Young Wallander © 2020 Netflix Young Wallander © 2020 Netflix

Hrdina Kurt Wallander spisovateľa Henninga Mankella je veľkým fenoménom. Pôvodných 12 románov, u nás ich vydáva Marenčin PT, bolo v domácom Švédsku spracovaných najprv ako séria filmov, neskôr i v podobe televízneho seriálu. Vo svete je však asi najznámejšia rovnako 12 dielna séria 90 minútových filmov Wallander vysielaná na BBC v rokoch 2008 až 2016.

Všetky tri seriály vznikli v produkcii švédskej produčknej firmy Yellow Bird, ktorú spoluzakladal sám Mankell, a to práve za účelom sfilmovania svojich románov. V škandinávskom prostredí je táto firma veľmi výrazná, stála napríklad za úspešnou filmovou adaptáciou ságy Millenium Stiega Larssona. Aj najnovší seriál Young Wallander nakrútili spoločne švédska a britská pobočka Yellow Birdu, tentoraz pre Netflix.

Kurta Wallandera (Adam Pålsson) sledujeme na začiatku série ešte ako mladého policajta vo švédskom Malmö. Jeho partner z hliadky a zároveň najlepší priateľ Reza (Yasen Atour) bol práve povýšený na detektíva a za pár dní odíde na oddelenie závažných zločinov. Wallander musí na svoju príležitosť ešte počkať. Séria neočakávaných udalostí, najmä bombový atentát na jeho domácom sídlisku plnom imigrantov, či násilný pochod radikálov a neonacistov, však všetko zmenia. Z Kurta sa stane detektív namiesto Rezu a obaja skončia po chybách v teréne v nemocnici.

Young Wallander © 2020 Netflix

Tvorcovia sa však nerozhodli urobiť tradičný origin story, ale nový seriál zasadili do súčasnosti. To spôsobilo u časti divákov aj zahraničnej kritiky rozporuplné reakcie. Vadilo im, že takto seriál vlastne nenadväzuje na pôvodnú knižnú sériu, či jej mnohé adaptácie, keďže pôvodný Wallander by mal prežívať svoje formatívne roky mladého detektíva na svojom prvom prípade niekedy v 70. rokoch. Niektorým švédskym divákom zasa trochu vadí, že je to nakrútené po anglicky. Ostatní to ale skôr ocenia.

Ja, ako divák pôvodným Wallanderom nezasiahnutý, však tento prístup oceňujem. Zasadenie do súčasnosti veľmi kvitujem. Je to šanca získať si novú generáciu divákov. A tým vyslovene nemyslím teenagerov. Pre nich zrejme seriál nebude určený, ale pre 20-tnikov a 30-tnikov to môže byť dobrá voľba. Wallander bol totiž doteraz starší chlap po rozvode na vrchole až sklonku svojho života i kariéry. S mladým Wallanderom v podaní Adama Pålssona sa dá lepšie identifikovať. Kladne hodnotím aj zameranie na aktuálne spoločenské, či politické témy. Imigrácia, nástup radikalizmu, pašeráctvo a gangy.

To hlavné je však nespochybniteľný dôraz na kvalitu. Už od prvých minút prvej epizódy je jasné, že toto nie je priemerná produkcia. Do veľkej miery to prisudzujem režisérom Olemu Endresenovi a Jensovi Jonssonovi, ktorí sa pri kormidle vystriedali v polovici šesťdielnej série. Osobne sa mi viac páčila prvá trojica epizód, ale ani druhá v ničom nezaostáva. Pochváliť treba samozrejme aj Bena Harrisa, ktorý stojí za konceptom seriálu a napísal aj scenáre k trom epizódam.

O príbehu nechcem zbytočne veľa prezradiť, predsa len pri detektívkach, či kriminálkach je ešte dôležitejší ako inde. Popri dobrom príbehu, kvalitnej réžií a celkovo slušnej výprave, seriál kvalitatívne posúvajú aj herecké výkony. Azda všetky postavy, ktoré dostali v seriáli priestor, sú zaujímavo stvárnené a zahrané a veríte im ich backstory, aj keď nie vždy je explicitne vypovedaná. Popri hlavnej postave je dobre spomenúť charakterného vodcu sídliskového gangu Basha v podaní Charlesa Mneneho, šéfa detektívov superindendanta Hemberga (Richard Dillane), ktorý je takým odrazom starého Wallandera a detektívku Fridu Rask (Leanne Best), ktorá by mohla byť výrazná v prípadne ďalších sérií.

Nič síce nebolo oznámené, ale dúfam, že neostane len pri tejto jednej šesťdielnej sérii a jednom prípade. Bola by to rozhodne škoda. Ben Harris to rozbehol naozaj slušne a ak udržia nastavenú kvalitu mohlo by ísť bez preháňania o jeden z najlepších policajných seriálov súčasnosti.