War Machine, 2017 © Netflix

Netflix si v posledných rokoch snaží zabezpečiť, čo najviac obsahu, na ktorý má exkluzívne distribučné práva pre celý svet. Logický a nevyhnutný krok. Začal seriálmi, ale od minulého roka venuje viac pozornosti aj filmom. Väčšinu ešte kupuje až po dokončení, ale čoraz častejšie vstupuje priamo do produkcií a práva na filmy si zabezpečuje ešte pred prvou klapkou.

War Machine

komédia, dráma, vojnový
2017 / 122 min. / MP 15

David Michôd
Michael Hastings, David Michôd
Aj pre filmárov je to svojim spôsobom výhodné, keďže sa už o distribúciu titulu nemusia starať a majú isté peniaze, lenže trochu sa tak stráca isté čaro. Filmy sa až na občasné propagačné výnimky neobjavia v kinách.

Čerstvý titul War Machine (na Neflixe celosvetovo premiéroval 26. mája) má na rozdiel od ostatných Netflix filmov potenciál širšie zarezonovať, a to nie len kvôli Bradovi Pittovi v hlavnej úlohe. Aj v tých menších sa objavilo viacero zaujímavých hercov ako napr. Ben Kingsley, Tilda Swinton či Topher Grace, ktorého si budete pamätať zo seriálu Tie roky sedemdesiate. Opomenúť nemôžeme ani stále aktuálnu tému nekonečnej Afgánskej vojny.

Dej filmu sa odohráva v roku 2009 a skutočnosť, že ho sledujete o osem rokov neskôr výborne podčiarkuje to, o čo filmu ide, keďže v Afganistane sa od vtedy nič podstatné nezmenilo. Snímka je založená na knihe The Operators amerického novinára Michaela Hastingsa, ktorý strávil nejaký čas na cestách s vrchným veliteľom amerických i medzinárodných síl v Afganistane, generálom Stanleym McChrystalom, a mal tak možnosť preniknúť do jeho trochu zvláštneho sveta.

War Machine je teda založená na skutočných udalostiach a aspoň sa zdá, že nič podstatné nevynecháva. Zmenilo sa len meno generála, ktorý sa vo filme volá Glen McMahon (Brad Pitt), ale inak všetko sedí práve na McChrystala.

© Netflix

Žánrovo by sa dala snímka charakterizovať ako satira, niekde sa uvádza aj war-comedy. Sedí tak trochu jedno, aj druhé. Práve žánrová nejednoznačnosť je to, čo filmu miestami škodí. Ak je satira prítomná, tak našťastie funguje. Striedajú ju však vyslovene komediálne pasáže a potom výrazné dramatické momenty. Nie vždy to má hlavu a pätu, ale ak sa tým nenecháte vyrušiť, budete mať z filmu veľmi dobrý zážitok.

War Machine sa kriticky pozerá hneď na niekoľko vecí. Či už cez postavu generála alebo rôzne udalosti kritizuje spôsob, akým je vojna v Afganistane vedená a je to kritika mierená najmä voči západným politikom všeobecne a Barrackovi Obamovi menovite. Terčom vtipu sú aj pomery, ktoré vládnu na takýchto medzinárodných misiách, čo je zasa oprávnená kritika Európy.

Austrálsky režisér David Michôd sa však zároveň snaží aj pochopiť situáciu radových vojakov a ich veliteľov, ktorí môžu mať síce dobré úmysly, ale v danej komplikovanej situácii sa ani nedá urobiť nič iné – lepšie. A to sa týka aj, napríklad, snahy znížiť počet civilných obetí, lebo slovami McMahona „nemôžete ľuďom pomáhať a zabíjať ich zároveň“. Pomáhať so zbraňou v ruke sa však tiež nedá.

© Netflix

Michôd však nekončí ani tu. Snímka zdanlivo postupne prechádza do kritiky samotného generála. Nekritizuje pritom jeho úmysly, ale jeho spôsoby a správanie, čo ho aj veľmi rýchlo stojí velenie. Prechod je to len zdanlivý kvôli tomu, že tak, ako túto postavu Brad Pitt podal už od prvej scény, sa jednoducho generál nedá brať veľmi vážne. Je to vyslovene karikatúra, čo sa týka jeho fyzického stvárnenia a aj spôsobu vystupovania a rozprávania. Aj tak však zvláda hovoriť podstatné veci.

Problematických rovín, ktoré môžu tým a tým divákom vadiť, je tu viacero a k tomu sa ešte pridáva aj pomerne pomalé tempo v kombinácii s viac ako dvojhodinovou minutážou. Trochu svižnejší prístup by určite pomohol.

War Machine je napriek adekvátnej výprave pomerne komorne pôsobiaci film. Za rozpočet 60 miliónov sa však asi nedalo v americkom prostredí urobiť viac. V tom, ako je snímka remeselne urobená, sa nedá nič vyčítať a občasné prirovnania k televíznemu filmu nesedia.

Ak vám spomenuté nedostatky nebudú prekážať, War Machine bude dobrou voľbou. Je však škodou, že pre mnohých divákov dobrý obsah zanikne v mätúcej forme. Myslím si totiž, že je to zaujímavý príspevok do širšej debaty o tom, čo by mal a nemal Západ vo svete robiť, a to aj v situácii, ak s ním nebudete súhlasiť.