Málokomu by napadlo, že z celovečerného filmu o najslávnejšej bábike posledných 50 rokov sa vykľuje spoločenská satira postavenia žien v 21. storočí.

Barbie

dobrodružný, komédia, fantasy
2023 / 114 min. / MP 7

Greta Gerwig
Greta Gerwig, Noah Baumbach
Režisérka Greta Gerwig napísala spolu s Noahom Baumbachom odvážny scenár, v ktorom sa naplno pustili do kritiky ženských stereotypov a mužskej nadradenosti. Ostro feministický prístup zabalili do hravej formy pestro ružových prvkov tvoriacich dokonalý Barbieland. V idylickom svete tam žijú svoju vysnenú rozprávku všetky možné varianty Barbie od lekárky, astronautky až po prezidentku. Každá z nich má svoj mužský doplnok v podobe Kena. On totiž nikdy nebol ničím viac.

Stereotypnej Barbie (Margot Robbie) však idylku narušia náhle myšlienky na smrť, ploché nohy, zápach z úst a čo je zo všetkého najhoršie, objavia sa prvé náznaky celulitídy. Reálne problémy predsa do Barbie sveta nepatria. Niečo nie je v poriadku. Barbie sa vydá za miestnou odborníčkou na zvláštnosti, za Divnou Barbie (Kate McKinnon), ktorá jej objasní vážnosť situácie. Hlavná hrdinka bude musieť navštíviť náš reálny svet, vyhľadať svoju majiteľku a napraviť tak vzniknuté škody.

Gerwigovej film o populárnej hračke od Mattela sa originalitou len tak hemží. Pobaví vás na viacerých úrovniach. Primárne funguje ako kritika nie celkom rovnoprávnej spoločnosti, no operuje s viacerými témami. Poukazuje na prílišnú náročnosť rodových rolí, veľmi trefne pomenováva paradoxy očakávaní v čom všetkom má vynikať moderná žena, no vo výsledku pôsobí až príliš doslovne. Nebojí sa pracovať s filozofickými paralelami Matrixu (1999), na ktorý odkazuje opakovane. Vo všetkých nastolených témach sa však trošku stráca jasnejšie finálne posolstvo. Najmä v závere je citeľné zvoľnenie tempa s neuspokojivým rozuzlením. Od tak sofistikovaných scenáristov som predsa len čakal trochu viac. Gerwig vo výsledku išla oveľa viac oproti masovému divákovi. Barbie však rozhodne stojí za videnie.

Barbie © 2023 Continental Film

Prepracovanosť Barbielandu vyráža na veľkom plátne dych. Láska k detsky jednoduchému svetu dokonalých bábik je citeľná z každého záberu. Okrem ohromujúcej štylizácie film ponúka množstvo kvalitných hereckých výkonov, ktoré zhmotnili naivnú krajinu hračiek. Nádherná Margot Robbie sa pre stvárnenie ľudskej bábiky narodila. Ryan Gosling si v zábavnej polohe frustrovaného Kena často kradne film pre seba. Herec si svoju hračkársku inkarnáciu vyslovene užíva. Lahôdkovo pôsobí jeho muzikálové číslo pripomínajúce La La Land (2016). Will Farrell hviezdi ako korporátny šéf Mattelu a po dlhej dobe zazrieme aj Michaela Ceru ako Kenovho večne prehliadaného kamaráta Allana. Pozornému oku diváka neunikne zopár hviezdnych cameí, ani uchu lahodiaca rozprávačka Helen Mirren. Poteší aj výskyt vynálezkyne Barbie, Ruth Handler, ktorú stvárnila Rhea Perlman.

Režisérka Greta Gerwig nakrútila filmovú udalosť, ktorá silne rezonuje s aktuálnym dianím v zábavnom priemysle. Všimnite si koľko ľudí naokolo zrazu hrdo vyťahuje ružovú a uteká sa s hashtagom Barbie odfotiť na sociálne siete. Z Barbie sa vykľul chytrý letný hit, ktorý si zaslúži vašu pozornosť. Nečakajte však prevratnú záležitosť, hoci zopár myšlienok s vami zostane aj po skončení projekcie.