30: Príbeh ligy

dokumentárny
2023 / 55 min. / MP
Slovensko

Marek Prochác
Andrea Václavínek

Novinka má rovnakých tvorcov, ako dokument o dianí v trnavskom Spartaku a má necelú hodinku. Na prvé počutie je to málo, predsa len ide o tri dekády histórie našej ligy, ktorá vznikla v roku 1993 po osamostatnení Slovenska. Láka však zaujímavými respondentmi, ale aj archívnymi zábermi, na ktoré sme za tie roky existencie najvyššej súťaže zabudli.

Známe štadióny, ktoré sa na seba už vôbec nepodobajú; legendárne aj málo známe udalosti a aj zopár historických reálií z neúplnej časovej osi, ktoré neraz šetria slovami. 30: Príbeh ligy je v mnohých aspektoch iným dokumentom, než bol Do neba a do pekla: Spartak Trnava, hoci ho tiež majú na svedomí Andrea Václavínek a Marek Prochác. Tentoraz sme ušetrení filozofického futbalového komentára, bez rečí a bez rečníka divák vhupne priamo do spomienok. Na menovku k respondentovi si musíme neraz chvíľu počkať – prednosť majú archívne zábery z toho-ktorého úspešného ročníka. Tento nápad oceňujem, mal som pocit, že ma dokázal viac vtiahnuť do deja a pridať trošku „adrenalínu“ do rozprávania.

30: Príbeh ligy © 2023 Voyo

Dokument si z chronologických výpočtov ťažkú hlavu nerobí. Našťastie. V jednom momente sa posúva do supermodernej šatne bratislavského Slovana, v ktorej sa tvorcovia bavia s legendami Jurajom Kuckom či Weissovcami – starším aj mladším. O pár momentov neskôr už vidíme na sninskom hlavnom ihrisku útočníka Pavla Diňu, ako z kosačky rozpráva veselé príhody z čias, keď hrával.

Ostatne, aj ligové trávniky tu majú svoj priestor, rovnako ako problematika nedostatočnej sily pracích práškov v klubových práčkach, či ostrosť nožníc využívaných pri strihaní brady až po pás. Dokument je zmesou emócií, humoru, aj seriózneho zhrnutia faktov. Prináša aj nové informácie, hoci si zachováva svoju odľahčenosť a nehrá sa na objavnú odyseu do sveta slovenského futbalu.

Neviem, do akej miery sa s dokumentom stotožní a porozumie mu aj človek nesledujúci slovenské futbalové dianie. Nazdávam sa, že ak sa k nemu dostane niekto najvyššou súťažou „nepobozkaný“, môže mu to poskytnúť veľa podnetov na zamyslenie či pátranie po histórii niekde inde. Neviem však, či to platí úplne aj pre niekoho, kto futbal vôbec nesleduje.

30: Príbeh ligy © 2023 Voyo

Na druhej strane, fanúšikovia si môžu značne rozšíriť svoje obzory a dozvedieť sa veľa nového, pousmiať sa na starých známych príbehoch aj vidieť svojich obľúbencov po kariére či mimo raušu počas zápasov (napríklad v prípade bývalých reprezentačných trénerov je to trošku nezvyk). To všetko aj napriek tomu, že sa pri prvých záberoch môže zdať, že výber toho-ktorého človeka pred kameru môže so sebou priniesť povzdychnutie so slovami „Ježiši, zase tento?!“. Neraz uvidíte tváre natoľko obohraté zo športových novín, že sa zdá, že už povedali všetko, čo mali na srdci.

Scenáristka Andy Václavínek a režisér Marek Prochác však na to idú veľmi umne – možno aj preto, že prvá z dvojice predtým futbal až tak nesledovala a aj vďaka tomu sa snaží priblížiť pohľad na ligu dramatickejším spôsobom.

Necelá hodinka o lige je ochudobnená o spomienky jedného z majstrovských klubov, k úplnému šťastiu mi chýbali aj 2 – 3 aktéri z dnes už neligových a nefutbalových miest či obcí. Ak by bol dokument dlhší, nehneval by som, ale ani 55 minút nie je zlých.

30: Príbeh ligy © 2023 Voyo

Je mi jasné, že sa s kritikou ozvú fanúšikovia konkrétnych klubov, lebo im bude ľúto, že práve ich miláčikovia nedostali dosť priestoru. Myslím si však, že toto bolo takmer dokonale vyvážené. Tiež je potrebné si uvedomiť, že 30: Príbeh ligy nemal slúžiť inak, ako na zábavné a/alebo nostalgické účely. Preto stojí na príbehoch, nie na číslach.

Až na pár drobností ma novinka príjemne prekvapila, nielen (ale aj) preto, že som futbalový fanúšik. Vyskladaná mozaika našej ligy podporená skvelými zábermi ma pobavila, niečo nové naučila a niekoľkokrát vyčarovala nostalgické momentum. To je viac, som od dokumentu čakal. Dovolím si povedať, že by takýto projekt „zapasoval“ aj do hocijakej inej ligy či kolektívneho športu.