Mrakodrap © 2018 Universal Pictures Mrakodrap © 2018 Universal Pictures

Leto je definitívne a načisto tu! Tento film o tom svedčí, pretože má všetko to, čo by letná oddychovka mala mať.

Mrakodrap sa stal hitom na sociálnych sieťach skôr, než sme videli jeho premiéru. V plagáte, ktorý film promoval, bol The Rock skákajúci zo žeriavu do horiacej budovy. Diaľka však bola taká veľká, že jedinou šancou, ako by ju Rock mohol preskočiť, by bolo otočenie plagátu o 90 stupňov doľava.

Skyscraper

akčný, krimi, dráma
2018 / 102 min. / MP 12

Rawson Marshall Thurber
Rawson Marshall Thurber
Film sa značne inšpiroval Smrtonosnou pascou a je „našitý“ na The Rocka. Bývalý wrestler sa predstavil už v niekoľkých akčných, komediálnych, ale aj vážnych úlohách. Toto je kombinácia prvej a tretej varianty. Táto poloha mu úplne nesedí, čo možno z traileru, muskulatúry a schopnosti mlátiť sa mimoriadne efektívne nevyplýva, avšak divák to po istom čase na plátne pocíti. Nedá sa síce povedať, že je to úplne márne. Avšak problém nastane, keď si uvedomíte, že celý film je len a len o ňom. Kradne si ho celý pre seba, ostatné postavy sú zabudnutiahodné, pretože, buď dostanú minimum priestoru, alebo sú jednoducho nezaujímavé.

Dej nie je nijak zvlášť prepracovaný, to však neberiem ako mínus. Hlavný hrdina je bývalý vojak, ktorý sa napriek umelej nohe snaží vrátiť do života ako akýsi bezpečnostný analytik budov. Spolu s rodinou prichádza do Hongkongu, aby „otestoval“ hotel, ktorý je najvyššou budovou sveta. Takzvaná Perla má byť pýchou svojho majiteľa a kontrola jej bezpečnostných prvkov je len očakávanou formalitou. Samozrejme, všetko sa pohnojí a nechýba ani spiknutie proti milionárovi. Hlavnému hrdinovi ide najmä o svoju rodinu, a tak urobí všetko preto, aby svoju ženu a dve deti vyslobodil z horiacej budovy.

Okrem toho, že vďaka výške mrakodrapu sledujeme cestu do neba, sme svedkami aj cesty do minulosti. Klišé na klišé, ako vystrihnuté z rovnakého žánru v 90tych rokoch dokazujú nechuť tvorcov snažiť sa o niečo originálne, alebo jednoducho pridržiavanie sa osvedčených postupov. Tak či onak – zlý nápad.

Mrakodrap © 2018 Universal Pictures

Mrakodrap je inak film, ktorý napriek svojej popcornovosti má potenciál byť hitom a nie len ďalším filmom, ktorého dej aj pointu zabudneme týždeň po opustení kina. Málokedy však divák dostane pocit, že režisér alebo scenárista mali chuť mu aj niečo navyše ponúknuť. Práve preto vyznieva film ako alibistická hra na istotu, v ktorej absentuje nielen originálny nápad, ale aj radosť s finálneho diela. Spomínaný potenciál tak celý čas visí vo vzduchu, ale to je tak všetko.

Zaujímavé tiež je, že v roku 2018 v akčnom filme prakticky absentujú humorné momenty (tie 2-3 náznaky sú viac milé než vtipné), pričom tie by mohli nabúrať zvláštny dojem z prílišnej strojenosti. Navyše, o čosi viac zábavy naznačoval aj trailer. Režisérom a scenáristom je pritom Rawson Marshall Thurber, ktorý stál aj za hitom My sme Millerovci, či Centrálnou inteligenciou. Práve v druhom spomínanom filme dokázal priviesť The Rocka do polohy akčného, ale vtipného hrdinu, ktorá mu sadla ako uliata. Tu budete márne čakať príchod piskľavého Kevina Harta. Buď mu nevoňajú výšky, alebo sa režisér chcel pokúsiť aj o niečo iné, ako smiech divákov. Škoda.

Mrakodrap © 2018 Universal Pictures

Ak by sme sa vykašľali na vyššie nároky (a pokojne to spravme, veď je letná sezóna), dá sa nájsť na Mrakodrape aj čosi pozitívne. Bitky síce miestami pôsobia chaoticky, ale jednotlivé chvaty či údery sú urobené dostatočne zručne. Správanie jednotlivcov nie je úplne patetické a nevolá do neba svojou nelogickosťou, ako to mnohokrát v takýchto prípadoch býva. Oceňujem aj moderné technológie prítomné v deji (ľudia si namiesto potlesku hrdinovi točia jeho príchod na mobil), neortodoxné využitie umelej nohy, či druhej najväčšej hviezdy celého filmu, ktorá si hneď po Dwayneovi Johnsonovi utrhla najviac z minutáže – izolačnej pásky.

V záverečnom hodnotení treba zdôrazniť, že ak od filmu nič neočakávate, môže sa stať, že naozaj nič nedostanete. Teda, minimálne oddych pre mozgové bunky, ktoré sa zaiste zase rozbehnú na plné obrátky počas Oscarovej sezóny. Mrakodrap samozrejme sošku nezíska, ak vás však úplne netlačí bieda, ste ochotný vydržať v Rockovej prítomnosti viac ako hodinu a chcete vedieť, či z toho žeriavu nakoniec naozaj preskočí do budovy, peniaze za vstupné ľutovať nebudete.