Rok: 2008

Scenár: Rob Minkoff
Scenár: John Fusco
Kamera: Peter Pau
Hudba: David Buckley
Hrajú: Jackie Chan, Jet Li, Collin Chou, Liu Yifei, Li Bing Bing, Michael Angarano, Morgan Benoit, Wang De Shun, Liu Xiao Li

ZakazaneKralovstvoKto je Jackie Chan? Útly herec, ktorý vo svojich filmoch poskakuje kade-tade, aby porazil svojich protivníkov. Predvádza divákom poctivé kung-fu, rozdáva úsmev na všetky strany a pritom nezabúda na vypracované choreografie poväčšine vtipne ladených bitiek. A kto je Jet Li? Nuž, to je ten druhý. Dve ikony hollywood-kung-fu-priemyslu sa stretávajú pod taktovkou Roba Minkoffa v šialenej jazde po Zakázanom kráľovstve.

Rob Minkoff je známy najmä vďaka animovaným trhákom, na ktorých sa kedysi režisérsky podieľal (Leví kráľ) alebo ich režíroval sám (Myšiak Stuart Little). Pred piatimi rokmi sa prvý raz pustil do hraného filmu, no Strašidelný zámok, ktorý bol všetko len nie strašidelný, mu veľa slávy nepriniesol.

Zakázané kráľovstvo prichádza v čase, kedy sú motívy a postupy čínskych farieb (a ostatného Ďalekého východu) v Hollywoode pomerne obohrané a len ťažko budú konkurovať zlatej ére Bruca Leeho a jeho nasledovníkov zo 70. a 80. rokov. V súčasnosti sú kung-fu filmy nakrúcané pre pobavenie publika, a základné dramaturgické postupy, hoci zostávajú v jadre rovnaké, nespĺňajú parametre korektnej akčnej drámy. Kým Jet Li si zachoval akú-takú tvár vážneho a rešpektovaného bojovníka, Jackie Chan sa vydal dobiť Hollywood humorom, úsmevom a bláznivými gagmi.

ZakazaneKralovstvo ZakazaneKralovstvo

Zakázanom kráľovstve sa títo dvaja na prvý pohľad podobní, no vnútorne rozdielni herci stretávajú, aby sa vydali na dlhú cestu spoločne s mladým outsiderom Jasonom (Michael Angarano), ktorý sa nedopatrením ocitol v magickom svete čínskej mytológie. Na svojej púti sa musí mladý kung-fu nadšenec naučiť bojovať tak, aby bol schopný vrátiť magickú palicu tam, kam patrí. Inkriminovaná palica patrí Opičiemu kráľovi a je ekvivalentom Jánošikovho opasku. Kráľ je už pol tisícročia zvetraný na skalu a neustále čaká na palicu, ktorá ho opäť prebudí k životu. Česť zachrániť kráľovstvo má práve bojko, ktorý sa síce venuje východným bojovým umeniam, no len teoreticky. Trojicu pútnikov dopĺňa pomstychtivá dievčina, ktorá má nevyriešené účty s ukrutným Jadeitovým generálom (jadeit = minerál, pozn. red.).

Humor, ktorý nám Minkoff dávkuje v poriadne veľkej lyžici, miestami naráža na hranice únosnosti. Mnoho gagov je nedotiahnutých, nevhodných a najmä nevydarených. Aj Jackie Chan pôsobí ťažkopádne a strnulo, keď sa snaží glosovať situáciu nejakou úsmevnou pripomienkou podobne, ako to svojho času robieval Jack Sparrow. Práve najvydarenejšie nie sú ani špeciálne efekty, ktoré vo filme vyzerajú akoby tam ani nepatrili. Sála z nich umelosť a neprirodzenosť. Nuž za 55 miliónov zrejme zázraky čakať nemožno.

ZakazaneKralovstvo ZakazaneKralovstvo

Pomerne vydarená je výprava, ktorá kopíruje zaužívané východné stereotypy odkazujúce na prekrásne prírodné scenérie, jednotvárne, no o to pôsobivejšie háje, či paletu nekonečne rozbláznených farieb. Tradične zladené choreografie sa v takomto krásnom prostredí vynímajú znamenite a majú tendenciu naplniť naše fantazijné predstavy až do katarzných otáčok.

Zakázané kráľovstvo je priemernou rodinnou zábavou, ktorá nadchne mladých, zrelaxuje starších a naštve intelektuálov. Je to príbeh u hlúpom Janovi, ktorý sa za pár nocí dostane z vylihovania na peci do sveta farbistej fantázie, bezcitných čarodejníkov, statočných bojovníkov a vytúženej nesmrteľnosti.

/