Oliver “Olly” Steeds je predovšetkým novinár, ale aj zapálený cestovateľ, ktorý navštívil už viac ako sto krajín. Pracoval pre mnohé významné média ako Al Jazeera, bol šéfom ázijskej kancelárie ABC a bol nominovaný i na televíznu cenu Emmy. Najznámejší je vďaka programu Mark & Olly: Living with the Tribes vysielanom na Travel Channel. Olly sa narodil v roku 1975 v Londýne. Je zakladateľom organizácie iNOMAD, o ktorej nám sám viac porozpráva na záver rozhovoru. Ten sa týka hlavne výroby série dokumentárných filmov, ktoré su na Discovery Channel uvádzané pod názvom Solving History with Olly Steeds.

CinemaView.sk: Najprv by som sa chcel opýtať ako sa to s týmto projektom celé začalo? Oslovili ste Vy Discovery alebo oslovilo Discovery Vás?

Oliver Steeds: Bol to taký druh vzájomného dialógu. Keďže som už pracoval na seriáli Mark & Olly: Living with the Tribes v rôznych častiach sveta, na Novej Guineji alebo v Amazónii, chcel som vyskúšať niečo nové. Vždy som bol fascinovaný týmito veľkými starodávnymi záhadami, Atlantída, Archa zmluvy, Eldorádo, Nazca a podobne. Takže sme si veľmi dobre porozumeli. Z veľkých záhad sme vyberali také, ktoré by sme mohli preskúmať z pohľadu novinára – sám som totiž novinár. Trocha sme sa s nimi pohrali a našli sme spôsob ako ich vyrozprávať, dúfajme, že originálne a zaujímavo.

Tisíce ľudí, od obyčajných lovcov pokladov po špičkových vedcov, sa snažili vyriešiť niektoré z týchto záhad stovky rokov. Aké nové informácie alebo pohľady prináša Váš program, aby ich pomohol vyriešiť?

Výborná otázka. Pristupujem k tomu zo žurnalistického uhľa pohľadu a snažím sa dostať k jadru týchto záhad, pretože mnoho z nich sa viaže s vierou – ako napríklad Archa zmluvy alebo Platónova mytológia, ak hovoríme o Atlantídu. Pri každom námete sa snažím prekopať cez vrstvy mýtu a mystéria, aby som mohol skutočne nájsť zrnko pravdy. Počas toho hovorím s odborníkmi, pretože ja zjavne nie som expert na všetky tieto otázky. Odborníci mi objasňujú, čo som vlastne objavil a rozhodujú na čo sa máme sústrediť. Napríklad, Eldorádo, stratené zlaté mesto, je témou, ktorej som sa venoval roky. Veľmi ma bavilo skúmať časť komunikačného systému Inkov, ich cestnú sieť, aby som zistil, či nám ponúknu nové stopy. Stalo sa a našli sme novú časť cesty, ktorá viedla hore do Ánd a do oblasti, ktorá je stále nezmapovaná a neprebádaná. To bol náš vlastný objav.

Inak si myslím, že veľa z toho je len otázkou interpretácie dejín. Robili sme aj témy o nacistoch a podobných veciach a osobne si myslím, že všetky príbehy zahŕňajú veľmi moderné prvky. Dosť dlho pracujem ako investigatívny novinár, takže som zvyknutý pracovať v modernom svete a moderných podmienkach, aby mohol zistiť ako tieto stopy môžu obohatiť naše porozumenie niektorým z týchto mýtov. Napríklad pri Arche zmluvy sme sa stretli s istými priekupníkmi starožitností, aby sme sa dozvedeli ako sa starožitnosti pašujú v súčasnosti. Išli sme sa s nimi porozprávať v prestrojení na Západný breh Jordánu, a potom sme hovorili aj s Beduínmi na Sinaji. Postavili sme aj kópiu Archy, aby sme si overili, či by sa dala prepraviť cez tunely pod Jeruzalemom. Všetky tieto novinky boli vlastne iba testovaním nápadov a testovaním dôveryhodnosti niektorých mýtov a záhad. Niekedy sú to proste bludy, niekedy slepé uličky, ale niekedy narazíte na niečo nové.

Zaujímalo by ma v čom sa podľa Vás líšia štúdium a objavovanie histórie?

No, z pohľadu štúdia, históriu som študoval na univerzite a zdalo sa mi to tak trochu sucho akademické. Ale proces objavovania je v mnohom výprava do neznáma. Znamená to byť schopný inšpirovať sa myšlienkami, o ktorých čítate, a vyhľadať odborníkov na tieto témy, ktorí o nich vedia oveľa viac ako ja, samozrejme. Následne tieto teórie otestovať, napríklad vyskúšať, či bolo možné ujsť s Archou zmluvy z Jeruzalema. Ako to urobili? Nie len o tom písať, ale naozaj znovu postaviť archu a preniest je cez tunely, ktoré pochádzajú z čias Šalamúnovho chrámu, jeho zničenia a zmiznutia archy, aby sme zistili, či bolo možné dostať ju preč.

Podobne s obrazcami na plošine Nazca, išlo o vnorenie sa do príbehov a stretnutie s vykrádačmi hrobov. Títo ľudia vykopávajú veľa archeologických artefaktov, aby lepšie pochopili súdobú krajinu. Na druhej strane chceli sme im rozumieť zo šamanského uhla pohľadu – podstúpiť šamanský obrad, aký vykonávali aj Nazcovia, aby sme sa vžili doich spôsobu myslenia. Chceli sme urobiť čokoľvek, aby sme prekročili obyčajné štúdium. Sme totiž na ceste objavovania.

Ako historické udalosti, ktorým ste sa venovali, ovplyvňujú súčasnú spoločnosť?

Je veľmi zaujímavé, že história sa opakuje mnohými spôsobmi. Eldorádo, predstava zničeného alebo strateného mesta. Rozvrátenie ríše Inkov kvôli príchodu vonkajšej sily. Conquistadori vyplienili krajinu a pozabíjali obyvateľov. Podobný prístup badať, žiaľ, aj v dnešnej dobe v rôznych častiach sveta, ale stále i v Peru. Pôvodní obyvatelia a ich zem sú vykorisťovaní ropnými a drevárskymi spoločnosťami. Aj problém Nazcy stále rezonuje. Čo sa stalo s Nazcami, bolo to, že im došla voda. Často vnímam obrazce v Nazce ako obrovský billboard, varovné znamenie, čo sa nám môže stať ak sa nebudeme starať o prírodné zdroje. Je to jedna z výziev, ktorým dnes čelíme ako druh, ako planéta. V každej jednej záhade je niečo, čo sa stále v určitej podobe vracia v súčasnom svete a vo svetle tohto opakovania história vyzerá byť z istých uhľov pohľadu hlboko frustrujúca. Obzvlášť pri pohľade na úlohu nacistickej ideológie a na to ako tieto idey genocídy stále prežívajú. Ľudia, zdá sa, nie sú schopní poučiť sa z histórie a to je zrejme najfrustrújúcejšia časť nášho skúmania.

Spolupracovali na projekte špecialisti alebo vedci? Ak áno, akí?

Áno, spolupracovali. Pri každom jednom filme, ktorý sme urobili, boli špecialisti, vedci, experti, či historici. To sú ľudia, ktorí mi umožňujú skutočne pochopiť veci, keďže ja nie som expert na všetky tieto rôznorodé oblasti. V Arche zmluvy, ktorá je prvým filmom série, sme sa stretli s historikmi v Jeruzaleme a s archeológmi v južnom Egypte. Existuje stratený židovský chrám, ktorý autority zatajujú pred verejnosťou. V Etiópii obyvatelia veria, že archa mohla byť uložeá v Axume. Pre reálne pochopenie tohto historického odkazu bolo nevyhnutné spoznať Etiópsku ortodoxnú cirkev, tak sme sa stretli s arcibiskupom. Pracovali sme s mníchmi, ktorí tvrdia, že ukrývajú archeologické relikty staré ako archa a prezentujú ich ako dôkazy toho, že archa mohla tadiaľto prejsť na ceste k ochrancovi, ktorý ju teraz stráži. A to je len jeden film, v ktorom sme stretli mnoho rozdielných ľudí s jedinečnými príbehmi. Oni majú poznatky a ja som iba tlmočník, ktorý ich dáva dohromady.

Určite sa nedá naplánovať všetko, čo robíte, ako sme videli v prvej epizóde, keď ste hľadali židovský chrám a nemohli ste ho najprv nájsť. Ako často improvizujete?

Pekelne často, je to totiž môj prístup k veciam. Myslím si, že čím väčšie dobrodružstvo a čím väčšie šance na improvizáciu, tým reálnejšie celok pôsobí a tým vnímavejší ste voči téme, ktorou sa zaoberáte. Je to aj oveľa väčšia zábava, pretože čím väčšie chyby a prešľapy, tým veselšie, zábavnejšie a zmysluplnejšie to môže byť. Zvyčajne práve vďaka chybám narazíte na niečo neobvyklé, výnimočné, na čo ste sa predtým nepozerali správne. Iba ten konkrétny prípad archy zmluvy nám dal možnosť porozumieť súčasným politickým názorom v Egypte a na Blízkom východe. Avšak, keby sme sa striktne držali našich plánov a postupov, nebolo by sa to mohlo stať. Ako novinár, samozrejme, musím uskutočniť veľa výskumu a pripraviť niečo vopred. Je absolútne prvoradé mať vo svojej práci zabudovanú flexibilitu, aby ste sa mohli adaptovať na nové odhalenia, inak sú závery, ktoré dokážete vyvodiť, veľmi obmedzené.

Ešte ostaneme pri prvej epizóde. Bolo vidieť, že Vás veriaci takpovediac brzdia: nemohli ste sa dostať k replike ani ku skutočnej arche. Frustrovalo Vás byť v podstate obmedzovaný vierou týchto ľudí?

Na jednej strane, áno, je to hlboké sklamanie nemať možnosť skutočne Archu vidieť a otestovať ju, vidieť, že to bola reálna vec z istého času. Na druhej strane musíme rešpektovať náboženské presvedčenie, nechceme nikoho nahnevať. To, že som tvárou v tvár čelil sile viery, mi skutočne pomohlo pochopiť, čo archa znamenala. V mnohých smeroch je to všetko o viere. Ak veríte, že existuje, tak existuje. Ak neveríte v Archu, neexistuje. Toto Archa skutočne znamená. Považujem to za otázku viery. Konfrontácia s takýmto neobyčajným systémom viery mi naozaj pomohla veľa pochopiť. Na jednej strane som tomu vdačný a na druhej sklamaný.

Ako ste vyberali záhady pre seriál a ktoré by ste možno chceli riešiť v budúcnosti?

Určili sme si isté kritéria. Po prvé museli sme nimi byť všetci fascinovaní, čo sme boli. Museli to byť naozaj ikonické záhady, o ktorých by sa aj naši diváci chceli dozvedieť viac. Príbeh mal niesť aj dobrodružný prvok. V mnohom som sa inšpiroval filmami o Indianovi Jonesovi, možno až príliš. Idea romantického dobrodružstva mala hrať dôležitú úlohu. Takisto aj z hľadiska podstaty. Podstatné, čiže obsah toho, čo sme skúmali, boli pre mňa témy, ktoré by sa dali skúmať aj v súčasnom svete, aby sme tak zistili, čo nás súčasnosť dokáže naučiť a odhaliť nám o starovekom svete. Rovnako aj témy, ku ktorým sme mohli niečo pridať, takže sme potrebovali byť schopní pokročiť v poznaní danej témy. To boli naše kritériá. Niektoré veci sme museli vyhodiť.

Vecí, ktorými by som sa rád venoval, je nekonečné množstvo. Niektoré, samozrejme, skôr zo súčasného sveta – dôsledky Černobyľu, napríklad, sú stále málo popísané, ako aj udalosti v Kongu spojené s drancovaním nerastných zdrojov. To je iný príbeh, ale ako by mohol odkazovať k výpravam Livingstona a Stanleyho a k tamojším dávnym dejinám? Vždy som bol očarený Pacifikom a dúfam, že raz budeme môcť sledovať pôvodné cesty Mikronézanov a Polynézanov cez všetky malé atoly a to, ako objavili a osídlili najizolovanejšiu časť sveta.

Akú najnebezpečnejšia situácia ste počas nakrúcania zažili?

Pri výrobe seriálu som bol dvakrát hospitalizovaný, čo nebolo obzvlášť dobré. Stretli sme sa s pašerákmi starožitostí na Západnom brehu Jordánu, s vykrádačmi hrobou v Peru, ozbrojenými neonacistami v USA, prekvapujúco s pašerákmi drog vysokov v Andách, s prevádzačmi na rieke Maroni vo Francúzskej Guiane. Všetky tieto prostredia prinášali rozdielne hrozby a ľudský faktor je vždy ten najnebezpečnejší, nevynímajúc môj štáb. V istom momente na mňa akoby boli veľmi naštvaní. Keď sme nakrúcali na Diablovom ostrove, nechali ma na mojom rafte. Mali sme dve lode a nanešťastie boli zmätení a mysleli si, že ma vyzdvihla druhá loď. Skončil som na maličkom rafte odnášanom do mora dobrých pár hodín kým si uvedomili svoju chybu. Bolo to dosť nechutne žralokmi zamorený kus oceánu. Bolo to dosť strašidelné, nie práve dobrý deň v práci.

Aká bola reakcia vašich kolegov žurnalistov, či iných cestovateľov na program?

Program sa práve vysiela v USA a odozva je veľmi pozitívna. Našťastie som si udržal dobrých priateľov medzi novinármi i v komunite cestovateľov a podporujú ma. Objavila sa jemná žiarlivosť medzi niektorými mojimi priateľmi, pýtajú sa – môžeš skutočne veriť tomu, že niekto Ti platí za to, aby si chodil po svete a riešil tieto veľké veci? Nemôžu uveriť, že sú tu ľudia ochotní platiť a robiť niečo také. Je to trochu závideniahodné.

Občas sa objavuje i drobná furstrácia z novinárskej obce. Vždy sa ma snažia tlačiť k tomu, aby som sa viac zaoberal súčasným svetom a dal tieto veci do kontextu. O to sa však skutočne aj snažíme. Každý príbeh je z väčšej časti zasadený do moderného sveta, moderného dobrodružstva. Napríklad stratený chrám nám umožnil lepšie odhaliť niektoré z rôznych súčasných okolností v epizóde Archa zmluvy. Našťastie stále mi dodávajú nápady, čo ešte urobiť a kam až zájsť, čo je skvelé.

Ste zakladateľom projektu iNOMAD, ktorý prezentuje objavy cez vzdelávanie a médiá. Mohli by ste nám o tomto povedať viac. Pracujete so študentami a mladými ľuďmi?

Teraz sa sústreďujeme najmä na projekt Digital Explorer. iNOMAD je materská organizácia. Máme niekoľko rozličných projektov, na ktorých pracujeme. V strede mája spúšťame Academy of Exploration. Bude to centrálne miesto, kde sa stretne svet expedícií a vzdelávanie, aby mohla nastať výmena vedomostí. Bádateľom, vedcom, členom expedícií, posúvajúcim vedu skúmaním reality, poskytneme priestor pre prístup do škôl v Británii a vo svete. Budú môcť zdieľať poznatky na základe učebných plánov vhodných pre deti, aby ich mohli týmito globálnymi otázkami zaujať a inšpirovať. To je ohnisko mojej práce, či už ide o Digital Explorer, iNOMAD alebo Academy of Exploration.