Čierny Panter: Navždy Wakanda (Black Panther: Wakanda Forever) © 2022 CinemArt SK Čierny Panter: Navždy Wakanda (Black Panther: Wakanda Forever) © 2022 CinemArt SK

Po obrovskom úspechu Čierneho Pantera (2018), ktorý to dotiahol na troch Oscarov, sa musel režisér Ryan Coogler vysporiadať s náhlym odchodom hlavného predstaviteľa. Chadwick Boseman v roku 2020 podľahol rakovine hrubého čreva a pôvodne zamýšľané pokračovanie stratilo kontúry. Jediným riešením bolo preniesť nešťastnú udalosť aj do komiksového sveta.

Black Panther: Wakanda Forever

akčný, dobrodružný, fantasy
2022 / 161 min. / MP 12

Ryan Coogler
Ryan Coogler, Joe Robert Cole
Wakanda tak smúti za svojim kráľom a ochrancom T’Challom, snaží sa ustáť svoje oslabené postavenie. Kráľovná Ramonda (Angela Bassett) chráni svoju domovinu pred výpadmi svetových veľmocí, ktoré sa snažia siahnuť na zdroje mocného vibrania. V tom sa z morských hlbín vynorí ďalšia nečakaná hrozba. Vibranium sa totiž objavilo okrem Wakandy aj na oceánskom dne a Američania ho stihli pomocou novo vyvinutého detektora nájsť. Ťažba predstavuje ohrozenie podmorského sveta, v ktorom sa ukrýva národ vladára Namora (Tenoch Huerta). Je odhodlaný vyhlásiť suchozemcom vojnu a z Wakandy by rád urobil mocného spojenca.

Základný konflikt je nastolený veľmi sľubne. Príbehu však chýba silný hlavný hrdina. Tento part sa štiepi medzi pozostalé ženské postavy, z ktorých hrá prím T’Challova snaživá sestra Shuri (Letitia Wright). Práve ona sa pozrie do Namorovho podmorského sveta Talocanu a stane sa z nej hlavná ochrankyňa Wakandy. Nie je tajomstvom, že sa postupom deja zo Shuri stane ženská verzia Čierneho Pantera, no na jej výskyt si chvíľu počkáme. Akčné scény dovtedy ovládne výbojná Okoye (Danai Gurira), zatiaľ čo kráľovná Ramonda bojuje najmä na politickom poli. Jej vodcovská reč na pôde OSN je vskutku pamätným momentom. Angela Bassett si herecky kradne film pre seba.

Mamutia dĺžka 161 minút dáva dostatočný priestor vyniknúť novým atrakciám a zároveň ukáže v celej kráse domácu Wakandu. Vizuálne je pokračovanie Čierneho Pantera v skutku úchvatné. Namorov Talocan je nádherné podmorské mesto tvorené z pozostatkov aztéckej civilizácie a je skutočnou pastvou pre divákove oko. Istotne sa nevyhne porovnaniu s blížiacim sa pokračovaním Avatara.

Tenoch Huerta je ako bojovný Namor silným marveláckym antagonistom, s uveriteľnou motiváciou chrániť svoj ľud. Akčné scény podmorských bojovníkov majú slušné choreografie a používajú nápadité techniky, ako napríklad hypnotické vábenie sirén. Nové postavy majú dostatok priestoru, vynikne najmä mladá vynálezkyňa detektoru vibrania Riri Williams (Dominique Thorne), z ktorej sa časom vykľuje ženská verzia Iron Mana. Dúfam, že jej dovtedy nadizajnujú krajší oblek. Navrátilcov zastupuje Martin Freeman ako Everett Ross či špiónka Nakia s tvárou Lupity Nyong’o.

Čierny Panter: Navždy Wakanda (Black Panther: Wakanda Forever) © 2022 CinemArt SK

Nestihneme sa nudiť, v príbehu sa toho udeje celkom dosť, hoci by sa niektoré dialógové pasáže dali značne okresať. Strety Wakanďanov s vodníkmi sú strhujúcou akčnou smršťou, neviem sa však zbaviť dojmu, že finále nebolo dostatočne veľkolepé. Odohráva sa ako jedna bitka na otvorenom mori a od vygradovaného záveru som skrátka očakával viac. Shuri pre mňa ako dôstojná nástupkyňa svojho brata bohužiaľ nepôsobí v polohe Čierneho Pantera dostatočne silným dojmom. Oveľa viac to Letitii Wright pristane v civilnej rovine. Girl power tak vyznieva oproti mocnému kráľovi mora neuspokojivo. Možno svoj potenciál dievčatá rozvinú v ďalších pokračovniach.

V čom však Ryan Coogler nesklamal, je dôstojné rozlúčenie s bývalým kráľom Wakandy. Pocta Chadwickovi Bosemanovi sa niesla v emočne nabitom duchu. Množstvo fanúšikov víta solídnejší tón filmu ako návrat k štandardnému konceptu marveloviek skorších fáz. Po rozporuplne prijatom Thorovi a experimentálnom Doctorovi Strangeovi pôsobí druhý Čierny Panter oveľa umiernenejšie a vzhľadom k téme odovzdania kráľovskej štafety aj vhodnejšie.

Obdobie blokbasterového sucha sa skončilo. Návrat do Wakandy treba vidieť na veľkom plátne.