Havel © 2020 BontonFilm Havel © 2020 BontonFilm

Osobnosť Václava Havla snáď ani netreba predstavovať. Jedno z najdôležitejších mien 20. storočia a človek, vďaka ktorému sa zmenilo veľa vecí. K tým sa však film nedostáva, keďže mnohé, čo Havel urobil, bolo vykonané až po páde bývalého režimu. Režisér Slávek Horák sa vydal skôr cestou sebapoznávania osobnosti Havla a zameriava sa na jeho vnútorný boj medzi režimom a slobodou, o ktorú tak veľmi stojí.

Havel

dráma, životopisný
2020 / 105 min. / MP 12
Česká republika

Slávek Horák
Slávek Horák, Rudolf Suchánek
Celkovo sa film dá rozdeliť na tri kapitoly. V prvej spoznávate mladého divadelného režiséra, ktorý si rád užíva život naplno. Tvorcovia nezabudli poukázať na jeho mimomanželské vzťahy, obľubu alkoholu a podobné neresti. Ani na sekundu to však nepôsobí škodlivo voči hlavnej postave, možno aj kvôli charizmatickému Viktori Dvořákovi, ktorému úloha padla ako vyšitá.

V druhej časti filmu sa to pochopiteľne všetko zvrtne, a to hneď po tom, čo Sovietska armáda vstúpi na naše územie a začína sa tvrdý režim pre mnohé rodiny a povolania. Film celkom výstižne poukazuje na to, že ľudia, ktorí v danom období mali vyššie ideály alebo ciele, nemali v nastupujúcom režime absolútnu šancu na úspech. Preto z Československa odchádzali ľudia v húfoch do zahraničia, jednoducho vedeli, že ich tu nič dobré nečaká. Objaví sa tu aj pár veľmi drastických scén, napr. keď na svadobnú hostinu vtrhnú vojaci a bijú ľudí hlava nehlava. Do konfliktu sa dostáva aj samotný Havel a jeho blízki. Vyhrážky, pripisovanie nezmyselných obvinení, vysoké tresty – týmto všetkým si musel prejsť.

Pokiaľ však Havlov život poznáte dopodrobna z rôznych dokumentov a čakali by ste na poriadnu kontroverziu alebo zhadzovanie jeho osoby, nedočkáte sa. Je to asi niečo podobné, ako keď nakrútili film Bohemian Rhapsody o Queenoch a ľudia snímke vyčítali, že prakticky vynecháva všetky kontroverzné udalosti zo života kapely a zameriava sa len na pozitívnu vlnu. Havel je niečo podobné. Nieže by to bola priamo oslava hrdinu, avšak akékoľvek horšie vlastnosti a rozhodnutia sú, buď potlačené, alebo nedostali priestor vôbec.

Havel © 2020 BontonFilm

Tretia časť filmu by sa pokojne mohla volať aj nádej. Začínajú sa prvé demonštrácie, prvé veľké stretnutia. Jediná škoda je, že táto časť ide tak trochu z rýchlika. Na jednu stranu je pravda, že archívnych záberov z protestov v 89 je veľa, filmu by však na záver prospelo použiť niektoré z Havlových silných príhovorov na námestí. Hlasné výkriky ľudí, skvelá hudba a slávne gesto mieru však dohnali koniec do potrebnej katarzie.

Pokiaľ veľmi nepoznáte osobu a život Havla a chceli by ste ju predstaviť aj svojim blízkym, určite neváhajte a choďte do kina. Pre neznalcov je to ideálny vstup. Ak ale o tejto osobnosti viete prvé posledné a očakávali by ste niečo nad rámec dokumentov, budete skôr sklamaní. Ja patrím do prvej skupiny, takže som sa veľmi bavil.