Po nekonečných odkladoch premiér väčšiny tohtoročných blokbasterov sme tesne pred lockdownom dostali predčasný vianočný darček v podobe očakávanej Wonder Woman. Druhý diel samostatných dobrodružstiev famóznej Amazonky zasadila režisérka Petty Jenkins do odľahčených 80-tych rokov.
2020 / 151 min. / MP 12
Originálny názov
Wonder Woman 1984
USA
Réžia
Patty Jenkins
Scenár
Patty Jenkins, Geoff Johns, Dave Callaham
Zápletka druhej Wonder Woman môže pripomínať naivnú orientálnu rozprávku, jej spracovanie však zvládla režisérka Jenkinsová v rozmeroch prepracovaného hollywoodskeho veľkofilmu. Postavám vdýchla nečakanú hĺbku a mnoho divákov sa tak bude vedieť stotožniť s ich trápeniami a motiváciami, ktoré na plátne prežívajú. Komiksová akcia ustúpila podrobnému civilnému vykresleniu vzťahov. Nie že by akčné sekvencie nestáli za pozretie, Wonder Woman 1984 je však silná najmä v medziľudských posolstvách, ktoré diváci v pandemickom období veľmi ocenia. Hodnota okrídlených myšlienok je počas adventu ešte výraznejšia ako v pôvodne zamýšľanom letnom termíne premiéry filmu.

Napriek slovám chvály by prospelo prvú polovicu deja prestrihať. 80-tkový feel good motív umocňuje najmä oboznamovanie sa navrátivšieho Stevea Trevora (Chris Pine) s atribútmi budúcnosti, no práve týmto scénam by sadlo krátenie. Pridalo by to dianiu na rytme a dynamike. Druhá polovica deja už naplno spĺňa očakávané príznaky komiksového veľkofilmu. Akcia je správne superhrdinsky prepálená, viď likvidácia afrického konvoja či obzvlášť natešené lietanie po oblohe sťa klasický muž z ocele v podaní Christophera Reevea.
Jenkins si navyše ustrážila vyváženosť atraktivity predstaviteľov na oboch stranách príbehových barikád. Okrem osvedčených hrdinov v podaní dokonale uhrančivej Gal Gadot a sympatického Pinea, ponúkla dvojicu zaujímavých lotrov, na ktorých je radosť pozerať sa. Prerod nesebavedomej Barbary v dominantnú šelmu je temne príťažlivý, hoci preexponovaná Cheetah už tak vydarene nepôsobí. Kristen Wiig každopádne podala jeden z najlepších výkonov svojej komediálnej kariéry. Pedro Pascal si svojho démonického podnikateľa Maxa Lorda výrazne užíva, omamnú chuť všemohúcnosti dokáže doručiť s nákazlivou intenzitou.

Sčítaný divák práve v takýchto momentoch opájania sa mocou rozkóduje čiastočnú ideovú podobnosť filmu s Orwellovým dystopickým románom 1984, na ktorý titul diela priamo odkazuje.
Dianie na plátne výrazne umocňuje hudobný mág Hans Zimmer, ktorý s občasnými prestávkami dávkuje heroické tóny prevažnej väčšine hrdinov DC Univerza. Jeho melodický návrat prináša silné adrenalínové aj emotívne momenty. Patty Jenkins nasmerovala zázračnú hrdinku v druhom diele do úplne odlišného nádychu ako minule a urobila dobre. Riešime iné otázky, v nových prístupoch. Potešil aj oslnivý úvod v rodnej Themyscire, ktorý nám okrem súťaživého naturelu ukázal Dianine vnútorné rozpoloženie. Lekcie z detstva zohrajú svoju úlohu v samotnom závere.
Možno po všetkých stránkach rozsiahlejšie a rozmanitejšie pokračovanie fanúšikom nesadne toľko ako priamočiary, akčnejší prvý diel. Napriek drobným nedostatkom je Wonder Woman 1984 solídny blokbaster plný silných myšlienok, ktorý prišiel v správnom čase a svedčí mu kolektívny zážitok v kinosále s veľkým plátnom. Bude zaujímavé sledovať, akou cestou sa vyberie bájna Amazonka nabudúce.