Calibre © 2018 Netflix Calibre © 2018 Netflix

Vyslovene škótskych filmov veľa nie je, ale Calibre k nim rozhodne patrí. Nakrúcal sa trochu v Glasgowe, ale hlavne v škótskej vysočine, hrajú v ňom škótski herci a nakrútil ho Škót Matt Palmer, pre ktorého to bol celovečerný debut. A hneď úspešný – na filmovom festivale v Edinburghu získal cenu pre najlepší britský film, čo je pre lokálnu snímku veľká rarita. Hneď po festivale ho pre celosvetovú distribúciu kúpil Netflix.

Calibre

triler
2018 / 101 min. / MP 15
Veľká Británia

Matt Palmer
Matt Palmer
Vždy sa samozrejme diskutuje, či pre film nie je škoda, že sa nedostane na plátna kín a aj mnoho filmárov s tým nie je spokojných, ale v prípade thrilleru Calibre mám osobný pocit, že mu kiná chýbať nebudú. Nie je to ten druh filmu, ktorý by ich potreboval a nie len preto, že ide o veľmi komornú snímku.

Ak patríte medzi predplatiteľov Netflixu, Calibre si nenechajte újsť. V poslednom čase Netflix odpremiéroval niekoľko vlastných filmov, ale všetky majú spoločné jedno – hrozne nízku kvalitu. Calibre je tak obrovská výnimka, ktorá ale potvrdzuje iné pravidlo. Výborné sú na tejto streamingovej službe najmä tituly, ktoré nevznikajú na jej objednávku. Je to trochu prekvapujúce, najmä, keď vezmeme do úvahy kvalitu jej seriálov.

O Calibre sa toho priamo napísať veľa nedá, je tu totiž extrémne dôležité vyhnúť sa spoilerom. Príbeh je síce jednoduchý, ale dejové zvraty, ktoré tvoria jeho kostru, sú pre divácky zážitok nesmierne dôležité.

Príbeh sa začína na obyčajnej ulici Glasgowa. Vaughn (Jack Lowden) sa čoskoro stane po prvýkrát otcom, a keďže ešte túži po nejakom povyrazení, súhlasí s ponukou Marcusa (Martin McCann), dávneho kamaráta z internátnej školy, vyraziť na lov jeleňov. Hneď po príchode do horskej usadlosti sa nesmierne opijú a Marcus sa ešte k tomu zapletie s miestnou kráskou, z čoho budú mať problémy takmer až do konca filmu.

Calibre však nie je len o konflikte medzi chalanmi z mesta a buranmi z vidieka, i keď ani tento motív tu nie je triviálny. Vzťahy na tomto čoraz zabudnutejšom mieste sú komplikovanejšie. Ekonomická situácia je z roka na rok horšia, z čoho sa tí rozumnejší snažia hľadať východisko. V dobe príchodu Vaughna a Marcusa to však vyzerá tak, že sa chytajú už každej slamky, lebo nádej na zmenu vidia aj v nich.

Calibre © 2018 Netflix

Neohrabaná a často nebadaná snaha zapáčiť sa návštevníkom je však vo filme v ostrom kontrastne s drámou, ktorú prežívajú hlavní hrdinovia. Už na druhý deň lovu sa totiž stane niečo, čo vám nechcem prezradiť, ale je to šokujúce a nás ako divákov to vrhne do často nepríjemného, ale takmer bez prestávky napínavého thrilleru.

Režisér a scenárista Matt Palmer síce pracuje s konvenciami žánru, často až s klišé, ale robí to nesmierne efektívne. Jediným výraznejším nedostatkom sú možno hlavní hrdinovia. Nevytvoríte si k nim silnejší vzťah. Každý síce z iného dôvodu, ale nevyvolávajú sympatie. Až tak veľmi to však nevadí, lebo vďaka umnej réžii je divák v ich prúseroch po celý čas s nimi a prežíva to veľmi intenzívne. A to až tak, že aj úplne nevinné správanie domácich, budete aj vy považovať za nanajvýš podozrivé.

Pocity, ktoré dokáže Calibre v divákovi vyvolať, sú často nepríjemné, ale sú dôležitou súčasťou zážitku. Určite ho neoľutujete.