Concrete Cowboy © 2021 Netflix Concrete Cowboy © 2021 Netflix

Keď sa vo filme objavujú kovboji, očakávam, že ide o western. Netflix však pred pár dňami priniesol novinku s názvom Concrete Cowboy (v českom preklade Betonový kovboj). Tá rozpráva príbeh zo súčasnosti o kovbojoch, ktorí si žijú svoj život na pomyselnom okraji spoločnosti aj v roku 2021.

Concrete Cowboy

2020 / 111 min. / MP 18
Veľká Británia

Ricky Staub
Ricky Staub

Cole (Caleb McLaughlin) je veľmi problémový tínedžer, s ktorým si jeho okolie, učitelia a jeho matka nevedia dať rady. V úvode filmu sledujeme, ako dostáva vyhadzov zo školy. Bez možnosti výberu je odvezený k svojmu otcovi, kamsi na okraj Philadelphie, aby si konečne začal vážiť, čo má.

Coleov otec Harp (Idris Elba) nevidel svojho syna už poriadne dlho. Situácia, pri ktorej sa musí on starať o problematické dieťa, mu príliš nevonia. Zbližovanie rodiča s potomkom je ťažkopádne a vstupujú doňho viaceré problémy. Harp sa snaží Colea zmeniť, lenže nemá dostatok trpezlivosti a jeho syn sa navyše dostáva do opletačiek so zákonom a s gangstrami pri predaji drog.

Do toho všetkého je tu ďalší problém. Zdá sa, že kovboji ležia ľuďom v žalúdku, vadí im smrad zo stajní, boja sa aj o to, či je partia ľudí v klobúkoch schopná starať sa o zvieratá a či koňom niečo nechýba. Hrozí, že stajňa bude zatvorená a kone ako jediný zmysel života partie ľudí budú odvezené políciou na iné miesto.

Concrete Cowboy na začiatku rozohráva zaujímavý príbeh. Vzťah otca so synom je zobrazený uveriteľne a hoci niektoré veci v tomto smere nedávajú zmysel, všetko sa do konca filmu uspokojivo vysvetlí. Problémom tejto dejovej linky je, že nemá dosť priestoru, na pomerne krátkej minutáži je totiž príbehov priveľa. Všetky sú pritom zaujímavé, možno by si zaslúžili aj samostatný film.

Zaujímavý je aj náhľad na skutočnú komunitu „betónových“ kovbojov. Ten je autentický, miestami drsný, vo filme vystupujú aj skutoční kovboji z Philadelphie. V úplnom závere snímky dostanú aj šancu na osobné výpovede, ktoré sú veľmi zaujímavé a v budúcnosti by možno vystačili aj na samostatný dokument.

Concrete Cowboy © 2021 Netflix

Neviem o filme, ktorý by ponúkol podobný náhľad na túto komunitu, za nápad tak treba tvorcov pochváliť. Či má film potenciál zaujať aj európskeho diváka, to si nie som celkom istý, pretože takáto téma sa mi zdá byť príliš vzdialená. Netflix láka Idrisom Elbom, ten však, pre mňa prekvapivo, nedostáva toľko priestoru, ako Caleb McLaughlin. Dvojici hlavných hrdinov funguje chémia, zvyšné herecké výkony sú fajn, lenže filmu čosi chýba. Nemá jednoduchosť, s akou by mohol byť príbeh vyrozprávaný, chce povedať veľa, nemá však dosť široký priestor a, ako to už u amerických drám býva, dej je predvídateľný a chýba mu akýkoľvek moment prekvapenia. Režisér a scenárista Ricky Staub odviedol kus poctivej roboty, na konte však nemá výnimočný, ale len priemerný film.

Concrete Cowboy je pre milovníkov drám, pre milovníkov koní a pre fanúšikov Idrisa Elbu azda povinnou jazdou. Siahnutím po tejto snímke zrejme nič nepokazíte, možno vás aj niečím obohatí a ak do toho išli tvorcovia aj Netflix s takýmto zámerom, tak je to chvályhodné. Škoda len, že snahu priniesť výnimočné svedectvo nepretavili do o čosi lepšieho finálneho produktu.