Finch © 2021 Apple TV+ Finch © 2021 Apple TV+

Nikdy necestujte s Tomom Hanksom, každý jeho výlet totiž dopadne katastrofou. Tak ide starý vtip, ktorý odkazuje na jeho filmy. Ani novinka s názvom Finch nie je výnimkou. Jeho cesta je prúser už len preto, že sa odohráva v postapokalyptickom svete.

Finch

sci-fi, dráma
2021 / 115 min. / MP 12
Veľká Británia / USA

Miguel Sapochnik
Ivor Powell

Finch (Tom Hanks) prežíva po katastrofe, ktorá takmer vyhladila život na planéte, ako najlepšie vie. Občas brázdi ulice mesta na prerobenom smetiarskom aute, skrýva sa vo veľkej budove, kde dáva dokopy svoje vynálezy, stará sa o psa a pripravuje sa na to, že čoskoro sa poberie na západ, teda na miesto, kde by ešte mohla byť vegetácia a civilizácia.

Planéta Zem má ozónovú vrstvu deravú ako ementál. Ak na vás svieti priame Slnko, je dosť veľká šanca, že si privodíte popáleniny. Finch preto vymyslel ochranný oblek, v ňom chodí hľadať zásoby, ktoré ešte ostali v obchodoch či na opustených čerpacích staniciach. V čase, keď na miesto, kde prebýva, prichádza silná búrka, sa rozhodne konečne vziať všetko potrebné a odchádza do San Francisca. Okrem záchrany seba a psa Goodyera sa stará aj o novoposkladaného robota Jeffa, ktorý sa musí rýchlo naučiť suplovať ho vo všetkých činnostiach. Finch je totiž podľa všetkého vážne chorý…

Pôvodne sa mal film Finch dostať do kín v minulom roku, práva na streamovanie však napokon odkúpil Apple TV+. Sympatický námet si vystačí s jedinou ľudskou postavou a pôsobivou vizuálnou stránkou, ktorú spustnutý svet po globálnej katastrofe ponúka. Práve kvôli nej mi je úprimne ľúto, že sa film nedostal na veľké plátno, na ktorom by vynikol oveľa lepšie.

Režisér Miguel Sapochnik, ktorý mal na starosti niekoľko častí seriálu Game of Thrones, ponúka zaujímavo rozohratý príbeh, zasahujúci snáď do všetkých žánrov. Miestami sci-fi, chvíľu dráma, o čosi neskôr už komédia, horor aj triler. To, čo by sa možno niekde inde mohlo brať ako veľké plus, v tomto prípade skôr prispieva k rozpačitému výslednému dojmu. Najmä druhá polovica je nedotiahnutá, chýba jej cieľ, vyvrcholenie a v podstate aj nejaký dej. Aby toho nebolo málo, jedno klišé strieda druhé a tempo upadá.

Finch © 2021 Apple TV+

Obsadenie je sympatické, okrem tradične zúfalej postavy Hanksa je tu robot Jeff (Caleb Landry Jones) – naivný, milý a tak trochu stratený humanoid a psík, ktorého si zamilujete. Okrem toho je tu ešte jeden robot Dewey, ten však nerozpráva. Zaujímavá partia to však má ťažké, lebo vlastne ani nie je celkom jasné, aký druh filmu sledujeme. Film drží pokope snaha postáv prežiť čo najdlhšie a napätie, keď divák čaká… A to ani divák nevie, na čo presne.

Finch je film, ktorý vám možno vyčaruje úsmev na tvári, možno vás aj prekvapí a na pohľad aj zaujme. Je však škoda, že nevyužíva svoj potenciál naplno. Scenár akoby tápal v tom, čo nám chce povedať, a tak sa zdá byť novinka od Applu nedotiahnutá a nie celkom uspokojivá. Stále ide o lepší priemer, ale očakával som (nielen kvôli prítomnosti Toma Hanksa) oveľa viac.