Lucy in the Sky © HBO Lucy in the Sky © HBO

HBO vypustila na svoje platformy takmer rok starý film Lucy in the Sky. Ten po americkej premiére ani nešiel do našich kín. Pritom herecké obsadenie, ale aj téma, môžu znieť na prvé počutie atraktívne.

Lucy in the Sky

2019 / 124 min. / MP 12

Noah Hawley
Brian C. Brown, Elliott DiGuiseppi, Noah Hawley
Lucy Colová (Natalie Portman) je astronautka, ktorá si užila aj prechádzku v otvorenom vesmíre a momentálne sa pripravuje na jednu z ďalších misií. Zdá sa, že túžba návratu do vesmíru je väčšia, než čokoľvek iné. Hlavná hrdinka vníma všetky ostatné problémy ako malichernosti. Pohľad na našu planétu zhora Lucy úplne zmení, prehádže jej priority a spraví z nej úplne iného človeka. Zrazu ju nespoznávajú jej najbližší, dieťa, ani manžel. Namiesto pohodového rodinného života si vyberie milenecký vzťah s atraktívnym kolegom Markom (Jon Hamm). Situácia sa však, ako inak, poriadne skomplikuje a Lucy je zrazu hnaná svojou psychikou do úplnej nepríčetnosti a k veciam, ktoré by inak nerobila. Môže za to jej vesmírny zážitok alebo pridlhý pobyt pod vodou, počas ktorého jej prilbu zaplní voda?

Samotný príbeh sa zdá byť slušným materiálom na celovečerný film. Navyše je inšpirovaný skutočnými udalosťami a príbehom prvej kozmonautky, ktorá sa dostala po svojom vesmírnom výlete do väzenia. Keby sa ho chytil šikovný režisér, pokojne to mohol byť hit, ale nie je.

Začiatok je pritom pomerne sľubný. Prechádzka vo vesmíre naznačí nemalé ambície tvorcov, potom to však už ide dole z kopca. Po chvíli sme vtiahnutí do akejsi zvláštnej hry, v ktorej sa mení formát obrazu, ktorý sledujeme, a to bez predchádzajúceho varovania a, čo je násobne horšie, bez jasného dôvodu. To sa udeje niekoľkokrát v priebehu filmu a okrem zmätku neprinesie tento „inovatívny“ nápad naozaj nič.

Podobné je to vlastne aj s Natalie Portman. Ostrieľané herecké eso sa zdá byť dobrou voľbou pre film, lenže vinou krívajúceho scenára je jej postava rovnako zabudnuteľná, ako všetky ostatné. O to horšie, že nikto iný nedostane toľko priestoru, ako práve ona. O jej rodine vieme len to, v akom vzťahu je s hlavnou hrdinkou. Manžela stretávame len v niekoľkých krátkych scénach, v ktorých poslúži na dokreslenie jej aktuálneho emocionálneho výlevu. Nevieme pritom, či mala skutočný dôvod opustiť ho alebo išlo len o rozmar.

Lucy in the Sky © 2019 Fox Searchlight Pictures

Horšie je, že konanie hlavnej hrdinky nie je v celom filme dostatočne vysvetlené. Že jej je Zem primalá a že z vesmíru vyzerajú veci inak a lepšie, to je hádam každému jasné. Lenže to naozaj nestačí ako motivácia k zúfalým činom a zmene života od základov. Spôsobila jej otočku o 180 stupňov nejaká udalosť v práci? Išlo o incident, počas ktorého jej do prilby na skafandri natiekla voda a ona bolo 2 minúty bez vzduchu? A kedy sa vlastne toto celé stalo, keď tvorcovia miešajú klasické rozprávanie s retrospektívou tak neprehľadne, že v tom ani ten najšikovnejší divák nemá prehľad? Je Lucyin workoholizmus a nezmierenie sa s príchodom na Zem len zámienkou, alebo dôvodom, prečo ju jej psychika núti do rôznych šialeností? To nevedno a film ani nedá jednoznačnú odpoveď.

Príbeh o kozmonautke je veľkým sklamaním. Jej životný osud a najmä trestný čin, za ktorý bola odsúdená, zaznamenal v USA veľký ohlas. Pôvodne to vyzeralo na pokus o vraždu svojej sokyne v láske, napokon jej počin prekvalifikovali na pokus o únos. Meno hlavnej hrdinky je zmenené, okolnosti prifarbené, ako to už v týchto prípadoch býva. Film je nezručne natočený a chýba mu veľa vecí. Trápny scenár nezachráni hlavná hrdinka, krátky výlet do vesmíru, rozhovory s mŕtvym členom rodiny a ani už spomínané striedanie formátu obrazu. Veľká škoda, lebo na papieri mohlo Lucy in the Sky vyzerať sľubne. Miesto toho je z toho nudný pohľad do hlavy kozmonautky, tvorcami mylne zaradený do žánru sci-fi.