Jurský svet: Zánik ríše (Jurassic World: Fallen Kingdom, 2018) © CinemArt SK Jurský svet: Zánik ríše (Jurassic World: Fallen Kingdom, 2018) © CinemArt SK

Prekvapivý úspech Jurského sveta spred troch rokov odsúdil dinosaury na ďalšie pokračovanie. Zárobok 1,6 miliardy v továrni na sny automaticky znamená novú zákazku na stoloch scenáristov, avšak pri tomto piatom diele sa im už akosi vytratila invencia.

Všetky prvky sme tu už s malými obmenami mali v minulosti. Colin Trevorrow prepustil režisérsku stoličku Španielovi J. A. Bayonovi a podieľal sa už len na príbehovej linke. Uznávam, že Zánik ríše je písaný s láskou k pôvodnému veľdielu Stevena Spielberga. Požmurkávanie na fanúšikov prvého filmového parku dinosaurov je všadeprítomné. Či už je to nostalgický pohľad na prežúvajúcu kozu alebo ikonický záber na čerstvo odtlačenú stopu tyranosaura plniacu sa dažďovou vodou.

Jurassic World: Fallen Kingdom

akčný, dobrodružný, sci-fi
2018 / 128 min. / MP 12

J.A. Bayona
Derek Connolly, Colin Trevorrow
Prerastené jašteričky čelia v úvode opakovanej hrozbe vyhynutia. Na ostrove Isla Nublar, kde doteraz nerušene vegetovali bez prítomnosti ľudskej nohy, sa prebudila smrtonosná sopka so záľubou zopakovať si dejepis. Časť živočíchov sa podarí zachrániť a previesť do spárov ziskuchtivých kravaťákov, ktorí sa tvária ako filantropi. Vhodné pohostinné podmienky pre takmer vyhynuté tvory financuje starý Hammondov spoločník, miliardár Lockwood (James Cromwell), ktorý si na svojom panstve hreje na prsiach hada.

Poručník jeho vnučky totiž túži dinosaury rozpredať na vojenské účely a spočiatku sa mu darí všetkých zúčastnených vodiť za nos. Na lep mu sadnú aj starí známi aktivisti Claire (Bryce Dallas Howard) a Owen (Chris Pratt). Po náročnej záchrannej misii na lávou zaliatom ostrove sa to pravé peklo rozpúta na stráženom panstve miliardára Lockwooda. V jeho laboratóriach totiž drieme geneticky vyšľachtený indoraptor. Ako hovorí v úvodnom cameu Jeff Goldblum, ľudstvo sa len tak nepoučí.

Zápletka s prírodnou rezerváciou plnou dávno vyhynutých obrov je stále funkčná. Vždy sa nájde niekto, kto sa na nich túži nekresťansky nabaliť. Osvedčený vzorec zaodetý v novom digikabáte s ľahko hororovou príchuťou zvláda španielsky režisér J. A. Bayona ľavou zadnou. Dychberúca scéna so strašidlom v detskej izbe vám v pamäti istotne nejakú chvíľu zotrvá. Práve takýmito momentmi dokázal Bayona vpísať do zavedenej frančízy svoj rukopis.

Jurský svet: Zánik ríše (Jurassic World: Fallen Kingdom, 2018) © CinemArt SK

Ak však od známeho sveta dinosaurov nečakáte prevratné novinky a skôr vás poteší klasický záber na ručiaceho T-Rexa potom, čo práve skolil geneticky vytvoreného predátora, prídete si na svoje. Fanúšikov určite poteší aj hudobný motív Johna Williamsa, hoci len v pozadí.

Oslnivé chvíľky zažije aj vycvičená raptorka Blue, ktorá zohrá v príbehu kľúčovú úlohu. Ľudské postavy okrem hviezdneho párika predstavujú len komické vsuvky alebo, v tom horšom prípade, potravu pre dravce. Chválim aj prehliadku viacerých druhov dinosaurov, ktorým doteraz séria nevenovala veľkú pozornosť. Nad ich praktickým využitím sa autori zamysleli so všetkou hravosťou a výsledné dielo je radosť sledovať.

Jurský Svet: Zánik ríše vás pod skúseným kormidlom režiséra Bayonu spoľahlivo zabaví na celej ploche 130 minút. Aj napriek prevarenej zápletke dinosaury pravdepodobne prekonajú miliardu v zárobkoch a onedlho budeme môcť zájsť do kina na tretí diel novej trilógie. Párik Chris Pratt a Bryce Dallas Howard s modrou raptorkou ako domácim maznáčikom ešte jedno dinosaurie dobrodružstvo pravdepodobne znesú.