Die Goldfische © 2020 Sony Pictures DE Die Goldfische © 2020 Sony Pictures DE

Aj keď má film s rýdzo nemecky znejúcim názvom Die Goldfische už viac ako rok a pol, dostupný pre Slovákov je len krátko. Vo svojej ponuke noviniek ho uviedlo HBO, v slovenských ani českých kinách sa neukázal.

Die Goldfische

komédia
2019 / 111 min. / MP 12
Nemecko

Alireza Golafshan
Alireza Golafshan

Zlaté rybky sú príbehom o nešťastníkovi Oliverovi (Tom Schilling). Pracuje ako správca finančného portfólia a jeho tvrdá drina sa odzrkadľuje na výške bankového konta aj na zlých vzťahoch s rodinou. Nešťastný finančník je prepracovaný a podráždený, čo naznačí už prvá scéna. Na jej konci je nepochopiteľná dopravná nehoda, po ktorej sa Oliver ocitá na vozíčku.

V akomsi liečebnom zariadení sa neskôr pokúša vrátiť do života. Ide to len sťažka, pripútaný na vozík a s mizerným wi-fi signálom nedokáže vyriešiť pracovné záležitosti, čo ho hnevá asi najviac. Zdá sa, že v jeho starej práci s ním už nepočítajú. Navyše zistí, že sú v ohrození jeho peniaze, ktoré si vďaka podivným kšeftom odložil vo švajčiarskej banke.

Rozhodne sa, že nebude čakať na zázrak a zo svojho hendikepu spraví veľké plus. Šéfku liečebného zariadenia presvedčí, že ťavia terapia vo Švajčiarsku by miestnym klientom mohla pomôcť a veľkoryso sa ponúkne, že ju celú aj zaplatí. Začína sa uletená jazda, na konci ktorej je vidina záchrany státisícov eur.

Die Goldfische © 2020 Sony Pictures DE

Film iránskeho režiséra a Alireza Golafshana už v úvode naznačí, že neponúkne prevratný zážitok. Spočiatku sa nesie v tragikomickej línii, neskôr sa už hlavný hrdina prestane brať tak vážne. Z osobnej spovede muža, ktorému život priniesol prekážku v podobe invalidného vozíka, sa po chvíli stáva divoká road movie. A prečo nie? V rukách skúsených tvorcov musí ísť v rámci žánra takmer o stávku na istotu.

Nejde pritom, ako by sa na pohľad mohlo zdať, o čiernu komédiu. Prítomnosť hendikepovaných postáv navštevujúcich terapeutické sedenia je skôr milá a nech sa zdá akokoľvek zvláštna, humor prítomný vo filme je v prvom rade príjemný a neuráža. Miesto pohoršenia vyvoláva úsmev na tvári, po pozretí si komédie budú mať aj citlivejšie povahy namiesto výčitiek svedomia príjemný pocit.

Spomínaný nedostatok inovatívnosti v scenári nemusí byť nutne veľkým mínusom. Film sa ani nemá ambíciu radiť medzi veľké klenoty. Poslúži skôr ako príjemný oddych, hoci treba povedať, že niektoré vážne scény pohladia dušu.

Film sa nevyhne nudným momentom, tempo v jeho jadre niekoľkokrát upadne, zakaždým sa však aspoň trochu pozviecha. Žiaľ, ani tu sa nevyhneme niektorým klišé, Zlaté rybky sa tak sami topia v priemernosti, hoci potenciál filmu nechýba.

Nemecká snímka je dobrou voľbou na voľný večer v prípade, ak chcete vypnúť a vzdať sa náročného premýšľania nad dejom, príbehom či postavami. Niektoré si obľúbite, iné vám vyšumia z hlavy skôr, než začnú rolovať záverečné titulky. A možno sa u vás dostaví aj uznanlivé pokývanie hlavou za netradičné riešenie všetkých problémov v závere. Zázrak to teda nie je, zlá voľba však tiež nie.