hádam aj menej otravný, jeho svojský prízvuk a neortodoxné správanie sú viac v norme a vlastne ma aj celkom bavili. Nezavadzal a dal vyniknúť aj iným postavám, rovnako ako v prvom filme.

S tým Glass Onion spája aj humor. Jeho dávkovanie ideálne sedí na detektívku, no menej mi už sedela hudba, ktorá pri napínavých scénachv druhej polovici trochu rušila zážitok. Plusom je scenár a fakt, že sa Johnson nebál ísť do kombinácie viacerých naratívov a v polovici filmu zmeniť systém práce s rozprávaním a časovým rozhraním. Dĺžka filmu sa niekomu môže zdať uletená a za skrátenie o 20 minút by som sa ani ja veru nehneval, celé to však má svoje opodstatnenie.

Na nože: Glass Onion © 2022 Netflix

Niekoľko prekvapení pri hľadaní páchateľa vás vyslovene poteší, filmu dodajú napätie a divákom, ktorí sa snažia vyšetrovať pri pozeraní, zamotajú hlavu. Glass Onion: A Knives Out Mystery namieša vyšetrovanie, za ktoré by sa nehanbil Inšpektor Clouseau ani Hercule Poirot. Navyše, dej je zasadený do aktuálnej doby a motá sa aj okolo popkultúry (Jeremy Renner zachráni vyšetrovanie, hoci je len na etikete!) či aktuálnych spoločenských problémov (koronavírus, cancel culture či lacná pracovná sila v nehumánnych podmienkach v krajinách tretieho sveta). To všetko beriem ako plus, filmu to dodáva na uveriteľnosti.

Zopár výčitiek však mám. Klišé a drobné logické chyby sa nevyhli ani tomuto filmu. Rovnako tak si nie som istý, či dokážem veriť správaniu sa postáv v jednotlivých situáciách. Špeciálne v závere sa katarzia účastníkov dostaví akosi prirýchlo.

Na nože: Glass Onion prechod na stream neublížil, dokonca si myslím, že druhý film je ešte lepší, než ten prvý. Čaro jednotky už síce nemá, dobré vlastnosti prvého filmu tu však boli vyšperkované do dokonalosti. Pre fanúšikov detektívnych príbehov viac ako len povinná jazda!

P.S.: Ak ste nevideli prvé Knives Out, sú tiež na Netflixe. Nie je však nutné film vidieť, novinka na prvú časť nijako nenadväzuje.