Mission Impossible: Národ grázlov © 2015 Barracuda Movie

Mission: Impossible - Rogue Nation

akčný, dobrodružný, triler
2015 / 131 min. / MP 12

Christopher McQuarrie
Christopher McQuarrie
Je to už veľmi stará história. Na televíznych obrazovkách sa Mission Impossible objavil po prvýkrát už v roku 1966 a vysielal sa sedem rokov. Revival v 1988 vydržal dva roky. Neprešlo veľa času a k akčnému dobrodružnému seriálu sa priplietol Tom Cruise, jeho veľký fanúšik. Keď zakladal svoju produkčnú spoločnosť, film na motívy seriálu bol jeho prvým projektom. To sa písal rok 1996 a vzniklo ďalšie kultové Béčko.

Dnes sme teda o 19 rokov a 4 filmy ďalej. Piaty diel s podtitulom Národ grázlov je v mnohom iný ako predošlé snímky, ale isté fundamenty ostávajú nezmenené. Tak ako zvyčajne, výnimkou je len tretia časť, opäť je niečo v neporiadku so samotnou agentúrou IMF a opäť je Ethan Hunt (Tom Cruise) jediný, kto ohrozenie odhalí v čas a je dostatočne tvrdohlavý na to, aby ho aj vyriešil.

Americký senát sa na nátlak CIA rozhodne IMF zrušiť. Problémov okolo agentúry a jej operácii bolo v minulých rokoch viac ako dosť. Vypočúvanie šéfa IMF Williama Brandta (Jeremy Renner) pred senátnou komisiou slúži tvorcom aj inak – dáva totiž film do kontextu s predošlými časťami, čo sa doteraz nestalo. Všetky diely filmovej série boli úplne samostatné. Mission Impossible: Národ grázlov navyše priamo nadväzuje na záver štvrtého dielu, v ktorom Ethan Hunt odhalí, že za dianím stojí neznáma kriminálna organizácia Syndikát. To nás zároveň vracia späť k seriálu, kde táto organizácia predstavovala úhlavného nepriateľa pre IMF.

V rovnaký večer ako je IMF rozpustené, prichádza Ethan Hunt na londýnsku pobočku, aby si prebral najnovšie informácie z vyšetrovania Syndikátu, o ktorého existencii si nikto okrem neho nie je naozaj istý. Je to však pasca a dostáva sa do zajatia. Šéf Syndikátu Solomon Lane (Sean Harris) ho chce zlomiť a dostať na svoju stranu, alebo aspoň zmanipulovať, aby poslúžil jeho cieľom. Úplne sa to nepodarí, ale veci sa budú komplikovať a komplikovať. Syndikát plánuje sériu atentátov a teroristických útokov po celom svete a Ethan s kolegami tak budú mať o zábavu postarané a s nimi určite aj väčšia časť divákov.

Väčšina takýchto dlhodobých sérií má po kvalitatívnej stránke klesajúcu tendenciu. Výnimky sa však nájdu a Mission Impossible je určite jednou z nich. Národ grázlov je podľa mnohých najlepším dielom série a dokladajú to aj kritiky. Nemá síce to čaro prvého filmu, ktorý vznikol v réžii Briana De Palmu, ale ďalšie tri snímky rozhodne prekonáva. A to nie len bohatou medzinárodnou výpravou, nápaditými akčnými scénami, ale hlavne výborne zostaveným hereckým ansámblom, ktorý tu dostáva výrazne viac priestoru ako hlavný hrdina.

A to je veľmi dobre. Neviem, čím to je, ale Tom Cruise v tomto filme nepôsobí práve najlepšie. Je akýsi umelý, v tvári ako keby opuchnutý a bez výraznejšej mimiky. Môže to byť všeličím – od nevydareného boja so starobou až po zdravotné problémy. Ešte aj jeho postava pôsobí ako zmyslov zbavená aspoň polovicu filmu. Je samozrejme stále hýbateľom deja, ale častokrát skôr z pozadia. Viac priestoru sa tak ušlo vynikajúcim hercom ako Simon Pegg, Jeremy Renner a novej tvári na palube, švédskej herečke Rebecce Ferguson, ktorá stvárnila britskú agentku Ilsu Faust infiltrovanú do Syndikátu.

Hlavný hrdina Ethan Hunt dominuje najmä v akčných scénach, ktoré opäť Tom Cruise nakrútil bez kaskadéra. Kaskadérskych kúskov je tu dosť a mnohé vyzerajú naozaj nebezpečne. Rovnako si svoje akčné scény sám zahral aj Simon Pegg, i keď v jeho prípade išlo „len“ o nebezpečné jazdy autom.

je ideálnym filmom na toto letné obdobie. Prináša kvalitnú zábavu a to nie len v podobe akčných scén. Je to oddychovka, od ktorej verím nikto nebude čakať viac a ktorá nedáva dôvod na nespokojnosť. V niečom dokonca očakávania prekonáva.