The Laundromat © 2019 Netflix The Laundromat © 2019 Netflix

Len pred mesiacom sa na Netflixe objavilm film The Laundromat. Zaujal už na prvý pohľad – hereckým obsadením; a aj na druhý – atraktívnou témou, ktorú rozoberá. Je práčka na peniaze veľkou výhrou alebo veľkým sklamaním?

Originálny názov
The Laundromat

komédia, krimi, dráma
2019 / 95 min. / MP 12
USA

Réžia
Steven Soderbergh
Scenár
Scott Z. Burns
V roku 2016 svet obletela správa o kauze Panama Papers. Neznámy informátor vtedy do médií rozposlal 11 a pol milióna dokumentov spoločnosti Mossack Fonseca. Tie obsahovali informácie o tisíckach schránkových firiem, ktorých vlastnícka štruktúra sa dotýkala mnohých politikov či ich rodinných príslušníkov. The Laundromat (Prací automat) si berie na mušku práve túto kauzu obludných rozmerov, k látke sa však stavia trochu iným spôsobom, než na aký sme zvyknutí.

Príbeh sa začína smrťou. Iniciatívna vdova sa následne rozhodne prísť na to, čo stojí za poistnými podvodmi, ktoré ovplyvnili aj vyplatenie „bolestného“ za smrť jej manžela. Postupne sledujeme, ako odhaľuje spletitú a komplikovanú sieť finančných podvodníkov, ktorí zarábajú na schránkových firmách a zvláštnom krytí kšeftov vplyvných a bohatých ľudí.

Výrazným prvkom filmu sú dvaja rozprávači. Antonio Banderas a Gary Oldman ako duo majiteľov firmy Mossack Fonseca vystupujú z obrazu a dávajú maličké vysvetlivky, občas citujú, filozofujú a hovoria o peniazoch. Efektne sa pritom pohybujú a posúvajú dej, film rozdeľujú na menšie časti. A hoci spočiatku pôsobia len ako rozprávači, neskôr je prezradená ich „skutočná“ identita a zámery, aby na konci bolo jasné, že predstavujú pohľad „druhej strany“, ktorá, tak ako to už býva, obhajuje svoje kontroverzné činy.

Problematika off-shoreových spoločností, neprehľadných schránkových firiem a finančníckych pojmov je pre neznalého diváka španielskou dedinou (žeby tu práve preto bol Banderas?) a ak nie je v tomto svete aspoň trochu doma, je možné, že bude mať zmätok. A to napriek tomu, že film sa snaží veľa vysvetľovať. Viac ako na hĺbku obsahu však vsádza Steven Soderbergh na nápaditosť. Ostatne, to sa už stalo signifikantným znakom jeho tvorby. Napr. triler Nepričetná (Unsane) z roku 2018 nakrútil mobilnými telefónmi. Soderberghove filmy však v poslednom čase majú ešte jednu spoločnú vlastnosť – je dobré ich vidieť, ale iba raz.

The Laundromat © 2019 Netflix

The Laundromat je vlastne príbehom, ktorý sa slušne rozbehne, človek sa v ňom stratí, o chvíľu sa zase nájde, ale len preto, aby sa znova stratil. A tápa, až kým nie je koniec. V závere sa totiž veci odhalia, ale nie tak, aby divák hmkal spokojnosťou. Veľa otázok zostáva nezodpovedaných. Chýba väčšia katarzia, širší pohľad, radosť či smútok či akákoľvek výraznejšia emócia. Postavy prídu a stratia sa, možno aj preto film miestami pôsobí až dokumentárne.

Nejde však o dokument. Ide o popis skutočných udalostí, ktoré sa režisér snažil preniesť na plátno nezvyčajným a zaujímavým spôsobom. A to sa mu aj darí. Tému má zaujímavú a svojské poňatie tu ani zďaleka nie je na škodu. Navyše mu v tom pomáhajú skúsení herci. Spomínaní rozprávači Banderas a Oldman, v hlavnej ženskej úlohe Meryl Streep, okrem nich aj Robert Patrick, Will Forte či David Schwimmer. Oceniť treba ich výkony, ale napríklad aj slušný humor, ktorý robí vzťah postáv a divákov aspoň trochu osobnejším. Možno je miestami trochu netradičnejší a svojskejší, ale dokonale zapadá do koloritu filmu o pofidérnych finančných transakciách.

Dvaja páni z Panamy rozohrávajú vo filme The Laundromat solídny príbeh, ktorý však nemá dosť šťavy na to, aby sa stal masovým fenoménom. Snaha sa, samozrejme, cení. Netflix prišiel s dobrou novinkou. Ale dala sa spraviť lepšie.