Tom Cruise sa vrátil, aby nás v príbehu zo 70-tych a 80-tych rokov pootravoval svojim hollywoodskym úsmevom ako Barry Seal.

American Made

krimi, triler
2017 / 114 min. / MP 12

Doug Liman
Gary Spinelli
Staviť na pozitívneho hrdinu je, zdá sa, pre niektorých tvorcov príliš veľká nuda. A tak radšej spravia životopis nejakého zločinca, pričom ho skúsia aspoň trochu očistiť a ukázať náhľad na to, čo všetko stálo za jeho konaním. O to isté sa pokúsil aj Doug Liman, ktorý má na svojom konte niekoľko slušných snímok, vrátane akčného sci-fi Na hrane zajtrajška. Aj tam si strihol hlavnú úlohu Cruise a hoci išlo o iný žáner, rozhodli sa títo dvaja dať si ešte jednu šancu a jej výsledok máme teraz v kinách.

Barry Seal: Nebenský gauner je mix žánrov, ale taký, že snáď ani tvorcovia netušia, kam presne chceli film zaradiť. Skúsme sa naň pozerať ako na životopis jedného flegmatika, ktorému nechýba to, čo by mal správny gangsterský život mať – trocha akcie, thrillerového napätia, humoru (v tomto prípade veľmi často sileného) a poriadna krimi zápletka. Hlavná postava kedysi skutočne chodila po svete a lietala skrz Ameriku. Spolupracovala s Medellínskym kartelom, a teda aj s legendárnym Pablom Escobarom. O narkobarónovi bolo spravených mnoho filmov a seriálov, v niektorých z nich hral Barry Seal epizódnu úlohu. Teraz sa dočkal vlastného celovečerného filmu (lebo zrejme existuje okruh ľudí, ktorých čímsi udivoval) no otázka je… prečo?

Viem, väčšina recenzií na film je veľmi pozitívna. A ja sa teda pristavím pri tom pozitívnom. Technickej stránke filmu nie je veľmi čo vyčítať. Uhladený dojem z pestrofarebného obdobia umocňujú príjemné zábery (z) lietadiel. Forma VHS kamery, na ktorú je časť filmu nahratá, pridáva na autenticite. Režisér si dal pozor, aby prostredie a éra Barryho Seala vyzerali hodnoverne. S dávkou filmárskej irónie sa mu to darí. A to nielen novým prostredím, ale aj kombináciou dobových videí (napríklad jedno z Reaganovho príhovoru) so štandardnými filmovými snímkami. Obrazu niet čo vytknúť, naozaj. Horšie je to už s obsahom.

Barry Seal: Nebeský gauner / American Made, 2017 © Universal Pictures

Hlavný hrdina z nejakého dôvodu prestane byť pilotom v slušne platenej práci a miesto toho kývne na pochybnú ponuku chlapíka, ktorého stretne v bare, dá sa na pochybnú dráhu leteckého fotografa (či ako túto profesiu nazvať) pre pochybnú spoločnosť. Na ponuku okamžite kývne, lebo bude môcť lietať vo veľmi peknom a modernom lietadle. A nerobí mu problém ani fakt, že za to bude dostávať menej peňazí. Tak nám to servíruje snímka.

Rodina sa Barrymu rozrastá a on sa dáva do služieb Escobara a jeho kumpánov, do USA pašuje kokaín, do Južnej Ameriky zasa zbrane, vyhýba sa zákonu, a to všetko s úsmevom na tvári. Nepochopiteľným. Tom Cruise tu miestami pôsobí ako psychopat. Nad ponukou riskovať život za menej peňazí, než mal v pôvodnej práci neváha a berie ju s úsmevom. Na ponuku riskovať život alebo slobodu pri prevoze kokaínu do USA neváha a berie ju s úsmevom. Keď je chytený políciou, FBI a ktoviekým ešte, ide pred predstaviteľov spravodlivosti – dobre tušíte – s úsmevom. Úplne nepochopiteľným. V snímke jednoducho absentuje čosi ako psychológia hlavného hrdinu. Jeho zmýšľanie sa zdá byť jednoduché, z čoho sa postupne stáva jeden z jeho signifikantných znakov. Tým druhým je spomínaný úsmev.

Barry Seal mal určite nejaký dôvod na rozhodnutia, ktoré robil. My sa ich však nedozvieme. Išlo mu o adrenalín? Išlo mu len o to, nenudiť sa? Ktovie. Tvorcovia nám to nepovedia.

A to je pre mňa škoda. V porovnaní napríklad s Vlkom z Wall Street či s Vojnovými psami som sa nudil a neporozumel som tomu, čo vlastne bolo na hlavnom hrdinovi/gaunerovi, také zaujímavé. Možno by sa skôr život slávneho zločinca hodil ako námet na seriál, kde by mali tvorcovia viac času vyrozprávať ho a ukázať, že Barry Seal bol zaujímavou persónou amerických dejín. A možno sa to dalo aj v jednom celovečernom filme, ale nemám pocit, že by sa to v tomto remeselne výbornom filme podarilo. Veľká škoda.