Režisér Spike Lee sa po dlhých rokoch vracia do centra pozornosti s novou progresívnou snímkou BlacKkKlansman. Tá je inšpirovaná skutočným príbehom afroameričana Rona Stallwortha (John David Washington), ktorý sa aj napriek veľmi rasistickým podmienkam doby odhodlá rozšíriť rady policajného zboru. Keďže je tam jediný černoch, kolegovia si ho často doberajú a nevnímajú ho ako rovnocenného.
BlacKkKlansman
dráma, komédia, biografický
2018 / 135 min. / MP 12
USA
Réžia
Spike Lee
Scenár
Charlie Wachtel, David Rabinowitz, Kevin Willmott, Spike Lee
Znie vám to trochu ako sci-fi? Zdať sa to tak môže, no naozaj sa to stalo. Vďaka takto šialenému príbehu sa vo filme objavuje veľa komických situácií. Filip sa po tom, čo začne chodiť na stretnutia s členmi klanu, dozvie, že rovnako ako černochov nenávidia aj židov. Najvtipnejší sú však samotní členovia klanu. Nájdete tu typického agresora, premotivovaného manažéra klanu alebo chlapa, ktorý akoby vypadol z filmu Blbí a Blbší.
Film však nie je jednostranný. Režisérovi sa podarilo poukázať na obe strany mince. Jednou je rasizmus bielych k čiernym a druhou sú čoraz nervóznejší afroameričania. V tej dobe sa stretávali v menších skupinkách a organizovali rôzne protesty. Často na nich dospeli k výsledku, že sa môžu brániť jedine násilím. Ani jedna zo strán teda nie je celkom nevinná a pohľady na nich sa môžu rôzniť.
Našťastie sa v BlacKkKlansman nestretneme len s humornými situáciami. Ako sa príbeh postupne odvíja, rastie aj napätie v jednom či druhom tábore. Oba chcú konečne zasiahnuť a ukázať svoju silu. Ron s Filipom sa tomu snažia zabrániť a posledná trištvrte hodina ide z jednej vypätej situácie do druhej, keď naozaj netušíte, ako sa to režisér rozhodne ukončiť. Okrem toho tu sú aj prestrihy na autentické zábery z posledných rokov, v ktorých uvidíte, aké zverstvá sa dejú vo svete kvôli rasovým otázkam.
Prečo teda označiť túto snímku za progresívnu? V prvom rade ide o jej prístup. Ak si spomeniete na Tri billboardy kúsok za Ebinngom, ide o veľmi podobný koncept. Spočiatku sa budete často smiať, pretože uvidíte množstvo humorných situácií. Film však má aj posolstvo, no netlačí ho divákovi priamo do hlavy. Všetko to vychádza zo samotného príbehu, ktorý sa stupňuje až do maximálnej katarzie na konci. Tú umocňuje aj výborná hudba od Terenca Blancharda.
Spike Lee sa po dlhých rokoch vrátil v poriadnom štýle a vďaka dobrému námetu dokázal vyčariť veľmi originálnu snímku. Ústredná dvojica v podaní hercov Johna Washingtona (áno, Denzelovho syna) a Adama Drivera ťahá snímku neuveriteľným štýlom vpred.