Army of Thieves © 2021 Netflix Army of Thieves © 2021 Netflix

Zack Snyder sa po vysnívanom režijnom triumfe s Justice League (2021) vrátil k svojim filmárskym začiatkom a nakrútil zombie vyvražďovačku Army of the Dead (máj 2021). Tá sa síce bohvieako nevydarila, no Netflix hlásil solídnu sledovanosť. Spokojní pohlavári streamovacieho gigantu Snyderovi natoľko verili, že odklepli budovanie celého zombie vesmíru. Súbežne s Armádou mŕtvych tak začal pod Snyderovým produkčným dozorom vznikať prequel venovaný komickému milovníkovi trezorov Dieterovi, ktorého zahral sympatický Nemec Matthias Schweighöfer. Ten sa prekvapivo ujal aj réžie svojho lupičského príbehu, ktorý sa premiéry dočkal na konci októbra.

Army of Thieves

akčný, krimi, komédia
2021 / 127 min. / MP 12
USA / Nemecko

Matthias Schweighöfer
Shay Hatten
Dieter žije obyčajný život bankového úradníka v nudnom nemeckom mestečku, ktorého dni splývajú v šedi úzkostného stereotypu. Jeho skutočnou vášňou sú trezory. Celý život obdivuje dômyselné mechanizmy skonštruované veľmajstrom remesla Hansom Wagnerom, ktorý je menovcom svetoznámeho hudobného skladateľa. Obaja umelci do svojich diel významne zakomponovali germánsku mytológiu o Nibelungoch. Wagnerove trezory tým získali na výnimočnosti, s ktorou sa filmoví tvorcovia do detailov vyhrali. Umelecké zobrazenie trezorov je silným prvkom Schweighöferovho netradičného prístupu k filmovej zlodejine. Dieterov životný stereotyp osudovo naruší až tajomná Gwendoline (Nathalie Emmanuel), ktorá mu ponúkne možnosť všetky štyri Wagnerove trezory otvoriť. A samozrejme vylúpiť.

Army of Thieves (Armáda zlodejov) má okrem hlavnej blonďavej postavy so Snyderovou zombie apokalypsou pramálo spoločného. Tón filmu je od začiatku odľahčený, zmieta sa na rozhraní medzi plachou romantickou lovestory a lúpežníckym heistom. Najväčšie kúzlo filmu tkvie práve v samotnej pocte obdivovaným trezorom, no na plnohodnotný filmový zážitok je to akosi málo. Ťažko uveriť, že sa nachádzame v rovnakom svete, v ktorom zúria oživení mŕtvi. Hoci vo vzdialenom Las Vegas. Zopár zombie pripomienok sa vo filme mihne, no nepôsobia celistvo.

Chémia medzi nesmelým Dieterom a hviezdou Game of Thrones síce funguje, ale stále máte pocit, že za lupičským príbehom musí byť niečo viac, a ono vlastne nie je. Sledujeme partiu nesúrodých zlodejov, ako uskutočňuje lúpeže vymykajúce sa ich naivne nefunkčným plánom, s bandou najneschopnejších policajtov vo filmovej histórii v pätách. Filmu sa tak najviac darí v komickej rovine. Prekvapivo najlepšie sú pasáže hneď z úvodu, ktoré zobrazovali Dietrovu nudnú existenciu.

Army of Thieves © 2021 Netflix

Zlodejská jednohubka vám na jeden večer spoľahlivo poslúži. Vo výsledku pôsobí stále vydarenejšie ako Snyderov veľkolepejší predchodca. Z dlhodobo mdlej streamovacej produkcie ide o stráviteľnejší kúsok, ktorému by prospelo skrátenie minutáže minimálne o pol hodinu. Ani hudobná zložka filmu nepatrí k pamätihodným. Priemernému Steveovi Mazzarovi síce kryje chrbát ostrieľaný Hans Zimmer, ani on si však nevybral zrovna svoj najsvetlejší moment.

Čo možno oceniť je vizuálna stránka filmu. Okrem prepracovaných trezorov sa môžeme kochať aj krásnymi európskymi destináciami ako Paríž, Praha, St. Moritz či malebnými scenériami z nemeckých malomiest. Kameraman Bernhard Jasper odviedol vynikajúcu prácu. Vizuálne podmanivej snímke však chýba za hrsť scenáristickej invencie. Niečo, čo by vás prinútilo pozrieť sa na film opakovane. Námety pritom scenáristovi Shayovi Hattenovi vystačili na tri projekty. Čaká nás totiž ešte animovaný seriál odohrávajúci sa priamo vo Vegas.

Napriek výčitkám sa herec a režisér Matthias Schweighöfer dostal s Army of Thieves do širšieho diváckeho povedomia. Nabudúce s tým naloží hádam o čosi lepšie.