Bird Box Barcelona © 2023 Netflix Bird Box Barcelona © 2023 Netflix

V posledných rokoch sa vo svete hororu roztrhlo vrece s príbehmi, v ktorých hlavnú úlohu hrá zmyslová deprivácia, resp. neprítomnosť či oslabenie ľudských zmyslov. V roku 2016 využil vo filme Hush Mike Flanagan postavu hluchonemej spisovateľky prenasledovanú neznámym mužom v maske. Don´t Breathe (2016) pracuje so slepotou hlavnej postavy, ktorá sa snaží nájsť zlodejov vo vlastnom dome. Spojenie apokalypsy a zmyslovej deprivácie okrem Bird Box (2018) možno nájsť aj u konkurenčného Quiet Place (2018), kde planétu Zem terorizujú neznáme stvorenia s extrémne vyvinutým sluchom. Preživší sú preto nútení dorozumievať sa znakovou rečou, maximálne šepotom.

Bird Box Barcelona

horor, triler
2023 / 110 min. / MP 15
Španielsko

David Pastor, Àlex Pastor
David Pastor, Àlex Pastor

Quiet Place má svoje filmové rozšírenie, niečím podobným sa už môže chváliť aj Bird Box. Rozšírenie postapokalyptického filmového univerza s jedným základným pravidlom – nepozerať – je situované v Barcelone. Španielsky spin-off amerického hororového trileru od bratov Davida a Alexa Pastorovcov využíva z prvotného diela predovšetkým aspekt zrakovej deprivácie a viac-menej sa uberá vlastnou cestou.

Pôvodný film sleduje strastiplnú cestu matky Malorie (Sandra Bullock) a jej detí za bezpečím. Tvorcom sa počas putovania podarilo zanechať silný dojem, napríklad nezabudnuteľnou scénou so Sandrou Bullock splavujúcou divokú rieku naslepo, resp. so šatkou na očiach. Aj tu zabíja pohľad. Len nepatrné zazretie jednej z „neviditeľných“ potvor by viedlo ku katastrofe. Bird Box Barcelona ostáva verný dobre mienenej rade, ktorú na začiatku prvého filmu prízvukovala Malorie jej deťom – za žiadnych okolností nedávať dole pásku z očí.

Barcelonu, podobne ako celý svet zasiahla neznáma temná silá, ktorá núti ľudí páchať samovraždu. Film otvára dvojica otec a dcéra korčuľujúci v areáli opustenej telocvične. Spočiatku sympatické hlavné postavy skrývajú nečakané tajomstvo. Okrem príbuznej štylizácie postáv, možno podobnosti s populárnym seriálom The Last of Us pozorovať aj vo výbere exteriérov opusteného veľkomesta či samotných scén. Španielski režiséri Pastorovci primiešali do základného konceptu obohacujúce prvky a pravidlá prežitia.

Bird Box Barcelona © 2023 Netflix

Bola by škoda teraz prezradiť divákom o aké prvky ide a preto ostanem pri utvrdení, že sa nemusia báť, o remake jednotky určite nepôjde. Ako to už pri sequeloch býva, vynára sa otázka: Bol naozaj potrebný? Dovolím si tvrdiť, že postapokalyptická vízia sveta s „neviditeľnými“ vraždiacimi entitami pôsobí stále sviežo a neopozerane, zvlášť ak sa presunie do kompletne odlišného prostredia. Otec Sebastian (Mario Casas) spoločne s jeho dcérou Annou (Alejandra Howard) obdobne ako postavy v pôvodnom filme, túžia po bezpečí, ktoré im trosky veľkomesta zatiaľ bezpochybne neposkytli. Tvorcovia nám prichystali veľkolepé prekvapenie, pardon, vlastne rovno dve. Šokujúce odhalenie pravdy ohľadom vzťahu otca a dcéry aj koniec s otáznikmi tvoria silné momenty hororového spin-off. Svet postapokalyptických „slepcov“ sa v Španielsku podarilo osvojiť a originálne pretvoriť.

Aj napriek tomu, že pravidlá univerza tvorcovia Bird Box Barcelona využili vo svoj prospech, sofistikované dávkovanie napätia si z originálu neodniesli. Netvrdím, že vo filme nedochádza k vypätým situáciám, no na to, aby sa oceľový fanúšik hororov či trilerov bál, to naozaj nestačí. Často štrajkujúca schopnosť dodať scénam dynamiku, film spomaľuje, čo sa odráža následne aj na mierne prestrelenej minutáži. Dej a celé posolstvo snímky by v šikovnejších rukách bolo možné spracovať aj v kratšom čase a o čosi efektívnejším spôsobom. K dobru veci by prispeli aj kvalitnejšie herecké výkony vedľajších postáv, ktoré si film do detailov nevšíma a ich osudy bližšie nerozvíja. Oslabenou dramaturgiou a herectvom snímka balansuje nad veľmi hlbokou priepasťou zvanou béčková žánrovka.

Bird Box Barcelona © 2023 Netflix

Napriek tomu si myslím, že do tejto priepasti Bird Box Barcelona nepadá. Fanúšikovia vytvoreného univerza nebudú týmto počinom sklamaní, ak sú otvorení novým perspektívam, ktoré priniesli bratia Pastorovci vo svojom koncepte. Z prostredia lesného ekosystému sme sa presunuli do betónovej džungle, no dej oboch snímok sa má odohrávať v rovnakom časovom období, čím sa vytvára presah medzi jednotlivými fikciami. Získavame tak náhľad do udalostí, ktoré sa diali súbežne s putovaním Sandry Bullock na loďke, avšak úplne inde.

Aj napriek presahom k pôvodnej snímky, nie je nutnosť poznať pôvodný Bird Box, film funguje svojbytne. Rovnako ako zaujala v prvotine univerza postava Malorie, zaujme aj Sebastian – herecky, ale aj samotným príbehom skrývajúcim sa za tvárou so zváračskými okuliarmi. Ak ste zvedavý v čom je jedinečný, chcete si neopodstatnene ponadávať načo točili „dvojku“, či pripomenúť sériu The Last of Us, Bird Box Barcelona odporúčam.