Minutáž: 105 minút

Réžia: Neil Burger
Scenár: Leslie Dixon, Alan Glynn
Kamera: Jo Willems
Hudba: Paul Leonard-Morgan, Nico Muhly
Hrajú: Bradley Cooper, Robert De Niro, Anna Friel, Abbie Cornish, Johnny Whitworth, Robert John Burke, Andrew Howard, Tomas Arana, Patricia Kalember, Brian Anthony Wilson a ďalší

Všemocný (Limitless, 2011)Režisér Neil Burger má na svojom konte už niekoľko filmov. Možno ste videli snímku Interview with the Assassin, Iluzionista alebo Šťastlivci. Tento rok sa rozhodol zažiariť a osloviť publikum netradične mysterióznym trilerom so zaujímavým motívom. Podkladom pre film Všemocný bol vedecko-fantastický román Alana Glynna – The Dark Fields.

Hlavnou postavou príbehu je Eddie Morra (Bradley Cooper). Eddie je beznádejne stratenou existenciou, spisovateľom, o ktorého nik ani nezakopne. Stane sa však niečo, čo ani náhodou nečakal. Eddie sa stretne so svojim starým priateľom a zároveň dealerom Vernonom (Johnny Whitworth). Ten má pre neho zaručené riešenie. Nový typ „legálnej“ drogy. Malá priesvitná tabletka odomyká maximálny potenciál mozgu a posúva hranice. Z človeka, ktorý neznamenal pre svet absolútne nič, sa stáva niekto. Veď uznajte sami, kto by si neželal naučiť sa cudzí jazyk za pár minút, preniknúť do tajov burzy, napísať bleskove román za pár dní a rozširovať pritom svoje obzory. Je v tom však predsa len jeden háčik – droga NZT je experimentom v plienkach, vyvoláva závislosť, narušuje psychiku človeka, ba dokonca môže spôsobiť až smrť.

Bradley Cooper ako Eddie Morra v mysterióznom trileri Všemocný (Limitless, 2011) Abbie Cornish ako Lindy a Bradley Cooper ako Eddie Morra v mysterióznom trileri Všemocný (Limitless, 2011)

Bradley Cooper odohral svoju rolu nanajvýš presvedčivo, či už ako panikáriaci narkoman alebo absolútny génius. Dokázal sa vcítiť do rozpoloženia človeka pod vplyvom drog, v rôznych náladách. Počas celého filmu počúvame Eddieho myšlienky a jeho príbeh. Dozvedáme sa viac o charaktere. Každopádne to neuberá nič z hĺbky filmu, práve naopak. S Eddiem sme takmer neustále, a preto sa nám asi vryje do pamäte práve on. Robert de Niro bol pre mňa trošku sklamaním. Svoju rolu bohatého biznismena Carl Van Loona neodohral zle, ale scenár mu nedovoľoval odohrať viac, a to bolo zrejme aj účelom. Treba si uvedomiť, že De Niro nemal byť hlavnou hviezdou filmu. Ženské postavy – Lindy (Abbie Cornish) a Melissa (Anna Friel) sú len akýmsi doplnkom, či nálepkou, no napriek tomu utvárajú charakter Eddieho a svoje roly odohrali dobre.

Kamera si určite zaslúži našu pozornosť. Jo Willems použil niekoľkokrát vo filme unikátnu zoom-in techniku. Pod vplyvom drogy vidíme svet zrazu inak. „Letíme“ ulicami, cítime sa ako pri jazde kolotočom v plnej rýchlosti, akurát v horizontálnom smere. Dôležité sú aj farby. Svet sa nám zdá zrazu jasnejší, pestrejší, kamera využíva kontrasty i detaily. Zapamätateľná krásna scéna vo filme, sa pred nami vynára, keď Eddie píše svoj román a písmenká padajú všade okolo, priamo zo stropu. Špeciálne efekty boli pekne vtkané do scény. Týchto úžasných scén je vo filme samozrejme oveľa viac. Treba ich vidieť na vlastné oči, pohľadom iných.

Robert De Niro ako Carl Van Loon v mysterióznom trileri Všemocný (Limitless, 2011) Bradley Cooper ako Eddie Morra v mysterióznom trileri Všemocný (Limitless, 2011)

Film je sústredený okolo jednej fantastickej myšlienky – dej je zameraný takmer výlučne na Eddieho, ktorý sa cíti byť po užití drogy všemocný. Pútavý presvedčivý príbeh, príjemné tempo, výkon Bradleyho Coopera a podmanivá kamera robí z filmu nadpriemerný triler. I keď, aj takýto triler má svoje muchy. Autori sa zamerali predovšetkým na scény a na ich verné zobrazenie. Dej síce občas pokrivkáva a ostáva stáť, nie však na dlho. Necháva nás v napätí a za odmenu potom prekvapí svojim nečakaným zvratom.

Filmu by som vytkla snáď len niektoré nezodpovedané otázky, chvatný koniec (verme, že to bolo len kvôli finančnému rozpočtu), istú bojovú scénu, alebo napríklad scénu s korčuľami, ktorá na mňa pôsobili umelo. Všemocný nie je len film o drogách. Je to film, ktorý nás núti zamyslieť sa nad otázkou: Pokiaľ by sme dokázali odomknúť celý potenciál našej mysle, čo by sme urobili? Kým by sme vlastne boli?

Ak si chcete pozrieť mysteriózny sci-fi triler, ktorý sa z času na čas zdá byť skutočne uveriteľným a reálnym, určite by som vám tento film odporúčala.