Minutáž: 102 minút

Réžia: Frank Coraci
Scenár: Nick Bakay, Rock Reuben, Kevin James, Jay Scherick, David Ronn, Jay Scherick, David Ronn
Kamera: Michael Barrett
Hudba: Rupert Gregson-Williams
Hrajú: Kevin James, Rosario Dawson, Leslie Bibb, Ken Jeong, Donnie Wahlberg, Joe Rogan, Nat Faxon, Steffiana De La Cruz, Nick Bakay, Jackie Sandler, Nicholas Turturro a ďalší

Zoošetrovateľ (Zookeeper, 2011)Za poslednú dekádu-dve by sa filmov so zvieracou tématikou dalo pozbierať aj za pár plastových vriec. Či už animované alebo živé, roztomilé potvorky sú zhovorčivé takmer vždy. A kvalitatívna palica daného filmu sa láme zvyčajne v bode ich významu v ňom. Filmov, v ktorých zverstvo plynule konverzuje anglicky s dákym neborákom prihadzujúc dávku vtipu, je hneď niekoľko, či už animovaný Ratatouille alebo hraný Dr.Dolittle. A najnovšie sa do tejto kategórie pridáva Zoošetrovateľ.

Vo filme notorického sandleráka Franka Coraciho sa významová rovina zvierat ťahá okolo ošetrovateľa Griffina (Kevin James), ktorý dostal v minulosti kopačky od priateľky Stephanie (Leslie Bibb), pretože tá nevedela zniesť jeho jednoduchosť a fakt, že nie je jej vysnený princ s kreditkou. Samozrejme, po pár sa rokoch znova objavuje na scéne a Griffin chce opustiť zoo a získať ju späť. To sa nepáči zvieratám, ktoré sú s jeho opatrovateľskými schopnosťami enormne spokojné. Rozhodnú sa z neho urobiť hrdinu, no nanešťastie pritom porušia kódex mlčanlivosti. Prvotný plán sa teda hrúti, a kedže sa na scéne objavuje aj iný alfa samec – Stephanin ex, zvieratám nezostáva nič iné ako naučiť Griffina dvoriť sa po „zvieracky“.

Zoošetrovatel (Zookeeper, 2011) Zoošetrovatel (Zookeeper, 2011)

Znie to primitívne a prakticky bez nádychu mozgových buniek. A vo svojej podstate to tak trochu aj je. Na námete je zaujímavé maximálne priúčanie sa hlavného hrdinu zvieracím trikom a cieľová skupina a motív kričia už z traileru. Pri hlbšom zamyslení sa nad témou sa naskytá len konštatovanie, že už videné sa strieda s nelogickým (gorila trsá v bare a každý okolo je spokojný?), novátorská hodnota sa rovná nule a treba v podstate vypnúť mozog, nakoľko všetko je krásne predvídateľné a dá sa v podstate len zabaviť.

No samotný hybný motív filmu, raziaci aj do komediálnej sféry, čiže hovoriace zvieratá, je celkom bežná záležitosť a teda nie je ničím výnimočný. Iné je však ich postavenie v komediálnej rovine. Jednotlivé scénky, kde Griffin navštívi každé významné zviera v zoo, ktoré mu dá svoje cenné rady sú zakaždým predzvesťou vtipného uplatnenia daných rád v praxi („pokropenie“ kvetináča na bankete). A aj keď sa nájdu trápne momenty, v tomto film absolútne neprehráva a dokáže pobaviť. Zamrzí však fakt, že posledná polhodina sa vytrháva z kontextu a spadá do zbytočného pátosu a klišé. Podobný lapsus Coraci predviedol aj v snímke Klik – život na diaľkové ovládanie, kde záver pôsobil nevyvážene a trocha pokrivil predošlý výborný dojem.

Čo sa týka samotného hereckého obsadenia, tak Kevin James ako komediálny herec už má svoje pevnejšie zázemie a z vydarených postranných úloh prechádza pomaly do hlavných. Tu podáva zo začiatku zdravý výkon, no v poslednej polhodine je z neho skôr utrhnutý trapák, ktorého je ťažko vystáť a kazí dobrý dojem, ktorý od začiatku budoval. Väčší priestor by sa hodil aj pre Kena Jeonga (Hangover I a II), pôsobí totižto veľmi nevyužito. Ale kompenzácia v podobe zlatých obyvateľov klietok je viac než dostačujúca, k čomu prispieva aj dabing jednotlivých zvierat. Hlavne ukecaná opica (ako inak) Adama Sandlera stojí za zmienku. Azda najlepšie sa vodí Joe Roganovi – nesympatickému Stephaninmu ex, ktorý navzdory svojmu zápornému charakteru zaujme drzosťou každého a scény medzi ním a Jamesom vrcholia na výbornú. Zo ženského súdka prítomná Rosario Dawson je priam dokonalý prvok vo filme, stelesňujúc element romantiky a krásy v kombinácii s normálnou ženou.

Najnovší prírastok do širokej palety komédií si teda veľmi okato vypomáha prvkami podobne orientovaných filmov a komédií celkov. V obsahovej rovine kompiluje prvky hodné tak maximálne diváka bez záujmu o inteligentnejší presah a deti s rodičmi. Veľmi mu škodí aj nevyvážený pomer zábavy a snahy o výpovednú hodnotu, ktorému daná klišoidnosť podlamuje nohy. Pre pobavenie a vypnutie na hodinu a pol je však film vďaka vtipným momentom a ukecaným „maznáčikom“ viac než vhodnou voľbou.