Január nám neprináša s výnimkou thrilleru Muži, ktorí nenávidia ženy síce veľké tituly, ale aj tak je ponuka premiér v našich kinách viac ako zaujímava. Každý týždeň tak máme aspoň jeden film, ktorý sa oplatí vidieť.

Prvý týždeň, premiéra 5. januára:

Prepadnutie
K prvému tohtoročnému francúzskemu filmu v našich kinách sa v inom ako francúzskom jazyku nedá nájsť veľa informácií. Akčný thriller Juliena Leclercqa sa po prvýkrát objavil na filmových festivaloch už koncom roka 2010 a divákmi býval prijatý viac ako dobre. V minulom roku vstúpil aj do bežnej kinodistribúcie a je len na škodu, že sa v ďalších krajinách presadzuje len pomaly. Ide totiž o veľmi zaujímavú snímku s pre nás neznámym, ale podľa všetkého kvalitným obsadením.

Prepadnutie spracováva skutočný príbeh z roku 1994. Štyria teroristi uniesli v Alžírsku lietadlo Air France s 227 ľuďmi na palube. Po dlhých vyjednávaniach, v ktorých únoscovia žiadali prepustenie svojich spolubojovníkov, smrti troch cestujúcich a rokovaniach medzi vládami Francúzka a Alžírska, dostávajú povolenie na odlet. Dianie mali možnosť sledovať v priamom prenose milióny televíznych divákov. Film sleduje náročné udalosti z perspektívy troch postáv – člena špeciálnych jednotiek Thierryho (Vincent Elbaz), teroristu Yahia (Aymen Saïdi) a pracovníčky ministerstva zahraničných vecí Carole Jeanton (Mélanie Bernier).

<

Kazateľ kalašnikov
Pôvodne veľmi ambiciózny americký film, ktorý sa však v USA nakoniec ani nedočkal normálneho širokého uvedenia do kín. Neprospela mu ani zvláštna reklamná kampaň, ktorá sa zameriavala v jednej línii na veriacich, v druhej na motorkárov. Film je síce o jednom aj o druhom, ale to nezaručuje spokojnosť práve týchto diváckych skupín. Po mnohých odkladoch sa teraz dostáva aj do naších kín. V hlavnej úlohe sa predstaví Gerard Butler (300, Ctihodný občan).

Kazateľ kalašnikov (v origináli Machine Gun Preacher) je životopisnou snímkou o Samovi Childersovi. Niekdajší člen motorkárskeho gangu a drogový díler sa rozhodne pre zásadnú životnú zmenu. Ako kňaz sa vydáva do Afriky, do oblasti dnešného Južného Sudánu, pomáhať sirotám. Napriek všetkým varovaniam postaví sirotčinec v oblasti najviac postihnutej bojmi znepriatelených skupín. Childers sa však nevzdáva a začne podnikať aj bojové výpravy do táborov rebelov, aby zachránil siroty pred osudom detských vojakov. Paradoxne tak využije skúsenosti získane zo života, ktorý sa rozhodol opustiť..

Druhý týždeň, premiéra 12. januára:

Muži, ktorí nenávidia ženy
Tento film je tak trochu problematický. Nie je to totiž tak dávno, čo sme mali v kinách možnosť vidieť švédske spracovanie trilógie Milénium. Prvý diel vtedy vo svete zarobil viac ako 100 miliónov dolárov, čo je veľký úspech pre švédsky i európsky film. Americkú verziu, do ktorej však boli produkčne prizvaní aj Švédi stojaci za pôvodným spracovaním a ďalšie európske krajiny, nemusíme zákonite považovať za remake. Môžeme ho vnímať aj ako nové spracovanie románovej predlohy. Švédi sa od nej v istých chvíľach viac, či menej odklonili. David Fincher so scenáristom Stevenom Zaillianom tak mali celkom dobrú možnosť ukázať svoj pohľad na vec.

Samozrejme, tí, ktorí čítali predlohu alebo videli prvé filmové spracovanie, nebudú po príbehovej stránke prekvapení. Zahraničná kritika však chváli herecké výkony Rooney Mara(y) a Daniela Craiga. To spolu s kvalitnou réžiou Davida Finchera, ktorú v thrilleroch ukázal už viackrát, vytvára predpoklady na zaujímavú snímku. I keď otázka, či bolo nutné sfilmovať ten istý román opätovne po dvoch rokoch, ostáva stále vo vzduchu.

Tretí týždeň, premiéra 19. januára:

Deti moje
Režisér Alexander Payne (Bokovka, About Schmidt) sa vo svojich filmoch snaží o humorné zobrazenie súčasnej americkej spoločnosti. Inak tomu nebude ani v jeho najnovšom filme, ktorý sa po skvelých reakciách kritiky a slušných výsledkoch v amerických kinách, dostáva aj k nám. Lákadlom je najmä George Cloony, ktorý sa tu objavuje netradične v úlohe otca. Ide o adaptáciu debutového románu mladej havajskej spisovateľky Kaui Hart Hemmingsovej. Takže neprekvapí, že príbeh je situovaný práve do tohto prostredia.

Matt King (George Cloony) je bohatý vlastník pôdy na Havaji. Má svoj pokojný život, ženu a deti. Jedného dňa však jeho manželka utrpí pri nehode vážny úraz, po ktorom ostane v kóme. Matt sa tak zrazu musí postarať o dve dcéry, desaťročnú Scottie (Amara Miller) a sedemnásťročnú Alexandru (Shailene Woodley). Práve od tej staršej sa počas hádky dozvie o tom, že ho žená podvádzala. Rozhodne sa vyhľadať jej milenca, i keď nevie presne, čo s tým následne urobí. Začína sa tak zábavný a ako sa postupne ukáže pre rodinu aj dôležitý výlet po Havaji.

Dokonalý zmysel
Veľmi skrátene, je to romantická dráma s prvkami scifi. Keďže film kombinuje aj dokumentárne zábery a rozpráva príbeh o celosvetovej epidémii, pripomína to nedávny thriller Nákaza. Spracovanie a zámery tvorcov sú však úplne iné. Snímka vznikla v koprodukcii Nemecka, Veľkej Británii, Švédska a Dánska (pracovala na tom firma Larsa von Triera). Režíroval Brit David Mackenzie, ktorý doteraz nakrútil napríklad vynikajúcu drámu Hallam Foe, ale i hlúposť ako Samec s Ashtonom Kutcherom.

Dokonalý zmysel je príbehom dvoch ľudí – šéfkuchára Michaela (Ewan McGregor) a epidemiologičky Susan (Eva Green). Zamilujú sa do seba v odbobí, keď sa na svet blíži katastrofa. Objavila sa nová, neznáma choroba, ktorá nakazených postupne pripravuje o zmysly. Najprv stratia čuch, potom chuť a nakoniec i sluch. To nie je práve dobré pre reštaurácie, ale tie zatiaľ fungujú ďalej. Je to hlavne príbeh týchto dvoch mladých ľudí, ale nadchádzajúce udalosti mu dodávajú zvláštnu atmosféru.

Štvrtý týžden, premiéra 26. januára:

Miestnosť samovrahov
Poľské filmy sa k nám nedostávajú často. Asociácia slovenských filmových klubov k nám teraz uvádza snímku mladého poľského režiséra z roku 2010. Jan Komasa (jeho predchádzajúce krátke filmy získali mnoho ocenení, napr. v Cannes) sa v nej pozrel na aktuálne témy súčasnej stredoškolskej mládeže – lásku, šikanu a internet. Hrané sekvencie sú doplnené animovanými, ktoré zhmotňujú virtuálny svet.

Dominik (Jakub Gierszal) je synom dvoch úspešných a bohatých ľudí. V škole sa mu darí a má tak šancu sa dostať na najlepšie univerzity. Ostáva mu 100 dní do maturity. 100 dní, ktoré ešte musí vydrzať medzi ľudmi, pre ktorých je terčom posmechu. Po sérií ponižujúcich udalostí toho má však už dosť. Potom, čo vidí, čo o ňom na internete šíria jeho spolužiaci, sa už do školy nechce vrátiť. Uteká tak do virtuálneho sveta, v ktorom stretáva Sylwiu (Roma Gasiorowska). Dievča ho privádza do Miestnosti samovrahov, kde sa rozohráva čoraz nebezpečnejšia hra. Nikto z nich však nerieši svoje skutočné problémy.

19. januára odpremiéruje ASFK aj slovenský dokumentárny film Muži revolúcie režisérky Zuzany Piussi. V 65 minútach sa pozerá cez výpovede zúčastnených mužov späť na obdobie Nežnej revolúcie v roku 1989 a na to, čo nasledovalo bezprostredne po nej až do prvých volieb. V snímke sa objavili aj také mená ako napríklad Ján Budaj, František Mikloško, Milan Kňažko, Ján Čarnogurský, Vladimír Mečiar, Ľubomír Feldek, Martin Šimečka a mnohí ďalší. Cieľom autorky bolo cez výpovede priamych účastníkov vytvoriť obraz o udalostiach, ktoré sú aj dnes nesmierne dôležité pre našu spoločnosť.