X-Men: Prvá trieda / X-Men: First Class, 2011 © Twentieth Century Fox

Piaty diel komixovej série je postavený na priateľstve medzi dvoma mutantskými vodcami – Magnetom a Profesorom X. Koncentračným táborom poznačený Eric Lensherr dokáže ovládať kovy. Vďaka svojmu talentu sa z neho stáva prvotriedny špión hnaný túžbou po pomste za smrť rodičov.

X-Men: First Class

akčný, dobrodružný, sci-fi
2011 / 132 min. / MP 12

Matthew Vaughn
Ashley Miller, Zack Stentz, Jane Goldman, Matthew Vaughn
Nadaný telepat Charles Xavier zasvätil svoj život mutantom. Pomáha im vyrovnať sa so svojou inakosťou a poskytuje im útočisko. Vzťah Charlesa a Erica je nesmierne zložitý. Sú ako bratia a hoci sa obaja časom postavia na opačnú stranu barikády, neprestanú sa rešpektovať. X- Men: Prvá trieda mapuje obdobie zrodu ich priateľstva, prvotné rozdiely v  názoroch na svet mutantov i následný rozkol.

Dej filmu sa odohráva v 60. rokoch minulého storočia, keď svetu hrozí globálna katastrofa. Američania stoja na prahu studenej vojny so Sovietskym zväzom. Iniciátorom tretej svetovej vojny však nie sú svetové veľmoci, ale megalomanský mutant Sebastian Shaw. Radiácia uvoľnená výbuchom jadrových zbraní ovplyvní ľudský genotyp natoľko, že sa z ľudí vyvinú mutanti. Na prekazenie diabolského plánu povolá CIA mladého nadaného oxfordského profesora Xaviera. Ten má za úlohu vyhľadať čo najviac mutantov a zjednotiť ich do boja proti silnému nepriateľovi.

Režisér Matthew Vaughn odviedol brilantnú prácu. Aj keď mal k dispozícií širokú škálu akčných hrdinov, samotnú akciu odstavil na druhú koľaj a sústredil sa predovšetkým na postavy. Starostlivo vyrozprával príbeh každej postavy, spoznáme ich motiváciu i vnútorné konflikty. Primárnymi hrdinami sú síce Eric a Charles, no do detailu vykreslil i Mystique a Beasta. Mutantské pohnútky, vyrovnávanie sa s inakosťou i túžba byť normálny sú opätovne na mieste. Problémy mladých hrdinov napomáhajú divákovi lepšie pochopiť, aké je byť mutantom.

© Twentieth Century Fox

Vhodne zvolený retroštýl pripomína špiónske príbehy z čias studenej vojny sťa bondovky Seana Conneryho. Výrazne tomu napomáha zlosyn Shaw v podaní skvelého Kevina Bacona. Treskúca akcia síce ustúpila odhaľovaniu jednotlivých postáv, no v konečnom dôsledku je až neuveriteľné koľko efektných súbojov a výbuchov je možné zobraziť za triezvy rozpočet 120 miliónov dolárov.

Vaugn vracia Prvou triedou sérii kvalitu prvých dvoch Singerových dielov. Kvalita sa prejavila aj vďaka hereckým predstaviteľom. Patrick Stewart a Ian McKellen boli rozumne nahradení mladšími kolegami. James McAvoy skutočne vyzerá ako mladšie vydanie Stewartovho Profesora X. Michael Fassbender pôsobí v úvode ako dokonalý špión. V jeho podaní je postava Erica tou najzaujímavejšou z celého filmu. Za zmienku určite stojí Jennifer Lawrence ako premenlivá Mystique či ľadovo krásna January Jones v úlohe Emmy Frost.

Dramatické finále rozkolu priateľstva dvoch velikánov je najsilnejšou stránkou tohto prequelu. Prerod Erica v Magneta a vysvetlenie Charlesovho ochrnutia plynulo nadväzujú na pôvodnú sériu.

Režisér Vaughn ponúka na priestore 132 minút nadprirodzený svet starých známych mutantov v retroštýlovej optike s vynikajúco vykreslenými postavami. X-Men: Prvá trieda sú doposiaľ jediným dielom, kde sa dej netočí okolo postavy Wolverina. Ale nezúfajte. Čaká vás jeho krátke, ale vtipné cameo.