The Social Dilemma © 2020 Netflix

Píšem reklamu. Aby bola dobrá, využívam dve veci. Nemenné zákonitosti ľudského správania a dáta. So vznikom sociálnych sietí sa zdieľanie dát stalo činnosťou bežnou asi ako keď idete na záchod – často s rovnakým výsledkom. Našťastie sa v tej kope sračiek potom nemusí prehrabávať človek, ale čoraz pokročilejšia umelá inteligencia. Zozbierané výtrusy informácie vyhodnotí, a každý je nakoniec spokojnejší – ja vymyslím ešte trefnejší nápad, moji klienti ním oslovia ešte relevantnejšie cieľové publikum a  samotní užívatelia sú napokon radi, že internet im pomáha žiť kvalitnejšie a napĺňať vlastné túžby.

dokumentárny
2020 / 93 min. / MP 12

Originálny názov
The Social Dilemma

USA

Réžia
Jeff Orlowski
Scenár
Jeff Orlowski

Žartujem.

Sme v situácii, kedy je výsledkom prirodzeného pokroku droga – digitálny svet. Drogy sú zlé: spôsobujú závislosť, stratu súdnosti, vytvorenie vlastnej iluzórnej bubliny, v ktorej všetko funguje, ako si prajeme, no keď sa potom vyberieme na výlet do reality, je nám smutno a tešíme sa na návrat. Dokument The Social Dilemma od Netflixu upozorňuje na nástrahy, ktoré digitálny svet sociálnych sietí prináša a povzbudzuje nás, aby sme v ňom trávili menej času a dávali si pozor.

Teraz žartujem druhýkrát.

Netflix samotný je postavený na dátach, prieskumoch a cieľových skupinách, ktoré sa „oplatí zasahovať“. Ľudí, ktorí boli spoluzodpovední za vývoj sociálnych sietí (a nástrojov, ktoré vás na nich majú udržať) nezozbieral autor dokumentu, Jeff Orlowski, preto, aby začal vzburu proti digitalizácii. Netflix si ho objednal, pretože má za sebou pekné dokumenty a pravdepodobne sa s ním dobre pracuje, a potom preto, že social + media + dilemma sú kľúčové slová, ktoré spolu dobre fungujú. Vo výsledku dostanete niečo podobné ako v dokumente o Jeffreym Epsteinovi – návnadu v podobe informácií z prvej ruky a niekoľko desiatok minút kĺzania po povrchu.

The Social Dilemma © 2020 Netflix

Protagonisti sú mladí, inteligentní a plní prázdnych nápadov. Je to skôr také promo ich nových firiem – sympaťák si pred kameru pritiahne stoličku, pozrie sa do objektívu a povie, že mu je ľúto, ako Facebook zneužil jeho úžasný technologický nápad a že je načase spraviť z internetu starý dobrý nástroj slobody, kontaktu a otvárania hraníc. V pravom dolnom rohu je jeho/jej meno a názov firmy, ktorú založil po tom, čo ho osvietilo. Ach áno, a vyznania sú prekladané skratkovitým minifilmom o tom, ako sa z bežného mladíka kvôli nešťastnej láske a dezinformáciám takmer stal radikál.

The Social Dilemma sa venuje dôležitej téme a žiadny učiteľ na prvom stupni základnej školy asi nič nepokazí tým, keď film pustí svojim žiakom. Tých 93 minút môže totiž celkom dobre fungovať na rozbehnutie diskusie medzi deťmi, ktoré sa s mobilom už narodili. Pre ostatných je to strata času.

Všetci budeme mať radšej viac peňazí ako menej. Preto dnes v skutočnosti nikto nechce, aby ste sa „odpojili“, ale naopak, aby ste zostali prisatí čím dlhšie a zdieľali všetko, čo vám (v tomto prípade v súvislosti s The Social Dilemma a Netflixom) príde na um. Keby to tvorcovia s tým nebezpečenstvom naozaj mysleli vážne, určite by do dokumentu dotiahli chlapíka, ktorý sa pustil do boja s online sledovaním, a možno práve preto skončil ako americký zradca a žiadateľ o azyl v Rusku.