Drive

Róbert Feldmár
Recenzia

Originálny názov: Drive

Žáner:akčná kriminálna dráma
Minutáž: 100 minút
Krajina: USA
Rok: 2011
Prístupnosť: MP 15

Réžia: Nicolas Winding Refn
Scenár: Hossein Amini, James Sallis
Kamera: Newton Thomas Sigel
Hudba: Cliff Martinez
Hrajú: Ryan Gosling, Carey Mulligan, Bryan Cranston, Albert Brooks, Oscar Isaac, Christina Hendricks, Ron Perlman, Kaden Leos, Jeff Wolfe a ďalší

Drive (2011)Akčný triler, ktorý získal cenu za najlepšiu réžiu na tohtoročnom filmovom festivale v Cannes? Už na základe tejto informácie sa z Drive stáva zaujímavý film s potenciálom pritiahnuť pozornosť rôznorodých diváckych skupín, pretože nenapĺňa zažité predstavy o typických víťazoch festivalov. No nepredstavuje ani ďalší blockbuster od vášho obľúbeného hollywoodskeho štúdia.O to prekvapujúcejší je pohľad na spôsob, akým sa film rozhodol propagovať slovenský distribútor. Z popisu filmu sa dozvieme, že hlavný hrdina Vodič (Ryan Gosling) pracuje ako filmový kaskadér a zároveň si vďaka svojim šoférskym zručnostiam privyrába tým, že pomáha uniknúť zločincom z miesta činu. Jeho život však postupným zbližovaním so susedkou Irene (Carey Mulligan) a jednou nevydarenou akciou naberie nebezpečne vysoké otáčky. Spôsob akým sú informácie podané však zvádza skôr k myšlienke, že v kine publikum čaká súrodenec série Rýchlo a zbesilo. Aj preto môže byť mnoho divákov po skončení premietania prekvapených.

Režisér Nicolas Winding Refn totiž prináša adaptáciu románu Jamesa Sallisa, ktorá má v konečnom súčte predsa len o niečo bližšie k umeleckému filmu než k vysokorozpočtovým megaprodukciám. Dá sa to vytušiť už z úvodnej predtitulkovej sekvencie, ktorá zobrazuje dramatickú situáciu netradičnejšie a umiernenejšie než sú bežne diváci zvyknutí. Napätie je počas celej minutáže budované prevažne náznakmi – počas viacerých lúpeží sledujeme len tvár Vodiča pripraveného k odjazdu – a výbornými výkonmi všetkých zúčastnených hercov. Mlčanlivý Ryan Gosling, krehká Carey Mulligan a Bryan Cranston, Oscar Isaac, Albert Brooks a Ron Perlman vo vedľajších úlohách, podávajú výborné výkony, pričom nikto výrazne nezatieňuje ostatných, čo prispieva k pocitu vyváženého a kompaktne fungujúceho celku.

Drive (2011) Drive (2011)

Film však nesklame ani akčnou stránkou, ktorá je síce skromnejšia, no každá akčná scéna je natočená prehľadne a s dynamikou korešpondujúcou s celkovým tempom rozprávania. Tvorcovia hýria nápadmi, ktoré robia z filmu s rozpočtom iba 15 miliónov dolárov jeden z najpôsobivejších audiovizuálnych počinov posledných rokov. Mimoriadne vydarené je najmä použitie dlhých záberov v ktorých sledujeme akciu na ceste cez čelné sklo vozidla, pričom v stredovom zrkadle vidíme tváre posádky. Tieto zábery – mnohokrát pripomínajúce funkciu picture in picture dnešných moderných televízorov – spolu s elegantne využitou hrou svetla a tieňa v spolupráci s excelentným soundtrackom, ktorý kombinuje jemnú elektroniku s klasickejšími kompozíciami, vytvárajú omamnú atmosféru, ktorá sa správne naladenému divákovi dostane veľmi rýchlo pod kožu.

Avšak v plnej kinosále je počas pokojných pasáží každé sŕkanie koly či šuchot sáčkov s popcornom nepríjemným narušením poctivo budovanej atmosféry. Kľúčom k plnému doceneniu filmu je totiž práve ono správane naladenie. Časť publika totiž môže považovať minimalistický príbeh – nie vždy objasňujúci všetky detaily a motivácie – za najzávažnejšie negatívum. Dej sa nesnaží ani o mnoho prekvapivých zvratov, čo v kombinácii s pomalším tempom nemusí vyhovovať divákom odkojením na hlučných a naleštených veľkofilmoch posledných rokov. Našťastie, Drive je filmom skromným len na dialógy a má dostatok kvalít, kvôli ktorým sa oplatí vidieť ho v plnej rýchlosti na striebornom plátne a nečakať len na Blu-ray či DVD.

Drive (2011) Drive (2011)

Jednoducho povedané – za málo peňazí veľmi veľa muziky. Aj takouto parafrázou známeho príslovia možno zhrnúť Drive, v ktorom Nicolas Winding Refn dokázal, že k vytvoreniu pôsobivého filmu, ktorý je postavený na jednoduchom príbehu netreba hromadu digitálnych efektov a niekoľkostomiliónový rozpočet, ale v prvom rade jasnú tvorivú víziu. A to je v súčasnosti čoraz vzácnejšie.