Rok: 2008

Réžia: Jason Friedberg, Aaron Seltzer
Scenár: Jason Friedberg, Aaron Seltzer
Kamera: Shawn Maurer
Hudba: Shawn Maurer
Hrajú: Matt Lanter, Vanessa Minnillo, G. Thang, Nicole Parker, Crista Flanagan, Kimberly Kardashian, Ike Barinholtz, Carmen Electra, Tony Cox

Disaster MovieNa svete je ďalšia paródia. Robí si srandu z toľkých filmov, postáv, osobností, až je toho trochu priveľa. Paroduje komiksových hrdinov od Batmana po Hulka, nebezpečných Chipmunkov, množstvo kinohitov uplynulého roka, siahla si aj na Kryštáľovú lebku, aj na bezmocného a nevinného Michaela Jacksona, či na afektovaného Justina Timberlakea.

Povedzme si niečo o príbehu. Všetko to začína ako Monštrum. Oslavu šestnástych narodenín dvadsaťpäťročného mládenca naruší naliehavá správa o konci sveta. Na mesto dopadajú asteroidy, ruky, nohy, kravy, hlavy. Jednoducho nastal krutý čas, ktorý potrebuje svojich večných hrdinov. Tým vyvoleným sa stáva Will (Matt Lanter), ktorý uteká na pomoc do prírodovedného múzea, kde leží zakliesnená žena jeho srdca. Spoločnosť mu robia obézny černoch so sklonmi k bojovým umeniam, tehotná teenagerka so sklonmi k hip-hopu a kanálová princezná na drogách. Štvorica odvážnych hrdinov sa vydáva do nebezpečných ulíc zničeného mesta, kde na ňu čakajú i také velikánske hrozby ako sú Kung Fu Panda, Beowulf, či nebezpečné samice zo Sexu v meste.

Réžie sa ujala zohraná dvojica Jason FriedbergAaron Seltzer, ktorá už na podobných kravinách pracovala. Možno si spomeniete na Strašnú haluz, či na epický Veľkofilm. Disaster Movie pokračuje, bohužiaľ, v nastolenom trende bezkrvných paródií, ktorú nevytiahli z podpriemeru ani občasné svetlé chvíľky. Časy inteligentných a sofistikovaných paródií s Lesliem Nielsenom sú už teda zrejme v nenávratne.

Disaster Movie je vyslovene hlúpym filmom. Má celkom kvalitnú, i keď ohranú, základnú dejovú líniu, ktorá však akoby nemala dostatok vzduchu. V podstate je celý film viac o Hellboyovi a stupídne naivných tancoch, ako o tom, že niekto ide zachrániť milovaného človeka. Tvorcovia sa sústredili na maličkosti a zrejme práve preto film nepôsobí zomknutým dojmom. Je rozkúskovaný, niektoré kúsky chutia fajn, iné sú odporné. A celkový dojem je preto, ani taký, ani taký. Alebo ak chcete, raz taký, raz onaký.

Disaster Movie Disaster Movie

Opäť raz sa na scénu dostalo množstvo výstrelkov, ktoré nebudú každému vyhovovať. Je to niekoľko fekálnych a sexuálnych „vtipov“, bez ktorých by sa dobrá paródia určite zaobišla. Som zástancom názoru, že základom výbornej paródie je parodovať film, nie ľudskú dôstojnosť. Útočiť na ľudské telo alebo na sexuálnu orientáciu sa mi zdá v našich končinách zatiaľ politicky i sociálne nekorektné. Občas som mal naozaj pocit, že tvorcovia siahajú po tom, aby zabavili zakomplexovaných chudákov namiesto obyčajných radových návštevníkov kina. Aj preto je dojem z filmu zmixovaný a zmiešaný na druhú. Všetko pozitívne, čo som v Disaster Movie našiel, zabil nasledujúci vrcholne stupídny žart. Nuž veru, taká je doba. Žiada si lacnú zábavu.

Disaster znamená katastrofu. Konečne výstižný názov pre paródiu dvojice FriedbergSeltzer. A aj keď je tento film katastrofálnym hneď z niekoľkých pohľadov, tragický nie je ani náhodou. Nuda vás pri sledovaní Disaster Movie určite nezabije. Skôr vás zabije lacný humor alebo vražední, no stále vo forme spievajúci, Chipmunkovia.

/