Logan Lucky, 2017 © Bleecker Street Media Logan Lucky, 2017 © Bleecker Street Media

99% komentárov či recenzií o tomto filme musia zmieniť Dannyho jedenástku, pretože ju mal na starosti rovnaký režisér a námet znie podobne. V nasledujúcom článku na to pôjdem inak. Partiu okolo Brada Pitta a George Clooneyho spomínam v tomto odstavci, a to prvý aj poslednýkrát.

Logan Lucky

krimi, komédia, dráma
2017 / 118 min. / MP 12

Steven Soderbergh
Rebecca Blunt
Steven Soderbergh dal hollywoodskej filmovej produkcii zbohom len preto, aby sa mohol po úspešnom a kvalitnom seriáli The Knick (Lekári bez hraníc) vrátiť v letnom celovečernom dobrodružstve, ktorého alfou aj omegou je lúpež.

O čo ide? Channing Tatum ako Jimmy Logan miluje nadovšetko svoju dcérku, pre ktorú by spravil aj to posledné. To by ale nesmel byť chronický zabúdač a nemal by sa dostať do problémov s prácou, z ktorej ho šéf vyhodí preto, lebo vedeniu firmy vraj vadí jeho krívanie. Jeho mladší brat, Clyde Logan (Adam Driver) síce robotu má, no napriek tomu nie je šťastný. Ako by aj mohol byť, keď celý život verí v prekliatie rodu Loganových? A možno na tej smole čosi bude, Clyde totiž nemá ruku. Teda, jej časť, a to ho do veľkej miery limituje.

Loganovci majú ešte sestru Mellie (Riley Keough), ktorej sa vážne životné problémy vyhýbajú, no stále nad ňou visí čosi ako Damoklov meč jej rodu. Aby sa Loganovci, ktorí sú nespokojní so systémom a so svojimi životmi, dokázali dostať do plusových čísel, vymyslia si lúpež. Aby to nebolo také jednoduché, urobia tak priamo počas pretekov Nascar. V skratke, Kylo Ren a Magic Mike poprosia o pomoc pri neuveriteľnom pláne ukradnúť peniaze pod pretekárskym okruhom samotného Jamesa Bonda. Pri zločine totiž budú potrebovať výbušné služby Joea Banga (Daniel Craig), odborníka na vytrhávanie bankomatov.

Tempo filmu môže spočiatku odrádzať, no vzhľadom na dostatočné vykreslenie charakterových vlastností ústredného bratského dua je zrejme trochu lenivejší začiatok nevyhnutný. Pomaly sa zoznámime s rodinou, Jimmyho exmanželkou a dcérou, ktorá sa už odmala chce stať modelkou. Tvorcom sa to darí, Loganovci vyzerajú ako vidláci od vedľa. Presne tí, na ktorých zlozvykoch by sa mnohí zasmiali, no niektoré z nich robia doma aj oni. Tak trochu rodinka s tradičnými problémami.

Logan Lucky, 2017 © Bleecker Street Media

Horšie je to s hnacím motorom lúpeže ako aj celého príbehu, Joeom Bangom. Craigovi, ktorý ho stvárňuje, nemám čo vytknúť. Rolu odsúdeného lupiča si užíva so štýlom sebe vlastným. Horšie však je, že o ňom takmer nič nevieme. O jeho minulosti, aktivitách a schopnostiach sa vlastne dozvedáme len z rozprávania. Niečo ako „ilustračné zábery“ by sa v tomto prípade hodili. Rozumieme aure okolo osobnosti aj tomu, že v zločineckých kruhoch je to legenda. Problém je, že deň po návšteve kina si naňho nespomeniete.

Jeho význam narúša aj scénka, pri ktorej vyrába výbušninu tak primitívnu, že by to zvládal aj lepší používať googlu. Nad tým, že činnosť odborníka na lúpeže vyzerá dosť neprofesionálne, sa snímka nepozastavuje. Dvaja bratia Joea Banga, ktorí tiež pomáhajú, sú už na hranici karikatúry. Tu mi síce nevadí, že o nich viem málo, chýba mi však dôvod, pre ktorý by s pribrzdeným duom ktokoľvek spolupracoval. Dupľom na zložitej lúpeži.

Podstata filmu teda leží na pleciach ústredných hrdinov. Na nich zväčša padá kvalita dejovej línie, ale aj humor servírovaný tvorcami. Ten prináša naozajstný mix, takže ak nemáte radi plytké vtipy alebo čierny humor alebo… akýkoľvek iný ako klasický humor, jeden nesúhlasný pohyb hlavou sprava doľava (prípadne naopak) vás určite čaká. Napriek prítomnosti Setha MacFarlana, autora Family Guy a Macíka, však nehrá prím drsnejšia zábava á la partička okolo animovaného Petra Griffina, dočkáme sa skôr spokojnej komédie s takmer celorodinným zásahom.

Zaujímavé je, že plán lúpeže vopred nevieme. Odkrýva sa nám postupne a jednotlivé scény napriek počiatočnej nelogickosti po chvíli dávajú zmysel. So zvyšujúcou sa minutážou dáva mozaika okolo lúpeže väčší a väčší zmysel a v správnom dávkovaní prichádzajú vtipné, ale aj napínavé momenty z nelegálneho prečerpávania peňazí.

Výborne zvládnutý bol záver. Povedať viac však nechcem, kto nevidel, krivo by na mňa za spoilery pozeral. Čo je však zaujímavé, lúpež vo filme nie je veľkým finále, to azda najdôležitejšie sa odohráva až po nej, hoci sme to nečakali. A hoci sa to zdá ako zvláštny ťah, snímka vrcholí pozerateľne aj napriek tomu, že už by o nič ísť nemalo.

Atraktivitu celej snímke (najmä však pre americké publikum) dotvára prostredie štátu Západná Virgínia, ktorý má nádych akéhosi country štýlu a vzbudzuje dojem, že ľudia tu jednoducho majú na veci o trochu viac času.

Logan Lucky nie je zázrakom, jeho humor – v náznakoch aj v úplnej nahote – však diváka poteší, krimi zápletka zaujme a ak vám nevadí zopár logických chýb, nie je dôvod kino kvôli tomu nenavštíviť. Ale maximálne raz. Príjemná jednohubka vás totiž na druhé pozretie bude zrejme nudiť.