Blíženec (Gemini Man) © 2019 CinemaArt Blíženec (Gemini Man) © 2019 CinemaArt

Scenár Blíženca sa povaľoval po štúdiách od konca 90. rokov a vtedajšie producentské eso Jerry Bruckheimer sa do hlavnej úlohy snažil dostať každú akčnú hviezdu od Clinta Eastwooda až po Nicolasa Cagea. Film však narazil na neprekonateľný problém s nedostatočnými digitálnymi možnosťami vierohodne omladiť hlavného predstaviteľa.

Technológia za dve dekády dostatočne pokročila, avšak scenár ostal nezmenený a dnes už pôsobí značne zastarane. A neosviežil ho ani spoluautor David Benioff, ktorého poznáme ako scenáristu megaúspešného seriálu Hry o tróny (Game of Thrones).

Gemini Man

akčný, sci-fi, dráma
2019 / 117 min. / MP 12

Ang Lee
David Benioff, Billy Ray, Darren Lemke
Špičkový ostreľovač Henry Brogen (Will Smith) by po poslednej fuške rád odišiel do výslužby, no zisťuje, že agentúra, pre ktorú pracoval, ho podviedla. Podsúvala mu falošné informácie o živých terčoch a teraz chce odstrániť aj jeho samého. Nasadia na neho mladú agentku Danny (Mary Elizabeth Winstead) a postupne začnú vyhladzovať všetky kontakty, s ktorými by ich mohol bývalý snajper spájať. Zdá sa, že mu ide po krku oveľa mladší a mrštnejší zabijak, ktorý by ho rád nahradil.

Podobných prevarených príbehov sú na televíznych staniciach tony, no Blíženec je zaujímavý tým, že zlikvidovať nepohodlného ostreľovača má jeho mladšie klonované ja. Omladený Will Smith sa špecialistom na digitálne efekty skutočne vydaril, avšak otázka je, či sa oplatilo na tento príbeh tak dlho čakať. Okrem zopár vydarených akčných scén ide o totálne priemerný film zbytočne rozťahaný scenáristickou hlušinou na dve hodiny. V pamäti vám utkvie iba vydarený súboj na motorkách, ktorý sem tam skĺzne do efektu videohernej grafiky. Mladý klon sa pohybuje neprirodzene rýchlo a bitky občas kvôli zrýchlenému tempu pôsobia umelo.

Zaujímavé je, že tento film režíruje Ang Lee, ktorý sa bežne venuje osudovejším príbehom ako Skrotená hora (Brokeback Mountain, 2005) či Pí a jeho život (Life of Pi, 2012). Zrejme ho lákalo vyskúšať si omladzovaciu technológiu, s ktorou onedlho príde aj očakávaný Irishman Martina Scoreseseho.

Blíženec (Gemini Man) © 2019 CinemaArt

Ak niečo drží film nad vodou, je to oslňujúca star power Willa Smitha. Okrem miliardového Aladina mu poslednú dobu veľmi nejde karta, no stále ma dostatočnú charizmu, s ktorou bez problémov utiahne aj dvojhodinovú nudu. Strety s jeho mladším ja sú svetlými momentami filmu. Mladého Willa máme vďaka neustálym televíznym reprízam Bad Boys či Mužov v čiernom v živej pamäti a musím konštatovať, že klonované omladené ja pôsobí vierohodne. Sekundujú im nevýrazná Mary Elizabeth Winstead s nie príliš lichotivým kratším účesom a vyslovene otravný Clive Owen. Zahral si klasického predstaviteľa vojenskej hi-tech agentúry, ktorá prešla na druhú stranu.

Viem si predstaviť, že Blíženec skončí ako televízna stálica na Dajto, no neviem sa zbaviť dojmu, že z tejto látky šlo vyťažiť oveľa viac. Zbytočne sa venujeme pozadiu výchovy klonovaného Juniora, veľa času zabijeme nudnými dialógmi Henryho s jeho vyslúžilými kolegami. Dočkáme sa aj jedného pokusu o prekvapenie, ktoré však bolo okamžite priehľadné.

Keby sa k projektu dostal režisér s rozsiahlejšou praxou v oblasti akčných scén, mohol byť Blíženec oveľa vďačnejším prírastkom do Smithovej filmografie. Na jedno pozretie neurazí, no veľká sláva to nie je. Byť na Willovom mieste, vyberám si filmové úlohy o niečo obozretnejšie.