Wednesday © 2022 Netflix Wednesday © 2022 Netflix

Addamsovci. Morbídna sympatická rodinka gotických indivíduí je s nami už pár dekád. Najprv sa verejnosti predstavili ako komiks, neskôr prišla televízna adaptácia. Najväčšieho rozmachu a slávy sa pravdepodobne Gomez s Morticiou dočkali v rokoch 90-tych.

Film The Addams Family a jeho sequel zrežíroval Barry Sonnenfeld. Obe snímky perfektne fungovali ako antitéza slnečných rodinných komédií plných šablón a klišé. Svojský punc cynizmu a naruby prevrátené žánrové trópy mali za následok prevažne kladné prijatie. Dnes môžeme s čistým svedomím hovoriť o kulte, na aký nedajú dopustiť nie len poslucháči Type O Negative a adoranti Tima Burtona.

A je to práve režisér ponurých klasík (Edward Scissorhands z roku 1990) či Ed Wood z roku 1994), pod záštitou ktorého vznikol najnovší epos zo sveta tejto rozkošne nonkonformnej rodinky. Je drzá. Je chladná. Je sebestačná. Je smrtonosná. Dámy a páni, Wednesday Addams!

Wednesday © 2022 Netflix

Nebudem vás napínať. Wednesday je úchvatná. Myslím tým ako seriál pod taktovkou Netflixu, tak aj rovnomennú protagonistku. Jenna Ortega o sebe dala markantne vedieť už viackrát. V roku 2022 sa objavila hneď v dvoch hororových „peckách“: Scream a X. Excelovala tam, exceluje aj tu. Iba 20-ročná vychádzajúca hviezdička do svojej roly dala asi ozaj všetko. Nie len, že sa naučila nemecky, trénovala šerm, lukostreľbu, box a brávala hodiny hry na cello, ale Wednesday zároveň vdýchla vlastnú identitu, pričom zachovala a vyzdvihla typickú odpadlícku esenciu malej „vrahyne“.

Wednesday srší pohŕdaním sveta, odmieta ľudské vzťahy, nechce byť otrokom modernej technológie. Radšej trávi čas sama, písaním morbídnych detektívok a občasným terorizovaním okolia. Po jej poslednej eskapáde zahŕňajúcej mäsožravé pirane v školskom bazéne už majú jej rodičia dosť.

Morticia (Cathrine Zeta-Jomes) a Gomez (Luis Guzmán) vybavili svojej milovanej dcérenke miesto pre ňu ako stvorené. Škola pre jej podobných vyvrheľov (outcasts), Nevermore Academy. Názov odkazuje na legendárnu báseň prvého gotika vôbec, Edgara Alana Poa. Na pôde zvláštnej školy sa stretávajú zvláštne charaktery: medúzy, vlkolaci, upíri, sirény, telekinetici… Skrátka raj pre milovníkov hororových fantasy. Ibaže pre Wednesday je to maximálne o niečo viac osobité peklo. A nie práve také, v plameňoch ktorého by sa vyžívala.

Scenáristicky sú dobre ošetrené i vedľajšie charaktery. Nemesis nájde cynický cukríček v siréne Biancke (Joy Sunday). Priateľov zase v umelecky založenom Xavierovi (Percy Hynes White), či včely milujúcom Eugeneovi (Moosa Mostafa). Nemalú rolu stvárňuje i Wednesday z filmovej duológie, Christina Ricci. Nejde iba o bohapustý fan service. Ricci je integrálnou súčasťou príbehu, pričom má vlastnú osobnosť. Tá má ďaleko od „dospelej verzie Wednesday“.

Wednesday © 2022 Netflix

Scenár efektívne ťaží z juxtapozície vyvrheľ – obyčajný človek (normie). Nevermore totiž stojí na okraji typického malebného amerického mestečka. V Jericho síce nenájdete McDonald´s ani Aupark, zato je plné interesantných charakterov.

Herecky je projekt de facto nepriestrelný. Niekomu nebude po chuti odsunutie Addamsovskej rodiny na okraj. Treba mať na zreteli, že seriál sa volá „Wednesday“, nie „The Addams Family“. Navyše, rodičia a brat Pugsley nájdu organické zapojenie do hlavnej linky. Za kratší povraz ťahá vlastne iba riaditeľka Nevermore v podaní Gwendoline Christie. Jedine jej nevdýchli scenáristi patričnú komplexnosť.

Čo sa deja týka, nemajte strach. Takže majte strach, pretože je miestami ozaj desivý. Krvou, ani úmrtiami sa tu práve nešetrí. Často som pri sledovaní pociťoval zimomriavky identické s tými, aké mávam, keď si púšťam Sleepy Hollow (1999). Dej sa posúva logicky, s primeraným tempom. Má svoju košatosť a vedľajšie linky. Rozum si našťastie pauzu príliš nedáva, takže scény neklesajú k tuposti. Tim Burton po vyše dekáde našiel stratenú formu.

Masky, kostýmy a výprava figurujú ako korunovačné klenoty. Ich krása oslní každého. Väčšinou sú správne temné, čierne, ponuré – tak ako sa na gotický horor patrí.

Občasným spestrením chmúrnosti je farbami hýriaca Enid (Emma Myers), spolubývajúca Wednesday. Stále vysmiata, excentrická, žijúca klebetami, Instagramom a blogovaním, vlasy odfarbené á la Harley Quinn. Nezabudnime na dúhové oblečenie a masívnu horu plyšákov. Práve Enid je ideálnym príkladom vrstevnatosti scenára. V jej charakterovom oblúku figuruje lykantropia ako metafora pre homosexualitu. Aktualizácia na báze súčasnej sociálnej dynamiky je aj dôvtipná, aj dobre zasadená.

Hudba je kapitolou sama o sebe. Klobúk dolu pred veteránom Danny Elfmanom. Sólo, aké predvádza Ortega na svoje čierno-čierne cello rozmaznáva ušné bubienky. Sláčikové nástroje vo všeobecnosti dominujú. O veľa hudobných frakcií sa postará fínska symphonic metalová skupina Apocalyptica. Vrcholom soundtracku je potom ich cover legendárnej balady Nothing Else Matters od Metallica. Kombináciou presne tohto inštrumentálu a monológu Wednesday vrcholí jedna z častí. Plnohodnotný príspevok do kategórie „scény roka“, bezpochyby!

Tvárou v tvár kolosálnej povahe kvalít sa len ťažko hľadajú zápory. Dielo však nie je dokonalé. Extatický dojem mierne schladí finále. Pôsobí príliš stručne a nie je ničím zapamätateľné.

Wednesday je za mňa seriálovým prekvapením roku. V dobrom. Grandiózna gotička by od znechutenia krivila tvár, treba to však povedať: dielo pod dozorom Tima Burtona je prehliadkou svetlých stránok. Takmer bezchybná práca. Správny kokteil nihilizmu, cynizmu, morbidity, čierneho humoru, klasiky pop kultúry a funkčného príbehu. Od trefných hlášok rozkošnej sadistky po vzťahy postáv a charakterové oblúky… Wednesday vás rozseká – a vy si budete pýtať repete.