Causeway © 2022 Apple TV+ Causeway © 2022 Apple TV+

Streamingová platforma AppleTV+ sa vytasila s psychologickou drámou Causeway. Primárny part ukoristila oscarová Jennifer Lawrence, ktorá snímku aj produkuje. Réžiu obstarala debutantka Lila Neugebauer. Scenár spísala hneď trojica scenáristov: Ottessa Moshfegh, Luke Goebel, Elizabeth Sanders. Príslovie o priveľa kuchároch kaziacich pokrm sa, našťastie, nenaplnilo.

Causeway

2022 / 92 min. / MP 15

Lila Neugebauer
Luke Goebel, Ottessa Moshfegh, Elizabeth Sanders

Lynsey (Lawrence) sa stala obeťou bombového útoku v Afganistane. Následkami trpia ako jej mozog, tak psyché. Dostať sa späť do života a vrátiť sa do afganskej horúčavy pre ňu určite nebude ľahké, Lynsey však nemieni od tohto cieľa ustupovať.

Kvôli rekonvalescencii sa vracia do rodného mesta a rodičovského domu, kde ju čaká matka a ich napätý vzťah. Netrvá dlho a Lynsey pochopí, že sama sa zo svojho marazmu nedostane. Ešteže sa zoznámila s automechanikom Jamesom (Brian Tyree Henry). No i on má k dispozícii vlastnú zbierku duševných a fyzických rán. Ako sa ich vzťah vyvinie? Má Lynsey vôbec šancu vrátiť sa do bývalého života? A ak áno, bol by to dobrý nápad?

Hneď na úvod musím poznamenať: Causeway nie je žiadna srdcervúca uplakaná dráma. Tvorcovia na to idú inak. Príbeh pomaly tlie asi tak, ako emócie a trauma tlejú v našich hlavných postavách. Scenár sa zameriava na to nevypovedané; prežívanie, ktoré len tu a tam ukáže svoju tvár skrz mimiku a motoriku hercov. O to divácky slastnejšie a pozitívne intenzívnejšie pôsobí ojedinelá vyhrotená scéna.

Uveriteľnosť – to je heslom diela. Ten, kto má skúsenosť s PTSD a depresiami sa bude schopný poľahky identifikovať s jarmom protagonistov. Chvályhodná až exkvizitná práca.

Duo Lawrence a Henry malo pred sebou neľahkú úlohu. Predať komornú drámu, kde divák zachytí každý záchvev je vždy ťažšie ako exaltovane prehrávať. Obaja obstoja a strhnú vás bez väčších problémov.

Bezútešnosť a pochmúrnosť ukážkovo reprezentuje hudobná stopa. Alex Somers exaktne vystihol zamýšľaného ducha snímky. Soundtrack je podobne skromný, melancholický, podmanivý. Často neznie v pozadí žiadna zvuková stopa, najmä v momentoch, kedy sa prednášajú repliky. Zasnene tiesnivá melódia sa prejaví predovšetkým v nemých scénach. Vtedy vám úžasní herci predajú všetky potrebné emócie skrz bohapusté zízanie do priestoru.

Causeway © 2022 Apple TV+

Kamera so strihom nie sú nijak signifikantné. Problémom, hoci nie priveľkým, môže byť vymedzenie deja. Je priúzke. Tak napríklad, vzťah Lynsey a jej matky nie je dostatočne preskúmaný. Postáv je minimum, čo by nebolo zlé, ak by sa viac využili. Majiteľ čistiarne bazénov mal potenciál byť niečím viac ako len figúrkou na dve krátke scény.

Causeway nie je nijak objavný, či prevratný. Je poctivou drámou, ktorá žmýka svoje možnosti takmer na maximum. Jennifer Lawrence si pripísala ďalšiu silnú úlohu, Brian Tyree Henry dáva po Bullet Train znova vedieť, že s ním treba herecky počítať.

Ak máte radi prenikavé herecké výkony a témy traumy a znovu-zaradenia sa do života, neváhajte. Causeway stojí za pozretie.