Bird Box © 2018 Netflix Bird Box © 2018 Netflix

Celosvetová streamovacia služba Netflix sa už dlhšie snaží dokázať, že jej dominantou nie sú len vynikajúce seriály. Ťažké milióny dolárov preto investuje aj do filmov. V drvivej väčšine sa však zatiaľ nedostali cez nálepku „priemer“. Raz za to mohol nedotiahnutý nápad, inokedy (správny) pocit divákov, že film s podobnou, ak nie úplne rovnakou zápletkou, už videli. A tak sa aj jedna z horúcich noviniek, Bird Box, ocitla pod ostro sledovanými očami kritikov aj verejnosti.

Bird Box

triler, sci-fi
2018 / 124 min. / MP 15

Susanne Bier
Eric Heisserer
Tesne pred Vianocami tak prišla svetová premiéra a minimálne počet divákov, ktorí si film pozreli, hovorí za veľa. Za prvý týždeň po ňom siahlo takmer 50 miliónov predplatiteľov, čo z neho robí v tomto smere doposiaľ najúspešnejší film z produkcie Netflixu. Poďme sa preto na túto novinku pozrieť bližšie.

Prvé minúty prezradia akurát dosť na to, aby diváka pritiahli alebo definitívne odradili. Svet zasiahla apokalypsa, ktorá sa šíri vzduchom. Postihnutí strácajú pud sebazáchovy a najjednoduchším možným spôsobom páchajú samovraždu. Uniknúť jej môžete tak, že „ochromíte“ svoj zrak. To nie je ani zďaleka ideálna situácia pre hlavnú hrdinku, ktorá je tehotná a potomok sa každú chvíľu vypýta na svet.

Úvod filmu je nabitý zaujímavými scénami, režisér jeho dĺžku neprepálil a fanúšikovia katastrofického trileru snáď ani nemôžu mať výhrady. Jedine, že by im vadilo rozprávanie príbehu v dvoch rôznych časových líniách. To je tu síce prítomné, nepôsobí však nijako zmätočne a tesne pred koncom naberie aj opodstatnenie súvisiace s vývojom postáv.

Práve na psychológii postáv a dialógoch je postavená stredná časť filmu. Hrdinovia spoznávajú nielen seba, ale aj účinky „vražedného vetra“. Ten rovnako ako aj jednotlivci dokáže prekvapiť a tým udržať v napätí. Pravdou však je, že jeho pôvod ani ďalšie detaily nám nebudú odhalené, čo môže aj nemusí byť vyslovene mínusom.

Bird Box © 2018 Netflix

Popis filmu do veľkej miery pripomína snímku Tiché miesto, ktorá zarezonovala medzi fanúšikmi hororov v priebehu minulého roka. Aj v nej museli hrdinovia obmedziť komunikáciu s okolitým svetom, hoci vtedy išlo o to, aby nevydali ani hlásku. Navyše, v obidvoch prípadoch sa hlavná hrdinka pripravuje na pôrod. Napriek tomu ide o pomerne originálny a odvážny počin a vzhľadom na dĺžku výroby len ťažko obviniť tvorcov z toho, že niekoho vykradli. Navyše, Bird Box (v češtine ho nájdete pod názvom V pasti) je skôr triler, než horor. Viac než o desenie sa tvorcovia úspešne snažia o udržiavanie napätia, a to tak činmi ako aj slovami hlavných predstaviteľov.

V rámci originality nápadov sa dá oceniť , že smrtonosný vietor útočí na ľudí v dvoch rôznych mierach postihnutia. Nebudem spoilerovať, druhý spôsob útoku je však naozaj nápaditý a dodá aspoň trochu akcie.

Režisérka Susanne Bier zvolila dobrú stratégiu, keď sa rozhodla hrať na istotu a za obsadenie hlavnej hrdinky si zodpovedný zaslúži potľapkanie po pleci. Zvyšok osadenstva si svoju povesť zastal na výbornú, škoda len, že ich slušne načrtnuté charaktery napokon „zhasli“ príliš rýchlo a ani sme si ich nestihli užiť.

Bird Box © 2018 Netflix

Bird Box sa napriek veľkej snahe nevyhol drobnostiam, ktoré inak dobrý dojem trochu kazia. Porcia klišé a nie vždy celkom logické správanie postáv už k filmom, v ktorých ide hrdinom o  život, akosi patria. Snímka je takmer dvojhodinová. Ani jedna jej pasáž vyslovene nenudí, skrátenie o niekoľko minút by však trochu prospelo.

Čo by sa ešte tvorcom dalo vytknúť je jemná patetickosť záveru. Ako sa film skončí je viac či menej jasné už dlho pred koncom. To by divák ešte pochopil, pri titulkoch však ostáva v hlave priveľa otázok a aspoň časť z nich by tvorcovia mohli zodpovedať. Jedna taká možno vŕta v hlave všetkým, ktorí si uvedomili, že 54-ročná Sandra Bullock je tehotná…

Bird Box priniesol niekoľko zaujímavých a oprášil niekoľko starých, ale osvedčených nápadov. Z hľadiska tvorby od Netflixu je to slušný nadpriemer a patrí k tomu najlepšiemu, čo z filmovej tvorby služba ponúkla. Narozdiel od ostatných filmov zanecháva sympatický dojem a dovolím si tvrdiť, že ani v klasicke kinoprojekcii by sa nestratil. Palec hore si tvorcovia zaslúžia za odvahu, za snahu budovať aj psychológiu a  nehrať sa „len na akciu“, za kasting či za slušné navodenie atmosféry, ktorej nechýba tá správna „ťaživosť“.

Samozrejme, film má aj svoje muchy a nejeden divák môže vyčítať to, že sa Bird Box nepoučil zo svojich predchodcov v tomto žánri a niektoré chyby doslova zopakoval. Ak však má ísť filmová tvorba Netflixu takýmto smerom, nemám žiadne námietky a snaživému streamovaciemu gigantovi som ochotný odpustiť aj zopár drobných zakopnutí.