Angel-A, 2005 © EuropaCorp Angel-A, 2005 © EuropaCorp

Angel-A

Robert Pospiš

Šesť rokov. Presne toľko trvalo Luccovi Bessonovi, kým sa znova vrátil na režisérsku stoličku. Do našich kín ale neprichádza veľkolepo. Besson sa totiž rozhodol nakrútiť romantickú komédiu, ktoré je postavená na dvoch hercoch a jeho rodnom Paríží. Odpoveď na otázku, či to francúzskemu režisérovi stačí na nakrútenie dobrého filmu, je jednoznačná. Nestačí.

Angel-A

romantická komédia
2005 / 90 min. / MP
Francúzsko

Luc Besson
Luc Besson
Besson už v minulosti dokázal, že patrí k režisérom, ktorí dokážu nakrútiť kvalitný film. Snímky ako Leon, alebo Magická Hlbočina právom patria do zlatého fondu kinematografie. Lenže Bessonova kariéra je čiernobiela rovnako ako jeho najnovší film. K tej temnej stránke patria určite jeho niektoré scenáristické pokusy. Wasabi, Taxi 3, alebo najnovšie Sexi Pistols dokonale zapadajú do zbierky jeho scenáristických prešľapov. Besson sa však nevzdáva. Dôkazom toho je, že scenár k svojmu najmladšiemu režisérskemu počinu s názvom Angel-A si napísal sám.

André je mladý Parížan unavený život. Napriek tomu, že v lotérii vyhral americké občianstvo, nedokázal ujsť pred ľuďmi, ktorým dlží peniaze. Pod tlakom udalostí sa preto rozhodne spáchať samovraždu. Spolu s ním sa však na moste objaví mladá žena, ktorá chce skončiť s pozemským trápením rovnako ako André. Zo samovrahyne, ktorej André zachráni život, sa však vykluje anjel. Angela, ako sa neznáma kráska z nebies volá, dostala za úlohu napraviť Andrého nepodarený život. Situácia sa ešte viac skomplikuje, a to vtedy, keď sa do seba tieto dva protiklady zamilujú.

Besson sa celý film pokúša spojiť komédiu s romantikou. Oba celky však fungujú lepšie samostatne. Prvá polovica má charakter komédie a Bessonovi sa občas podarí rozosmiať diváka. Horšie to je, keď príde na rad romantická časť filmu. Tú Besson nakrútil až priveľmi presladene a často pôsobí pateticky. Napriek tomu, že komediálna stránka filmu pôsobí príjemne, prevažuje romantika, ktorej je vo filme viac, ako by sa patrilo.

Angel-A, 2005 © EuropaCorp

Jamel Debbouze a Rie Rasmussen, to sú mená do ktorých Luc Besson vložil svoju dôveru. Kedže bol jeho scenár postavený iba na dvoch postavách, musel sa Besson dobre rozhodnúť, koho obsadiť. Tou lepšou voľbou bol Jamel Debbouze. Herec je u nás známy najmä z filmu Amélia z Montmartru, kde brilantne stvárnil postavu zaostalého Luciena. Herec, ktorý ma jednu ruku čiastočne ochrnutú, patrí k veľkým nádejám francúzskeho herectva. A treba podotknúť, že tam patrí oprávnene.

Debbouzeho mimika a hlasový prejav dokonale splynuli s postavou zúfalého Andrého. Svoju menej skúsenú kolegyňu z Dánska tak nechal ďaleko za sebou. Nedá sa však povedať, že Rie Rasmussen hrá zle. Len nedokáže využiť možnosti svojej postavy natoľko, ako Debbouze. Kontrast medzi postavy tak vyzerá zaujímavo najmä vďaka výške hercov a nie ich hereckému umeniu.

Škoda, že hudobnú stránku Angel – A nedostal na starosť Bessonov dvorný skladateľ Eric Serra, ale neskúsená Anja Garbarek. Rozhodla sa postaviť soundtrack na pesničkách a tematická hudba dostala menší priestor. Hudobná stránka filmu je tak na priemernej úrovni rovnako ako celý Bessonov film.

Angel-A patrí k filmom, ktoré sa snažia pôsobiť zaujímavo, no v skutočnosti patria medzi tuctové. Čiernobiela kamera síce pôsobí zaujímavo, no pod tlakom slabého scenára stráca zmysel. Najväčšiu časť filmu napriek tomu tvoria dialógy, tie sú však prázdne rovnako ako ulice Paríža, po ktorých sa pohybujú hlavné postavy.

Zábery na Paríž sú nakrútené veľmi pôsobivo. Kamera Thierryho Arbogasta má svoje čaro a divákovi sa môže ľahko stať, že sa sústredí viac na zábery Paríža, ako na samotný dej filmu. Je to ale iba Bessonova chyba. Jednoducho, nedokázal vyplniť krásny obal kvalitným obsahom.