Wonder Woman 1984 (2020) © Continental Film Wonder Woman 1984 (2020) © Continental Film

Po nekonečných odkladoch premiér väčšiny tohtoročných blokbasterov sme tesne pred lockdownom dostali predčasný vianočný darček v podobe očakávanej Wonder Woman. Druhý diel samostatných dobrodružstiev famóznej Amazonky zasadila režisérka Petty Jenkins do odľahčených 80-tych rokov.

Wonder Woman 1984

akčný, dobrodružný, fantasy
2020 / 151 min. / MP 12

Patty Jenkins
Patty Jenkins, Geoff Johns, Dave Callaham
Svetu vládne pestrofarebná popkultúra, videohry a nevkusná trvalá. Vytŕča z neho osamelá glamour kočka Diana Prince v okúzľujúcom podaní Gal Gadot. Po smrti svojho milovaného pilota sa utiahla do minulosti a nedokáže sa vo vzťahovej rovine posunúť ďalej. Odreagúva sa otĺkaním kriminálnikov a precvičovaním efektných artistických trikov s lasom pravdy. Muzeálna pracovná rutina sa rozplynie po príchode novej kolegyne Barbary Minervy (Kristen Wiig), špecialistky na archaické nálezy. Nedopatrením predostrie záhadný predmet s mystickou mocou megalomanskému podnikateľovi Maxwellovi Lordovi (Pedro Paascal) bažiacemu po absolútnej moci. Magický kameň zatočí túžobnými prianiami postáv nečakaným spôsobom, no nič nie je v tomto vesmíre zadarmo.

Zápletka druhej Wonder Woman môže pripomínať naivnú orientálnu rozprávku, jej spracovanie však zvládla režisérka Jenkinsová v rozmeroch prepracovaného hollywoodskeho veľkofilmu. Postavám vdýchla nečakanú hĺbku a mnoho divákov sa tak bude vedieť stotožniť s ich trápeniami a motiváciami, ktoré na plátne prežívajú. Komiksová akcia ustúpila podrobnému civilnému vykresleniu vzťahov. Nie že by akčné sekvencie nestáli za pozretie, Wonder Woman 1984 je však silná najmä v medziľudských posolstvách, ktoré diváci v pandemickom období veľmi ocenia. Hodnota okrídlených myšlienok je počas adventu ešte výraznejšia ako v pôvodne zamýšľanom letnom termíne premiéry filmu.

Napriek slovám chvály by prospelo prvú polovicu deja prestrihať. 80-tkový feel good motív umocňuje najmä oboznamovanie sa navrátivšieho Stevea Trevora (Chris Pine) s atribútmi budúcnosti, no práve týmto scénam by sadlo krátenie. Pridalo by to dianiu na rytme a dynamike. Druhá polovica deja už naplno spĺňa očakávané príznaky komiksového veľkofilmu. Akcia je správne superhrdinsky prepálená, viď likvidácia afrického konvoja či obzvlášť natešené lietanie po oblohe sťa klasický muž z ocele v podaní Christophera Reevea.

Jenkins si navyše ustrážila vyváženosť atraktivity predstaviteľov na oboch stranách príbehových barikád. Okrem osvedčených hrdinov v podaní dokonale uhrančivej Gal Gadot a sympatického Pinea, ponúkla dvojicu zaujímavých lotrov, na ktorých je radosť pozerať sa. Prerod nesebavedomej Barbary v dominantnú šelmu je temne príťažlivý, hoci preexponovaná Cheetah už tak vydarene nepôsobí. Kristen Wiig každopádne podala jeden z najlepších výkonov svojej komediálnej kariéry. Pedro Pascal si svojho démonického podnikateľa Maxa Lorda výrazne užíva, omamnú chuť všemohúcnosti dokáže doručiť s nákazlivou intenzitou.

Sčítaný divák práve v takýchto momentoch opájania sa mocou rozkóduje čiastočnú ideovú podobnosť filmu s Orwellovým dystopickým románom 1984, na ktorý titul diela priamo odkazuje.

Dianie na plátne výrazne umocňuje hudobný mág Hans Zimmer, ktorý s občasnými prestávkami dávkuje heroické tóny prevažnej väčšine hrdinov DC Univerza. Jeho melodický návrat prináša silné adrenalínové aj emotívne momenty. Patty Jenkins nasmerovala zázračnú hrdinku v druhom diele do úplne odlišného nádychu ako minule a urobila dobre. Riešime iné otázky, v nových prístupoch. Potešil aj oslnivý úvod v rodnej Themyscire, ktorý nám okrem súťaživého naturelu ukázal Dianine vnútorné rozpoloženie. Lekcie z detstva zohrajú svoju úlohu v samotnom závere.

Možno po všetkých stránkach rozsiahlejšie a rozmanitejšie pokračovanie fanúšikom nesadne toľko ako priamočiary, akčnejší prvý diel. Napriek drobným nedostatkom je Wonder Woman 1984 solídny blokbaster plný silných myšlienok, ktorý prišiel v správnom čase a svedčí mu kolektívny zážitok v kinosále s veľkým plátnom. Bude zaujímavé sledovať, akou cestou sa vyberie bájna Amazonka nabudúce.