Vtáky noci © 2020 Warner Bros. Vtáky noci © 2020 Warner Bros.

Priemerná Jednotka samovrahov (Suicide Squad, 2016) od DC Comics uviedla na scénu jednu očarujúco vyšinutú harlekýnku. Margot Robbie vdýchla život zábavne pomätenej sociopatke s násilnými sklonmi a štúdio si uvedomilo, že postava Harley Quinn bola jednou z mála vydarených vecí, ktoré film ponúkol. Nápad využiť ju znovu tak vznikol okamžite po premiére. Z pôvodne plánovanej filmovej romance s Jokerom síce zišlo, ale Harley nakoniec dostala svoju vlastnú ženskú tímovku.

Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn

dobrodružný, akčný, krimi
2020 / 109 min. / MP 15

Cathy Yan
Christina Hodson
Táto pestrofarebná bábika pôsobí podobne ako postava Jacka Sparrowa v Pirátoch z Karibiku. Ako korenie na dochutenie filmového pokrmu funguje spoľahlivo, no ako samostatný chod je trochu mdlá. Napriek tomu čaro jej osobnosti ťahá celú prvú polovicu filmu. Harley rozpráva dej v poprehadzovanom slede, čo v kombinácii s jej šialeným prejavom pôsobí celkom sviežo.

Príbehová linka nie je vôbec zložitá. Kým chodila s pánom J, nikto sa jej ani nedotkol. Nerozvážne si však stihla znepriateliť celý zločinecký Gotham a po rozchode s „Pudinčekom“ sa jej strata imunity začína bolestne dotýkať. Zuby si na ňu brúsi aj nebezpečný boss Roman Sionis známy ako Black Mask (Ewan McGregor). Dejom zamáva jeden zmiznutý diamant, ktorý spletie dohromady ďalšie štyri ženské hrdinky – tvrdošijnú policajtku Renee Montoyu (Rosie Perez), barovú speváčku Black Canary (Jurnee Smolett-Bell), mladučkú zlodejku Cassandru Cain (Ella Jay Basco) a pomstychtivú Lovkyňu s kušou (Mary Elizabeth Winstead). Prepletené klbko nezávideniahodných ženských osudov spája silná túžba po emancipácii. Ako to v podobných príbehoch chodí, nesúrodé dámy sa v závere spoja a vytvoria jeden obzvlášť úderný tím.

Vtáky noci vďaka rozumnej minutáži nestihnú nudiť, no po pár týždňoch vám vyblednú z pamäte. Neponúkli totiž nič svetoborné. Margot Robbie má postavu Harley Quinn veľmi rada a zahrala ju skutočne bravúrne a hravo. Jej šialené herecké výpady bavia a predvedie aj zopár excelentných akčných scén. S nimi pomáhali kaskadéri Chada Stahelskiho, ktorých prácu môžete poznať z trilógie John Wick či Atomic Blonde. Avšak okrem efektných a farbami hýriacich súbojov ide len o spleť šibnutých epizódiek, ktoré neskúsená režisérka Cathy Yan nedokázala pospájať do dostatočne atraktívneho celku.

Vtáky noci © 2020 Warner Bros.

Ewan McGregor predvádza jedného z najbizarnejších zlosynov, akého sme v komiksovom svete mohli vidieť. Neviete, či ho máte ľutovať, alebo byť znechutení z jeho záľuby v sťahovaní kože z tvárí. Mužské postavy všeobecne sú vo filme skôr sklamaním, čo by som ešte chápal ako zámer. Škoda nedotiahnutých nápadov a slabo vykreslených postáv. Zaujímavá Lovkyňa dostala priestor až v samotnom závere. Povestná hyena s menom Bruce, nazvaná po fešákovi Wayneovi, mohla byť tiež využitá vo viacerých úsmevných scénkach.

Pochválim však výber piesní, ktoré pomohli dotvoriť atmosféru. Hudobník Daniel Pamberton dokonca zložil Harley Quinn vlastný tematický motív.

Som si istý, že obľúbená antihrdinka ešte nepovedala posledné slovo. Blížiace sa pokračovanie Jednotky samovrahov v réžii Jamesa Gunna nebude jej záverečnou filmovou štáciou. Margot Robbie má v tejto šialenej rovine stále čo predviesť. DC vlastný pokus o Rkového Deadpoola v ženskej podobe tak celkom nevyšiel, no ako relatívne zábavná jednohubka poslúžia Vtáky noci spoľahlivo.