Rok: 2009

Réžia: Ruben Fleische
Scenár: Rhett Reese, Paul Wernick
Kamera: Michael Bonvillain
Hudba: David Sardy
Hrajú: Jesse Eisenberg, Woody Harrelson, Emma Stone, Abigail Breslin, Bill Murray

ZombielandV uplynulých rokoch sa jednoznačne nemôžeme sťažovať na nedostatok zombie filmov. Vo väčšine prípadov večne hladné kreatúry preberajú úlohu lídrov filmu, masakrujú hlúpych teenagerov a ich črevá si vešajú na krk namiesto náhrdelníka. Po rýchlych zombie Dannyho Boyla a pokusoch o iný pohľad na vec (Fido) prichádza debutujúci režisér Ruben Fleischer. Fleischer ponúka divákom neotrepané spracovanie tejto otrepanej témy. Prináša hrdinov, ktorí si zombie apokalypsu vyslovene užívajú. A sexbomby zmáčané krvou masakrujúce plešatých zákazníkov striptíz baru. Zombieland je apokalyptickým lunaparkom, v ktorom je vždy kde parkovať a v ktorom majú ľudia s nadváhou proste smolu.

Dospievajúci študent v podaní skvelého Jesseho Eisenberga si ledva stihne zblízka obzrieť blonďatú susedku z vedľajšej izby 406 (Amber Heard), a už je nútený brániť sa jej zombie verzii. Tu sa prejavuje jeho dosiaľ neobjavená schopnosť prežiť, bojuje pomocou kuchynských spotrebičov i sanitárnej techniky. Dôležitejšie však je, že zavádza do praxe hneď niekoľko pravidiel prežitia v Zombielande. Vyhýba sa verejným WC, vždy kontroluje zadné sedadlo v aute a nikdy, naozaj nikdy nemá potrebu hrať sa na hrdinu. Situáciu nevníma až tak negatívne (určite prežila kopa krásnych dievčat v jeho veku, takže sa mu zvýšila teoretická šanca na zblíženie s jednou z nich).

Zombieland Zombieland

Jeho spoločníkom pri akčnej ceste Zombielandom sa stáva kovbojský Tallahassee (Woody Harrelson). Sympaťák so slabosťou pre krémové buchty zo skazy USA vyťažil predovšetkým šancu na beztrestné mlátenie a strieľanie (našťastie ide vždy o zombie) a po krompáč či sekeru nechodí nikdy ďaleko. Columbus a Tallahassee (prezývky získali podľa končín, odkiaľ pochádzajú) teda križujú Ameriku v aute s číslom 3, používajú brokovnice s odpílenou hlavňou a živé mŕtvoly z cesty odhŕňajú snežným pluhom, ktorý majú na prednom nárazníku. Skupinku preživších skompletizujú prehnané dievčatá menom Wichita (Emma Stone) a Little Rock (Abigail Breslin), tie sú namiesto pušiek a sekier ozbrojené intelektom a roztomilým kukučom. Prvá menovaná navyše spĺňa Columbusove kritériá o kráske v jeho veku, ktorá bude mať teraz nedostatok potenciálnych partnerov. Pravdou však je aj to, že dievčina otriasla jeho zoznamom pravidiel. Hlavne najdôležitejším z nich – NIKDY SA NEHRAJ NA HRDINU. Posádka Hummeru plného zbraní sa počas cesty rozhodne, že cesta domov nebude zase taký skvelý nápad a vyrazia do lunaparku v Los Angeles.

Už v úvodných minútach pobytu v krajine zombie je jasné, že tvorcovia sa nezaoberajú a nebudú zaoberať dlhými dialógmi a „vatou“. Ich cieľom nie je ani zobrazovanie temnej stránky jednotlivých postáv, ani morálnej dilemy. Napokon, to by sa do tohto filmu vôbec nehodilo. Necelých 90 minút stopáže s eR-kovým ratingom je naplnených akciou, dynamikou, skvelými dialógmi scenáristov Rhetta Reesa a Paula Wernicka a nechýba ani mimoriadna kreativita pri likvidovaní šialených ex-ľudí. Spomaľované prelievanie litrov krvi navyše nepôsobí rušivo, v určitých chvíľach získava skoro umelecký nádych. Postavy sú nám predstavené rýchlo, ľahko, nenútene a trúfam si povedať, že takmer každý divák si po chvíli uvedomí, že by celkom rád vzal trebárs lopatu či kladivo, v duchu si zopakoval Columbusove pravidlá a skočil im do Zombielandu pomôcť. Režisér Fleischer navyše fanúšikom pamätajúcim roky osemdesiate pripravil nečakanú lahôdku s iniciálkami B.M.

Zombieland Zombieland

Najpríjemnejším prekvapením bol pre mňa herecký výkon zástupcu nastupujúcej generácie Hollywoodu, Jesseho Eisenberga. Jeho Columbus rýchlo stráca počiatočnú otravnosť a premúdrelosť, mení sa na sympaťáka ochotného porušiť vlastné pravidlá a napokon vykoná niečo, čo vyvedie z miery aj Tallahasseeho, na ktorého je inak pomerne ťažké zapôsobiť. Woody Harrelson v ničom nezaostáva. Nekončiaca honba za čerstvým koláčikom, bunda z hadej kože, znalosti zo sveta filmu, presné mierenie a trefné hlášky z neho robia najviac cool chlapíka, akého len nosí krajina zmenená na Zombieland. Harrelson teda po dlhšom čase zaznamenal profesionálny vzostup, keďže tento rok ho fanúšikovia môžu vidieť aj v menšej úlohe v katastrofickom kolose 2012 a zaujímavo vyzerá aj jeho ďalší projekt, snímka The Messenger. Emma Stone v úlohe Wichity takisto stojí za záchranu pred pliagou nemŕtvych, hlavne vďaka hereckej spolupráci s dospievajúcou Abigail Breslin, ktorá už dávno nie je Malou Miss Sunshine, práve naopak. Wichitiným koníčkom sú hlavne lekcie strieľania u Tallahasseeho.

Zombieland je príjemná roadtripová komédia so štvoricou sympatických hrdinov. Spoľahlivo pobaví žánrových fanúšikov, ale aj divákov neznalých problematiky. Nesúrodá skupinka si udrží našu priazeň nielen pri porcovaní svojich nakazených spoluobčanov, ale aj pri vzájomnom podpichovaní a demolovaní obchodu s indiánskymi suvenírmi. Absentujúce zobrazenie akejkoľvek morálnej dilemy pre postavy nie je prekážkou k dosiahnutiu správneho finálneho rozhodnutia (napriek určitým zaváhaniam). Fleischerov pohľad na zombie apokalypsu je skvelým tipom pre filmových nadšencov, ktorí koncom roka radi bilancujú to najlepšie. Dobre sa nalaďte, užívajte si maličkosti podľa Columbusových pravidiel a navštívte Zombieland. Stojí to za to.