Don’t Look Up 2021 © Netflix Don’t Look Up 2021 © Netflix

Jeden z najočakávanejších filmov tohto roka si Netflix odložil až na Vianoce. Nalákať do jedného projektu toľko veľkých mien je veľká vec, a tak nečudo, že nielen streamingová spoločnosť mala od novinky s názvom Don’t Look Up veľké očakávania. Ak sa v titulkoch objaví na popredných miestach Leonardo DiCaprio, vždy ide o obrovské haló. Navyše, toto bol aj veľký návrat Jennifer Lawrence do hlavnej úlohy vo veľkom filme.

Don't Look Up

komédia, sci-fi, dráma
2021 / 145 min. / MP 15

Adam McKay
Adam McKay
Film Don’t Look Up (v češtine K zemi hleď!) rozpráva príbeh dvoch astronómov, ktorí sa snažia obyvateľov našej planéty presvedčiť o tom, že sa k Zemi približuje obrovský asteroid. Ten by mohol ľudstvo úplne vyhladiť, stále je však dostatok času vymyslieť niečo, čo by nás mohlo zachrániť. Potrebné je však okamžite konať a vymyslieť plán záchrany.

Zdá sa však, že asteroid, ktorý prinesie neodvratnú katastrofu, nikoho netrápi. Prezidentka by si nerada pohnevala voličov pred voľbami, divákov televízií viac zaujíma rozchod slávnej speváčky a keď už sa konečne podarí dostať dôležité informácie do sveta, veľká časť populácie v existenciu asteroidu neverí. Do všetkého navyše zasahuje politika, mocenské a ekonomické záujmy, a tak sa záchrana ľudstva zdá napriek dostupným prostriedkom nedosiahnuteľnou métou.

Don’t Look Up je prekvapivou a skvelou satirou, v ktorej je síce často správanie ľudí nafúknuté, no aj tak je desivým mementom doby, v ktorej žijeme. Je filmom zábavným a zároveň skľučujúcim, lebo to, čo prežívajú hrdinovia, dnes prežívame v o čosi menšej miere my. Ľudí prestali zaujímať podstatné informácie, bavia ich senzácie, do popredia sa dostáva snaha nikoho si nepohnevať, a preto sa každý (aj ten úplne šialený a od faktov nezávislý) názor má brať do úvahy.

Film ponúka paralely s aktuálnou situáciou, keď sa mnoho popieračov existencie Covidu-19 či odporcov vakcín stáva čoraz hlučnejšou menšinou, na ktorej názore politikom veľmi záleží. Cynické rozprávanie odhaľuje populizmus a často azda ani nemá ďaleko od pravdy.

Don’t Look Up 2021 © Netflix

Otázkou je, do akej miery má v dnešnej dobe takáto satira zmysel. Veľmi pravdepodobne sa tí, ktorí film pochopia, budú tľapkať po pleci a hovoriť si, ako môže snímka niekomu otvoriť oči. Tí, ktorých film paroduje, ho však v lepšom prípade nepochopia. V tom druhom ho pochopia po svojom a ešte viac sa utvrdia v tom, že ich pokrivená vidina realita je tá správna.

Ale dosť už filozofovania. Snímka o dianí pred koncom sveta je plná veľkých hereckých mien. Jennifer Lawrence, Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett, Meryl Streep či Timothée Chalamet zvládajú svoje postavy na výbornú, sú uveriteľní, hoci emócie a všetko prežívanie sú kvôli povahe filmu v úzadí. Špeciálne vyniká Jonah Hill, ktorý dokáže zahrať nielen obľúbené kladné postavy, ale (nielen) v tomto prípade aj toho najnesympatickejšieho člena prezidentkinho štábu.

Snímke by prospelo skrátenie aspoň o pár minút. To je asi tá najväčši výčitka, akú voči nej mám. Popri nej by sa dalo v Don’t Look Up zlepšiť mnoho, ale ide len o drobnosti. Ako komédia však funguje a ako satira tiež. Ako zrkadlo pre konšpirátorov však v dobe postfaktuálnej však už asi ťažko.