Kingsman: Tajná služba © 2014 Barracuda Movie

Mathewa Waughna a jeho hravú filmárčinu sme mali možnosť okúsiť už pred takmer jedenástimi rokmi. Debut Po krk v extázi ho vystrelil medzi britskú filmovú špičku a v roku 2005 bol zaň ocenený ako Best British Director. Už ako režisér v povedomí sa Waugh púšťal len do veľkých projektov, akými boli Hviezdny prach (2007), Kick Ass (2010) a X-Men: Prvá trieda (2011). Kingsman: Tajná služba sa po formálnej stránke od režisérových raných diel príliš nelíši.

Kingsman: The Secret Service

akčný, dobrodružný, komédia
2014 / 129 min. / MP 15
Veľká Británia

Mathew Waughn
Mathew Waughn, Jane Goldman, Dave Gibbons, Mark Millar
Waughn sa netají tým, že rád nakrúca filmy podľa predlôh a Kingsman: Tajná služba nie je výnimkou. Ide o prepis známeho komiksu, ktorý ako jeden z mnohých, dostal filmovú podobu. Špionážny film sa odohráva v Londýne, kde sídli prísne tajná, od všetkých politických i štátnych inštitúcií separovaná špionážna služba. Po nevydarenej misii, pri ktorej zahynie jeden z agentov, sa v radoch najvyšších rozhodnú pre prijatie nového člena, a ten musí prejsť špeciálnym výcvikom.

Zhodou náhod i osudu sa problémový mladík Eggsy (Taron Egerton) ocitá na pôde tajnej služby, pripravený stať sa novým Kingsmanom a hrdinom, ktorým jeho otec, teraz už zosnulý agent, určite bol. Eggsyho výcviku sa ujme Harry Hart (Colin Firth), vyslúžilý agent a zároveň dobrý priateľ jeho otca. V radoch tajnej služby sa objaví tiež viacero známych mien, za zmienku stojí minimálne Michael Caine. Na strane zločinu je v tomto prípade Richmon Valentine (Samuel L. Jackson), archetyp záporného hrdinu, ktorého hlavným cieľom je zabiť čo najviac ľudí na zemi. Jeho postava je však viac komická ako zastrašujúca. Valentine je šušľavý miliardár a vizionár nosiaci šiltovky s fóbiou z krvi a násilia – paradox.

Už na začiatku je jasné, že sa film nesnaží o vernú kópiu tradičných špionážnych filmov či rozprávanie príbehu na realistickom základe. Svedčia o tom nielen vizuálne doklady v imidži supertajných agentov, ktorí nosia výrazné drahé obleky tradičných vzorov, či zbrane vo forme prsteňov, dáždnikov a extravagantných okuliarov, ale aj motivácia samotných postáv či absurdné momenty ukotvené v plytkom scenári. Ten je jednoduchý – nájsť a zlikvidovať zločinca. Tvorcovia scenára pritom zabúdajú na logiku (alebo ju zámerne vynechávajú), neodpovedajú na položené otázky a do filmu komponujú niekedy až zbytočné scény (krátka scéna, ako mladík vychádza zo svojho bytu, kde ho už čaká partia pomstychtivých chlapov, no vyhne sa im šikovnými parkourovými trikmi).

Kingsman: Tajná služba je plný tradičných drsných hlášok a dialógov, ktorým chýba originalita. Mnohé scény sú už opozeraným a predvídateľným, mierne pozmeneným variantom niečoho, čo sme už kdesi videli (mladý uchádzač bojuje o miesto v tajnej službe súperiac s rovesníkmi s pokriveným charakterom, útechou je však milá a sympatická dievčina, s ktorou dôjde až k finálovému rozstrelu o to, kto bude novým agentom).

Scéna v kostole je jednou z najpamätnejších. Waughn a jeho štáb sa vyhrali s kamerovými trikmi a strihom, čoho výsledkom sú krvavé a zábavné jatky. No vo vzduchu visí otáznik, či je podobne vykonštruovaná scéna za hranicou morálnosti. Tarantinov Divoký Django prekvapil porovnateľne rozporuplnou scénou, išlo však o poctu určitému žánru.

Film je právom porovnávaný s adaptáciami príbehov agenta 007. Tvorcom nemožno uprieť snahu o určité asociácie so špionážnymi filmami slávneho agenta, kde ešte hviezdil Seann Connery. Minimálne štylizácia niektorých postáv je podobná, zakladá sa však predovšetkým na humornej stránke a nostalgii z obľúbených filmov, ktorých je Kingsman: Tajná služba paródiou a možno aj sebaparódiou zároveň.

Nechajte sa preto unášať adrenalínovou jazdou na mieste, kde sa supertajným špiónom stanete, len ak splníte najťažšiu úlohu, a tou je zabitie vlastného psa. Vitajte na mieste, kde vám pre dobrý pocit z filmu musí stačiť jednoduchá odpoveď – je to len film.