Ide len o sex (Friends with benefits) © Itafilm Ide len o sex (Friends with benefits) © Itafilm

Filmové plátno sa v roku 2011 celkom často pohrávalo s rôznymi životnými vzťahovými anomáliami. Škoda, že Hollywood produkoval „rom-komy“ na rovnakú tému v rovnaký čas. Najprv to bola Natalie Portman s Ashtonom Kutcherom v Hlavne nezáväzne a v ich tesnom závese prišiel do kín Justin Timberlake s okatou Milou Kunnis v Ide len o sex. Ako Portmanofilka musím s poľutovaním konštatovať, že keď Ide len o sex, je to lepšie ako keď je to Hlavne nezáväzne.

Friends with Benefits

komédia
2011 / 109 min. / MP 12

Will Gluck
Jamie je šikovná lovkyňa talentov z New Yorku, ktorá sa snaží získať podpis od mladého marketingového guru Dylana z Los Angeles do pracovnej zmluvy pre svojho klienta. Dylan v New Yorku nikoho nepozná a tak sa s Jamie stanú veľmi dobrými priateľmi. Spoločne obedujú, prechádzajú sa, večerajú pred telkou a pri fľaši piva a romantických filmoch sa vysmievajú vzťahovým klišé, až kým sami do jedného nespadnú.<

Vzhľadom na okolnosti a svoje predchádzajúce skúsenosti sa rozhodnú pre jediný prijateľný model svojho kamarátstva – spoločný nezáväzný sex, bez akéhokoľvek dráždenia citových vankúšikov. Model v reálnej praxi absolútne neúspešný, ale plátno znesie všeličo. Všetko funguje idylicky až do momentu, kým si jeden z nich neuvedomí, že uspokojenie sexuálnych potrieb v sebe akosi nezahŕňa emočnú pohodu. A ako to už medzi mužmi a ženami býva, jeden si to uvedomí skôr ako druhý a keď si to konečne uvedomí aj ten druhý, tak toho prvého už dávno stratil.

S americkým a vôbec rom-komovým klišé sa snaží pracovať samotný scenár filmu. V prvej polovici hlavní hrdinovia akékoľvek náznaky romantických klišé zosmiešňujú, triezvo analyzujú všetky problémy vo vzťahoch, sú cynickí a ironickí. Až dovtedy, kým sa týmto klišé nestane samotná dvojica. Celý film má akoby dve polovice. Prvá je zábavná, nápaditá, trefná, dialógy sú vtipné a výstižné. Nejeden sarkastik si príde na svoje. Avšak v momente, keď si aspoň jeden z hlavných hrdinov uvedomí, že nezáväzná zábava skončila, prichádza polovica druhá. Predvídateľná a nudná. Záver zabije ešte cukríkový koniec a pôvodný dobrý pocit sa stratí. Akoby bol scenárista lenivý dopísať kvalitný scenár.

Ide len o sex (Friends with benefits) © Itafilm

Scenár chcel vzťah dvoch ľudí ukázať čo možno najviac naturalisticky, nie vždy však dostatočne vierohodne. Posteľových scén je vo filme neúrekom, avšak prsia Mily Kunnis neuvidíte ani náhodou. Pochybujem, že rafinovane rozložené prikrývky sa dajú porovnať s aktivitami vo vašich spálňach. Pri sexe sa nešepkajú do uška žiadne sladké rečičky, skôr inštrukcie, kde viac pridať a ktorým miestam sa vyhnúť. Keby boli do seba až takí vášniví ako to hrali, myslím, že by kyslíkom na slová príliš nemrhali. Ale, na druhej strane, riešenie návštevy toalety počas erekcie ma pobavilo.

Skúmať uveriteľnosť príbehu v rámci žánru romantickej komédie asi nie je celkom na mieste, ale myslím, že v dnešnej dobe tkvie úspech formátu práve v uveriteľnosti príbehu. Je ťažké uveriť, že na svete existujú dve také úžasné povahy, ktoré sa dokážu stretnúť, spojiť a ešte mať aj perfektný vzťah bez konfliktov. Jamie je žena, po ktorej by skočil snáď každý chlap. Krásna, inteligentná, sexi, komunikatívna, tak trochu bláznivá a dokonca aj vie, čo chce. A tiež by sa našlo len veľmi málo žien, ktoré by netúžili po chlapovi akým je Dylan. Zabezpečený, citlivý, rozumný, vtipný, inteligentný. Proste dvaja dokonalí ľudia sa stretnú v nedokonalom meste, z ktorého si vytvoria dokonalý svet, majú dokonalý vzťah, v ktorom sa niečo pokazí len preto, aby mohli zistiť, že ich vzťah môže byť ešte dokonalejší. No určite.

Justin Timberlake ma neprestáva prekvapovať. Po Jeniffer Lopez, Paris Hilton, či Johnovi Bon Jovim som tendencie spevákov odskočiť si na plátno považovala za ruinovanie filmového priemyslu. Timberlake mi kazí predsudky. Je dobrý auveríte mu každé slovo. S Milou Kunnis sú dokonalou dvojkou. Jej komediálne schopnosti sú už overené úlohami v iných seriáloch či filmoch, tentoraz opäť nesklamala. A naozaj to medzi nimi iskrí.

Film Ide len o sex chcel zrejme poukázať na klišé v romantických komédiách a trošku si z neho vystreliť. Na 60 minút sa mu to snáď aj podarilo. Za ten zvyšok ho netreba odsudzovať, z minuloročných počinov romantických komédií ide o lepšiu polovicu. Je svieži, vtipný a hrajú v ňom naozaj rozkošní ľudia.