Let Them All Talk © 2020 HBO Let Them All Talk © 2020 HBO

Film Let Them All Talk (v češtine Nechte je všechny mluvit) nakrútil americký režisér Steven Soderbergh, ktorého poznáme napríklad vďaka filmom o Dannyho jedenástke. Ak by ste čakali od filmu podobnú akčnosť a dynamiku, musím vás upozorniť, že ju tu určite nenájdete. Nie je to oddychový film na posedenie s priateľmi. Vyžaduje pokoj a plnú pozornosť.

Let Them All Talk

komédia, dráma
2020 / 108 min. / MP 15

Steven Soderbergh
Deborah Eisenberg

Spisovateľka a držiteľka Pulitzerovej ceny Alice Hughes (Meryl Streep) dostáva literárne ocenenie vo Veľkej Británii. Nevie sa tam dostať pomocou lietadla pre problémy so zdravím, a preto jej literárna agentka Karen (Gemma Chan) ponúka transatlantický prechod na lodi Queen Mary 2. Alice má možnosť si so sebou zobrať niekoho, kto ju bude na ceste sprevádzať. Prekvapivo túto možnosť ponúkne svojim priateľkám z minulosti – Roberte (Candice Bergen) a Susan (Dianne Wiest) a svojmu synovcovi Tylerovi (Lucas Hedges). Na loď spolu s nimi nasadne aj Karen. Väčšia časť deja sa tak odohráva práve na lodi. Pomaly a nenútene. Počas pravidelných stretnutí Roberty a Susan sa dozvedáme, že Roberta považuje najvýznamnejšiu knihu Alice za dôvod svojich životných neúspechov. Je presvedčená, že bola pre ňu inšpiráciou a teraz kvôli tomu nemá manžela a musí pracovať ako konzultantka v obchode so spodným prádlom. Karen chce zistiť, o čom Alice píše novú knihu, a preto sa zbližuje s Tylerom.

Celý film nás sprevádzajú tajomstvá a otázky. Prečo Alice zavolala na loď kamarátky, ktoré nevidela tak dlho? Ak ich chce znovu spoznať, prečo spolu len večerajú? Prečo sa Roberta vyhýba stretnutiu s Alice, ak chce zistiť, či kniha bola skutočne napísaná o nej? Kto je ten tajomný človek, ktorého Alice vidí pri bazéne a ktorý každé ráno vychádza z jej izby? Budú Karen a Tyler spolu? Práve tieto drobné detaily, ako súčasť mozaiky deja, tvoria dynamiku príbehu. Soderbergh sa zabáva s divákmi. Divák je presvedčený, že vie správne čítať režisérove znaky. Lenže Soderbergh nám chce ukázať život, v ktorom znaky a predvídanie častokrát nefungujú.

Let Them All Talk © 2020 HBO

Let them all talk je taký Soderberghov experiment. Scenár napísala americká spisovateľka Deborah Eisenberg, ale skoro všetky dialógy boli improvizáciou samotných hercov. Postavy rozprávajú trochu chaoticky, používajú barličky, rozmýšľajú čo povedať. Podľa mňa herci veľmi dobre zvládli túto úlohu. Meryl Streep hlboko cíti svoju postavu a jej trhané a zamotané frázy o živote, tajuplné zamyslenia veľkolepo vystihujú charakter hĺbavej, skúsenej spisovateľky. Zasekávania a barličky v reči Lucasa Hedgesa skvelo zapadajú do postavy zmäteného a zamilovaného Tylera. Soderberg vo filme Let them all talk tak doslovne necháva hercov rozprávať za svoje postavy. Niekedy sú však dialógy fádne a dej nikam neposúvajú. Ale presne takéto konverzácie nás obklopujú počas reálneho života. No nie je to tak?

Treba spomenúť, že Let Them All Talk sa naozaj nakrúcal na lodi počas reálnej dvojtýždňovej cesty, a preto Queen Mary 2 je samostatnou hrdinkou filmu. Vo filme sa vyskytujú zábery zo života posádky. Dokonca Alice raz zablúdi do zakázanej časti lode. Tieto zábery dej taktiež nikam neposúvajú, nepomáhajú nám nájsť odpovede, ale jednoducho existujú.

Budem úprimná, tento film vo mne zanechal veľký zmätok. Miestami bol jemne nudný a nedbanlivý, ale zároveň komplexný, hlboký, poetický a tajomný. Ako aj život s ktorým sa každodenne stretávame. Neočakávajte od neho drsný humor. Komediálnosť sa vyskytuje niekedy viac, niekedy menej a to v podobe uchopiteľnej irónie. Zdá sa mi, že nič neočakávať je to najlepšie odporúčanie pre tento film. Len sa pohodlne usadiť so sto percentnou sústredenosťou, vypnúť zvonenia a notifikácie a pozerať na život taký aký v skutočnosti je.