Luckiest Girl Alive © 2022 Netflix Luckiest Girl Alive © 2022 Netflix

Ani (Mila Kunis) vedie na prvý pohľad idylický život. Má dobrú prácu v redakcii ženského časopisu, je atraktívna, čochvíľa bude manželkou muža, ktorého nekonečne miluje. Veci ale nie sú vždy také, ako sa na prvý pohľad javia…

Luckiest Girl Alive

dráma, mysteriózny
2022 / 115 min. / MP 18

Mike Barker
Jessica Knoll

Pod fasádou úspešnej sebaistej ženy pulzuje vred traumy zo stredoškolských čias. Ani je totiž preživšou masakru, ktorý sa na jej škole odohral. Desivé spomienky ju začnú omínať ešte tesnejšie, keď sa na scéne objaví režisér dokumentu o onej tragickej udalosti a žiada Aninu účasť. Dokáže žena, ktorá má už tak ťažkosti viesť bežný život, ustáť priamu konfrontáciu s tragickou minulosťou?

Mike Barker natočil Luckiest Girl Alive podľa scenára Jessicy Knoll. Knoll je zároveň autorkou knižnej predlohy, takže adaptovala vlastné dielo. Aj tomuto faktu možno prisúdiť jasnú a celistvú psychologickú analýzu hlavnej hrdinky. Celý dej sa točí okolo postavy Mily Kunis, skúma jej psyché, ukazuje ju divákovi vo viacerých polohách. Či už je Ani naoko dokonalou snúbenicou, talentovanou redaktorkou, prípadne sa potí vo fitness centre. To všetko je obranný nástroj, ktorý jej pomáha zapadnúť a potlačiť v sebe traumou zakorenenú labilitu.

Oproti tomu stoja jej nervozita so stresom, ktoré občas končia v manifestácii preludov inšpirovaných prežitým a v emocionálnych výbuchoch. Niekedy počujeme aj voice-over protagonistky obohacovať a doplňovať správanie prežívaním. Takto rozohraná stratégia plodí chutné ovocie. Ešte lepšou správou je, že sa Barkerovi podarilo uveriteľný a chytľavý východiskový bod pretaviť do veľmi kvalitného vývoja a dosť dobrého finišu.

Dianie je koherentné, rozpad psychiky podaný zrozumiteľne a realisticky. Na druhú stranu sa dalo ťať do živého aj o niečo hlbšie. Počas sledovania sa človek neubráni myšlienke, ako pedantne by látku vyťažili majstri ako David Fincher, Darren Aronofsky, prípadne Paul Thomas Anderson.

Luckiest Girl Alive © 2022 Netflix

Napriek drobným výhradám ohľadom nedostatočného prekreslenia v kombinácii s nízkou intenzitou anabázy k mentálnemu zahojeniu odviedli tvorcovia úctyhodnú prácu. Nebolo by to ani pri najlepšej vôli možné bez adekvátnej hereckej persóny. Mila Kunis ako nalomená tridsiatnička z celých síl snažiaca sa navigovať svoj život a myseľ čo najďalej od osobnej traumy prekonáva očakávania. Je vynikajúca. Či už je reč o prednese (spomínaný voice-over), vyjadrených emóciách, ako aj skrytých, pod maskou tváre bublajúcich pocitoch. Mila sa so všetkým popasuje sebavedomo a pevne. Nebojím sa povedať, že ide pravdepodobne o životnú rolu. Keď si spomeniete na jej výkon v The Black Swan, hneď sa výsledku čudujete menej.

Slabinou je šedivý vizuál. Znížený jas farieb pri svetlých scénach neprekáža, avšak keď práve dominuje čierna, pôsobí to trochu rušivo. Obdobne je na tom hudba. Počas drvivej väčšiny filmu je nevýrazná – a je to skôr na škodu. Malé plus získava v závere, keď sa konečne prejaví naplno – znie to vhodne a úspešne to podopiera finálny akt.

Ak si chcete vychutnať viac ako solídny psychologický kúsok s ústredným výkonom hodným nominácie na prestížne ocenenia, Luckiest Girl Alive je ideálnym tipom. O aktuálnych spoločenských témach hovorí rovnako obratne ako o vnútornom boji jednotlivca so sebou samým a svojimi démonmi. Budúci kult sa neurodil, kvalitný titul hoden aj opakovaného pozretia však áno.